2019-04-13, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zamarcand
Det görs det ingen skillnad mellan deltagarna i kvalet till Världsmästerskapet. De som kvalar in måste vinna tre matcher.

Men jag har ett svagt minne av att det inte alltid ha varit så. Att kvalspelare var seedade så att de till exempel kunde gå in först i sista omgången och därför bara behövde vinna en match.

Minns jag rätt?
Ja, jag tror det ändrades år 2015.
Citera
2019-04-13, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Ja, jag tror det ändrades år 2015.

Det verkar som den högre rankade spelaren nämns först i matchlistningen. Tittar man på listan över färdigspelade matcher är det en förkrossande majoritet för de först listade.

http://livescores.worldsnookerdata.com/Matches/Index/14072/betfred-world-championship-2019-qualifiers
Citera
2019-04-13, 14:27
Medlem
Citat:
Det verkar som den högre rankade spelaren nämns först i matchlistningen. Tittar man på listan över färdigspelade matcher är det en förkrossande majoritet för de först listade.

http://livescores.worldsnookerdata.com/Matches/Index/14072/betfred-world-championship-2019-qualifiers
38/43 färdigspelade matcher har vunnits av spelaren med bättre seedning.
Citera
2019-04-13, 17:15
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
38/43 färdigspelade matcher har vunnits av spelaren med bättre seedning.
Skillnaden lär väl minska i QR2 och ffa i QR3 precis som skillnaden på rankingen. Kollade lite på Figueredo från Brasilien t.ex, det var ingen högre nivå på spelet direkt.
Vilken nivå på rankingen är det när man börjar se spelare som gör +10 centuries/år?
Kanske en korkad måttstock men det var det enda jag kom på i farten?
Citera
2019-04-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Skillnaden lär väl minska i QR2 och ffa i QR3 precis som skillnaden på rankingen. Kollade lite på Figueredo från Brasilien t.ex, det var ingen högre nivå på spelet direkt.
Vilken nivå på rankingen är det när man börjar se spelare som gör +10 centuries/år?
Kanske en korkad måttstock men det var det enda jag kom på i farten?
De senaste säsongerna har det varit 40-50 spelare som klarat av det.

Jag skulle säga att det finns drygt 20 spelare i toppskiktet som verkligen sticker ut och är i en egen klass, och kanske lika många längst ner på rankingen som inte riktigt håller nivån som krävs. De 70-80 spelarna som är däremellan tycker jag befinner sig på en relativt jämn nivå. (Det är i det spannet VM-kvalet avgörs i de två kommande omgångarna, så nog kommer vi få se många fler jämna matcher framöver.)
Citera
2019-04-13, 22:15
Medlem
Millediablos avatar
Tufft möte just nu i QR1, Ryan Day - Oliver Lines.
Bägge är i min mening tänkbara kandidater till VM, favoritskapet ligger på Day men Ollie är ganska bra.

Day vidare 10-6, Ryan spelade lite för bra och Ollie missade lite för mycket.
Senast redigerad av Millediablo 2019-04-13 kl. 22:55.
Citera
2019-04-14, 14:38
Medlem
TilleyHats avatar
Tuffaste kvartetten som är kvar och som ska slåss om en plats i VM är nog Joyce/Thepchaiya/O'Connor/Jimmy Robertson.
Citera
2019-04-14, 15:18
Medlem
Euroaport hanterar snookern med förstrött intresse. Verkar som att de satt upp fasta kameror vid två bord och sen struntar de i vilka som spelar där. Ingen hänsyn tagen till publikintresse.
Citera
2019-04-14, 15:29
Medlem
Citat:
Euroaport hanterar snookern med förstrött intresse. Verkar som att de satt upp fasta kameror vid två bord och sen struntar de i vilka som spelar där. Ingen hänsyn tagen till publikintresse.
Som jag förstått det ska det finnas kameror vid (iaf nästan) samtliga bord, men det är bara streaming för kineserna. Det brukar gå att hitta obskyra länkar på diverse sociala medier, men personligen brukar jag undvika dem. Eurosport går strikt efter rankingen och visar de allra bästa spelarnas matcher, vilket inte sällan kan vara ganska ensidiga historier.

På sista dagen ska det dock i år igen gå att se World Snookers trevliga sändning (gratis) där de hoppar mellan borden och försöker täcka in så mycket som möjligt.

http://www.worldsnooker.com/watch-judgement-day-on-youtube-and-facebook/
Citera
2019-04-14, 16:21
Medlem
Citat:
Eurosport går strikt efter rankingen och visar de allra bästa spelarnas matcher, vilket inte sällan kan vara ganska ensidiga historier.

Men är det verkligen efter rankingen. Har det inte varit bord 1 och 3 hela tiden oavsett ranking?
Citera
2019-04-14, 20:13
Medlem
Millediablos avatar
Spännade match på (högra) playern, Un-Nooh vs. Joyce.
5-4 står det när matchen börjar, får vi turbo-thailändarens skönspel från shoot-out?
Citera
2019-04-14, 20:42
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Som jag förstått det ska det finnas kameror vid (iaf nästan) samtliga bord, men det är bara streaming för kineserna. Det brukar gå att hitta obskyra länkar på diverse sociala medier, men personligen brukar jag undvika dem. Eurosport går strikt efter rankingen och visar de allra bästa spelarnas matcher, vilket inte sällan kan vara ganska ensidiga historier.

På sista dagen ska det dock i år igen gå att se World Snookers trevliga sändning (gratis) där de hoppar mellan borden och försöker täcka in så mycket som möjligt.

http://www.worldsnooker.com/watch-judgement-day-on-youtube-and-facebook/
Tack, det var den jag missade förra året. Judgement Day, det blir fint det med kommentatorer och allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in