2021-06-16, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorOchPederInkasso
Om jag minns rätt behöver du ha jobbat sammanlagt 6 månader under de föregående 12 månaderna, vilket du verkar ha gjort.

Ersättningen är låg men tippar på att det blir ca 300 kr/dag.

Någon annan får gärna rätta mig. Jag hade A-kassa genom Alfakassan en kortare period under 2015 och detta är vad jag minns.

Rätta mig om jag har fel, men om man uppfyller krav för arbetsvillkor (vilket jag gör), bör jag då inte kunna få grundbelopp på 510 kr varje dag?

Källa: https://www.regeringen.se/artiklar/2020/04/a-kassan-forandras-tillfalligt/
Citera
2021-06-16, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
De räknar på senaste 12 månaderna och sen tar de ut ett snitt av det.
Har du inte varit medlem i Akassan i mer än ett år får du minimibeloppet; så typ 4000kr per månad.

Lycka till, se till att alla "papper" osv är inskickade när du tar sista dagen.

Tack! Rätta mig om jag har fel, men om man uppfyller krav för arbetsvillkor (vilket jag gör), bör jag då inte kunna få grundbelopp på 510 kr varje dag?

Källa: https://www.regeringen.se/artiklar/2020/04/a-kassan-forandras-tillfalligt/
Citera
2021-06-16, 17:27
Medlem
TorOchPederInkassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invandraslayer
Rätta mig om jag har fel, men om man uppfyller krav för arbetsvillkor (vilket jag gör), bör jag då inte kunna få grundbelopp på 510 kr varje dag?

Jag tror att beloppet 510 kr är före skatt och nettobeloppet blir nog runt 300 kr.
Citera
2021-06-16, 17:27
Medlem
Citat:
Jag tror att beloppet 510 kr är före skatt och nettobeloppet blir nog runt 300 kr.

Precis.
Citera
2021-06-16, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invandraslayer

Ca 1000-1200kr per vecka får du.
Citera
2021-06-16, 17:29
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Och om man betalat extra för inkomstförsäkring så sägs det man kan få ytterligare, hur mkt är det? Vad ligger taket på där?
Citera
2021-06-16, 17:32
Medlem
Citat:

Usch vad lite pengar. Jag beräknade genom 510*22 dagar = 11220 och skatteavdrag på 1773 ger ca. 9,4k i månaden. Men nehepp, verkar vara 4-5k i månaden i fickan ...
Citera
2021-06-16, 21:36
Medlem
Du kommer få ersättning men den kommer vara lägre. Ring in istället så får du svar.
Citera
2021-06-17, 21:28
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFred
Vad hade ni valt?
Sitta hemma och ha det skönt i 1 år och 2 månader och få 13,500kr eller jobba heltid och få 25,000kr? Allt är före skatt
Jobba.
Dels för pengarnas skull, dels för att få något att utveckllas inom och göra någon slags karriär så man inte enfortfarande är en nolla vid 40 års ålder.
Citera
2021-06-17, 21:34
Medlem
Facades avatar
Jobba såklart. Jobbat för mycket mindre än så
Citera
2021-06-18, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IF-METALL A-KASSA
Du har ansökt om arbetslöshetsersättning från och med den 22 mars 2021. Du har tidigare
fått aktivitetsstöd från Försäkringskassan och har en påbörjad ersättningsperiod sedan 28
januari 2019.
Du har 280 dagar kvar på ersättningsperioden.

Beslut
IF Metalls arbetslöshetskassa beslutar att du från den 22 mars 2021 fortsätter på din
ersättningsperiod som påbörjades den 28 januari 2019.
Vi beslutar att inte höja din normalarbetstid och dagsförtjänst under pågående
ersättningsperiod. Din ersättning grundar sig på en normalarbetstid på i genomsnitt 19
timmar per vecka.
Din dagpenning är 255,00 kronor före skatt.

Motivering
Du har en pågående ersättningsperiod där du har ersättningsdagar kvar, och det har inte gått
12 månader sedan du senast fick ersättning. Därför har du rätt att fortsätta på din
ersättningsperiod med samma dagpenning som tidigare.
Vi har också prövat om det går att höja din fastställda normalarbetstid och dagsförtjänst
efter att du har haft ett avbrott i din pågående period då du har arbetat. För att
normalarbetstid och dagsförtjänst under pågående period ska kunna höjas krävs att du har
haft ett sammanhängande avbrott i ersättningen då du har arbetat med längre veckoarbetstid
än tidigare. Om avbrottet har varat i minst 25 veckor, ska vi omräkna och fastställa en ny
normalarbetstid. En genomsnittlig beräkning ska då göras av den arbetade tiden under en så
kallad ramtid på 12 månader.
Vi har funnit att det inte går att höja din normalarbetstid och därmed inte heller din
dagsförtjänst.
Behöver hjälp att tyda detta beslut av IF-Metall. Vet inte varför de beslutade att det blev lägstanivå istället för att basera ersättningen på lönen innan föräldraledigheten som jag läst ska göras. Det har definitivt gått mer än 12 månader sedan senaste ersättning. Arbetade 40 timmar/vecka mars 2019 till september 2019, vilket är mer än ett 25 veckors avbrott som krävs för omräkning. Därefter tog jag föräldraledigt till mars 2021. Arbetsgivarintyg skickades in innan beslutet togs och där framgår mitt antal arbetade timmar, period m.m.

De har inga tidigare uppgifter om mig då jag gick med i A-kassan januari 2019 så jag vet inte vad de menar med "längre veckoarbetstid än tidigare".
Senast redigerad av BigLurk 2021-06-18 kl. 01:12.
Citera
2021-06-18, 10:18
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigLurk
Behöver hjälp att tyda detta beslut av IF-Metall. Vet inte varför de beslutade att det blev lägstanivå istället för att basera ersättningen på lönen innan föräldraledigheten som jag läst ska göras. Det har definitivt gått mer än 12 månader sedan senaste ersättning. Arbetade 40 timmar/vecka mars 2019 till september 2019, vilket är mer än ett 25 veckors avbrott som krävs för omräkning. Därefter tog jag föräldraledigt till mars 2021. Arbetsgivarintyg skickades in innan beslutet togs och där framgår mitt antal arbetade timmar, period m.m.

De har inga tidigare uppgifter om mig då jag gick med i A-kassan januari 2019 så jag vet inte vad de menar med "längre veckoarbetstid än tidigare".
Jag tror det enklaste är att du sätter dig ner och ritar en tidslinje där du för in mellan vilka datum du jobbat, varit arbetslös och föräldraledig. Sedan lyfter du telefonluren o ringer IF Metalls A-kassa och ber dom förklara varför du får 255kr/dag istället för inkomstbaserad ersättning.

https://www.ifmetall.se/akassan/kontakt/for-medlemmar/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in