2021-07-10, 22:13
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Om jag försöker räkna på vad man kan få i akassa så blir jag inte klok

Säg att du har 25k i lön som ett exempel (det är inte min lön, men vi tar det som exempel). Om man själv räknar 80% på det så blir det prick 20k, av någon anledning så får fackets egna kalkylator det till 19 932, samt räkna.net (https://rakna.net/berakna/a-kassa/) får det till 19 784. Men vem bryr sig, nära nog. Men vad jag verkligen inte förstår är deras uträkning av vad du får efter skatt. Hade du haft 20k i lön så hade din lön efter skatt varit runt 16k beroende lite på vart du bor i sverige etc. Så varför anger då fackets kalkylator att du får 14 685 i akassa och räkna.net anger 13 849 i akassa. Det är ju ca 1,5-2,5k mindre än vad du borde få, och det är ju inget inkomsttak som blir träffat, du skulle inte ens ha nytta av inkomstförsäkringen med så låg lön.

Angående skatten så blir det inte samma procentsats eftersom du inte får jobbskatteavdrag på det som är a-kassa, utan bara på det som är lön.
Citera
2021-07-10, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Angående skatten så blir det inte samma procentsats eftersom du inte får jobbskatteavdrag på det som är a-kassa, utan bara på det som är lön.

Tack för svaret, det förklarar en hel del ja.
Senast redigerad av Hew18 2021-07-10 kl. 23:14.
Citera
2021-07-11, 01:15
Medlem
Räknas slutlönen in på det inkomstbaserade belopp som akassan räknar på? För i sådana fall så kan ju det höja snittlönen ganska så rejält. Har själv ca 40 sparade semesterdagar plus de ca 10 intjänade semesterdagar som man inte har fått ut än, plus semestertillägg etc på det, så det skulle bli runt 3 extra månaders lön, vilket då höjer ens lönesnitt de senaste 12 månader om det adderas.

I detta exemplet så skulle då ens snittlön gå ifrån 25k till ca 31k.
Senast redigerad av Hew18 2021-07-11 kl. 01:19.
Citera
2021-07-11, 07:36
Moderator
TheLuckys avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2021-07-15, 14:21
Medlem
Hej allesammans jag behöver lite vägledning här. Jag har varit inskriven i ett arbetsmarknadspolitik program dvs stöd o matchning sedan januari. Jag har jobbat under denna tid och jag har inte vetat att jag ens varit inskriven i ett sådant program. Men dom i a kassa har meddelat mig att jag inte kan söka ersättning pga detta.

Jag har arbetat sedan november och jag har fortfarande varit inskriven i arbetsförmedlingen samt de programmet, men jag har inte lämnat in aktivitetsrapport osv eftersom jag tänkte söka a kassa nu under sommaren.

Hur ska jag göra?
Citera
2021-07-16, 01:00
Medlem
Varför gör inte S den "tillfälliga" höjningen permanent medens de ändå sitter i regeringen? Nu har de bara förlängt den så den utgår strax efter valet. Iofs kan högern bara sänka den om de vill då de får makten efter valet även om S gör den permanent, men en stor skillnad rent PR mässigt att aktivt sänka den emot bara låta tiden för de tillfälliga reglerna rinna ut.
Citera
2021-07-17, 00:39
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tbzsh012
Hej allesammans jag behöver lite vägledning här. Jag har varit inskriven i ett arbetsmarknadspolitik program dvs stöd o matchning sedan januari. Jag har jobbat under denna tid och jag har inte vetat att jag ens varit inskriven i ett sådant program. Men dom i a kassa har meddelat mig att jag inte kan söka ersättning pga detta.

Jag har arbetat sedan november och jag har fortfarande varit inskriven i arbetsförmedlingen samt de programmet, men jag har inte lämnat in aktivitetsrapport osv eftersom jag tänkte söka a kassa nu under sommaren.

Hur ska jag göra?
Vad du ska göra, är till att börja med att sluta blanda ihop allt möjligt. Om du hade varit anvisad stöd och matchning, hade du känt till det eftersom anordnaren av programmet hade kontaktat dig. Min gissning är att du har deltagit i jobb- och utvecklingsgarantin och inte haft någon insats i programmet eftersom du jobbar. Varför det har blivit så är svårt att säga - har du meddelat Af att du jobbar? I vilken omfattning i så fall, och under hur lång tid? Att du helt ovetandes skulle ha missat flera aktivitetsrapporter utan att veta om det förefaller osannolikt, eftersom du skulle ha fått hem både beslut om varning/avstängning och andra brev. Slutligen, orsaken till att du inte beviljas ersättning från a-kassan måste vara någon annan än det som du påstår, att du har deltagit i stöd och matchning. Antingen har du dragit på dig flera avstängningar, eller så har du inte uppfyllt ett nytt arbetsvillkor efter deltagande i jobb- och utvecklingsgarantin under en tid.

Sammantaget, du verkar ha missförstått det mesta. Ta reda på hur situationen ser ut och återkom.
Citera
2021-07-18, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigLurk
Behöver hjälp att tyda detta beslut av IF-Metall. Vet inte varför de beslutade att det blev lägstanivå istället för att basera ersättningen på lönen innan föräldraledigheten som jag läst ska göras. Det har definitivt gått mer än 12 månader sedan senaste ersättning. Arbetade 40 timmar/vecka mars 2019 till september 2019, vilket är mer än ett 25 veckors avbrott som krävs för omräkning. Därefter tog jag föräldraledigt till mars 2021. Arbetsgivarintyg skickades in innan beslutet togs och där framgår mitt antal arbetade timmar, period m.m.

De har inga tidigare uppgifter om mig då jag gick med i A-kassan januari 2019 så jag vet inte vad de menar med "längre veckoarbetstid än tidigare".

Beslutet är lite dåligt skrivet med ord som helst inte ska skrivas ut på detta sätt, enligt min mening.

Saken rör att om du har dagar kvar inom ett år, borträknat föräldraledig tid, kan man räkna upp ersättning om din tidigare ersättning är beräknad till lägre än 40 timmar per vecka och du på grund av arbete inte haft ersättning under minst 25 veckor.

Dock måste snittet i ny uträkning göras på tolv månader. I det du skriver är det sex månader med jobb och resten arbetslös tid med aktivitetsstöd. Snittet på sex hela månaders jobb på heltid, utan någon frånvaro i någon månad, blir 20 timmar per vecka när man dividerar allt på tolv. Det skulle ge dig samma ersättning per dag, de 19 timmarna som beslutet säger eller mitt exempel på 20 timmar.

Om du hade jobbat exempelvis sju till elva månader heltid mellan senaste aktivitetsstöd och tills du blev föräldraledig skulle troligen din ersättning ha höjts av a-kassan.
Citera
2021-07-18, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Ska börja heltidsjobb under 6 månader. Måste jag skriva ut mig från arbetsförmedlingen eller kan jag fortsätta stämpla dom dagar jag är ledig(kommer jobba i skift och ibland vara ledig mitt på veckan)

Om avtalet på jobbet säger heltid med skift är du inte arbetslös och har inte rätt till ersättning mellan första och sista datum för kontrakt. Det spelar ingen roll att du har arbetsfria dagar på grund av schemat/skift.
Citera
2021-07-18, 20:41
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Varför gör inte S den "tillfälliga" höjningen permanent medens de ändå sitter i regeringen? Nu har de bara förlängt den så den utgår strax efter valet. Iofs kan högern bara sänka den om de vill då de får makten efter valet även om S gör den permanent, men en stor skillnad rent PR mässigt att aktivt sänka den emot bara låta tiden för de tillfälliga reglerna rinna ut.
Onödigt för S att göra en sån satsning nu, när det istället kan sparas och presenteras som ett vallöfte under valrörelsen.
Citera
2021-07-20, 13:07
Avslutad
Hur jävla långsamt arbetar de på a-kassorna egentligen? De har fått allting de behöver av mig och inte begärt någon komplettering men väntat i över en månad på att någon bara ska ta ett beslut?

Löjligt. Unionen förövrigt.
Citera
2021-07-21, 01:25
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Hur jävla långsamt arbetar de på a-kassorna egentligen? De har fått allting de behöver av mig och inte begärt någon komplettering men väntat i över en månad på att någon bara ska ta ett beslut?

Löjligt. Unionen förövrigt.
Har du frågat hur lång handläggningstid de har?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in