Citat:
Ursprungligen postat av
BigLurk
Behöver hjälp att tyda detta beslut av IF-Metall. Vet inte varför de beslutade att det blev lägstanivå istället för att basera ersättningen på lönen innan föräldraledigheten som jag läst ska göras. Det har definitivt gått mer än 12 månader sedan senaste ersättning. Arbetade 40 timmar/vecka mars 2019 till september 2019, vilket är mer än ett 25 veckors avbrott som krävs för omräkning. Därefter tog jag föräldraledigt till mars 2021. Arbetsgivarintyg skickades in innan beslutet togs och där framgår mitt antal arbetade timmar, period m.m.
De har inga tidigare uppgifter om mig då jag gick med i A-kassan januari 2019 så jag vet inte vad de menar med "längre veckoarbetstid än tidigare".
Beslutet är lite dåligt skrivet med ord som helst inte ska skrivas ut på detta sätt, enligt min mening.
Saken rör att om du har dagar kvar inom ett år, borträknat föräldraledig tid, kan man räkna upp ersättning om din tidigare ersättning är beräknad till lägre än 40 timmar per vecka och du på grund av arbete inte haft ersättning under minst 25 veckor.
Dock måste snittet i ny uträkning göras på tolv månader. I det du skriver är det sex månader med jobb och resten arbetslös tid med aktivitetsstöd. Snittet på sex hela månaders jobb på heltid, utan någon frånvaro i någon månad, blir 20 timmar per vecka när man dividerar allt på tolv. Det skulle ge dig samma ersättning per dag, de 19 timmarna som beslutet säger eller mitt exempel på 20 timmar.
Om du hade jobbat exempelvis sju till elva månader heltid mellan senaste aktivitetsstöd och tills du blev föräldraledig skulle troligen din ersättning ha höjts av a-kassan.