2013-05-10, 02:43
Medlem
Kesslers avatar
Är med i jobbgarantin för ungdomar och får just nu pengar av försäkringskassan istället för A-kassa. Har jobbat natt 25% (egentligen typ 5-6h per natt men i kontraktet står det 25%) Som jag förstått det så får man full ersättning från FK om man jobbar natt, vet inte hur det funkar när det går över till A-kassa.

Men tänkte säga upp mig nu. Förlorar jag all ersättning då? Känns sådär att man jobbat med ett riktigt skitjobb och att man skulle förlora all ersättning när man säger upp sig efter två veckor? Försvinner man ur jobbgarantin också? Eller gäller allt detta bara om man haft ett heltidsjobb?
Citera
2013-05-12, 21:31
Medlem
largemans avatar
a-kassa utomlands?

Hejsan, jag har tänkt att ta min a-kassa och lämna landet efter sommaren, det blir i alla fall tre månader med en annan vy och så slipper jag den vidriga svenska hösten.
Jag har tänkt att söka jobb och leva på min a-kassa enligt http://www.eu-upplysningen.se/faq/Fragor-och-svar/Resa-studera-och-arbeta/Svensk-a-kassa-i-annat-EU-land/ är det någon som har gjort detta?
jag vill mest bara veta att det funkar i praktiken då a-kassan brukar vara mer än lovligt krångliga/byråkratiska.
har sökt här och googlat men inte hittat någon med erfarenhet av detta.
Citera
2013-05-12, 22:20
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Som jag minns det sa far man ta med sig a-kassan utomlands om det ar brist pa en viss typ av jobb dvs det jobb som du ar lampad for, dar du bor men att det finns gott om den typen av jobb dit du tanker aka... detta var da ett antal ar sedan sa antagligen ar det annu svarare nu.

Jag lyckades inte fa igenom a-kassa utomlands nar jag sokte.
Citera
2013-05-14, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxana
Tydligen finns det undantag när det gäller studier och a-kassa.

"Den 42-åriga kvinnan pluggade samtidigt som hon gick på a-kassa - någonting som gjorde att a-kassan ansåg att hon skulle betraktas som student och inte som arbetssökande. Hennes ersättning drogs därför in. Förvaltningsrätten upphäver nu beslutet eftersom kvinnan försäkrat att hon, när som helst, var beredd att avbryta sina studier.
"

Källa:
http://www.dagensjuridik.se/2013/04/student-har-ratt-till-kassa-under-studietiden-beredd-att-ta-arbete-nar-som-helst

Det var exakt det jag sa till arbetsförmedlingen. Hade inte csn, men skulle få någon mindre arbetslösersättning från dom då jag varit arbetslös 3 månader. Bedyrade att jag hoppar av skolan på en gång om jag får ett jobb. Sa även att jag endast (!) läste kursen för att jag var arbetslös och behövde liksom något att göra. Var en 7,5 hp i distans, i barnlitteratur. Vad ska jag med den till liksom.
Citera
2013-05-14, 17:08
Medlem
ozones avatar
Hej, jag har 4 veckors A-kassa att plocka ut där jag varit arbetslös på heltid, samt två veckor till om jag räknar ihop de veckor jag arbetat lite mindre än heltid. Min fråga är:

Om jag arbetar 32 timmar, och stämplar 1 dag. Dras det 1 dag från de 75 deltidsdagarna jag har?

Om jag arbetar 8 timmar, och stämplar 4 dagar. Då dras det fyra deltidsdagar?

Förstår jag rätt?
Citera
2013-05-14, 21:55
Medlem
nilemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Hej, jag har 4 veckors A-kassa att plocka ut där jag varit arbetslös på heltid, samt två veckor till om jag räknar ihop de veckor jag arbetat lite mindre än heltid. Min fråga är:

Om jag arbetar 32 timmar, och stämplar 1 dag. Dras det 1 dag från de 75 deltidsdagarna jag har?

Om jag arbetar 8 timmar, och stämplar 4 dagar. Då dras det fyra deltidsdagar?

Förstår jag rätt?

Helt korrekt
Citera
2013-05-16, 07:30
Medlem
Arbetsgivarintyg A-kassa

Hej

Nu är det så att jag fyllt i kassakorten för tiden jag inte jobbat (timanställd).. Nu begär a-kassan ett arbetsgivarintyg (jag har inte ens fått skriva på ett anställningsavtal).. Om jag nu är timanställd och inte vet hur många timmar jag får jobba per vecka, ska det då framgå i arbetsgivarintyget från arbetsgivaren exakt hur många timmar jag jobbat, och måste då arbetsgivaren skicka ett arbetsgivarintyg till mig efter var 14e dag där det då framgår exakt antalet arbetade timmar eller hur fungerar det?
Citera
2013-05-16, 07:56
Medlem
mindgasms avatar
Det räcker med ett intyg där det tydligt framgår att du är behovsanställd per timme. Sedan fyller du i kortet som vanligt. Däremot kan de, när anställningen upphör, begära in ett intyg där samtliga timmar skall redovisas per månad. Så ett anställningsavtal måste du ha!!. Men ring a-kassan för säkerhets skull.
Citera
2013-05-16, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindgasm
Det räcker med ett intyg där det tydligt framgår att du är behovsanställd per timme. Sedan fyller du i kortet som vanligt. Däremot kan de, när anställningen upphör, begära in ett intyg där samtliga timmar skall redovisas per månad. Så ett anställningsavtal måste du ha!!. Men ring a-kassan för säkerhets skull.

Om inte ens arbetsgivaren själv vet detta då? Alltså, jag menar, jag försöker ju inte hustla någon, eftersom jag anger antalet timmar korrekt..
Citera
2013-05-16, 08:38
Medlem
mindgasms avatar
för en dagbok! han betalar väl ut lönen vitt? då måste han ju redovisa lön + skatt till skatteverket. Bara att ha kopior på dessa på lönespec. så har du täckt upp din rygg!
Citera
2013-05-16, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindgasm
för en dagbok! han betalar väl ut lönen vitt? då måste han ju redovisa lön + skatt till skatteverket. Bara att ha kopior på dessa på lönespec. så har du täckt upp din rygg!

Jag hoppas han betalar ut det vitt! Jag har inte fått min första lön ännu. Och om det nu skulle vara nått fuffens, så är det väl ändå inte jag som åker dit ifall jag redovisat rätt antal timmar?
Citera
2013-05-16, 09:23
Medlem
mindgasms avatar
nej, du har ingen skyldighet att kolla upp om arbetsgivaren betalar in skatt o sociala avgifter. Det skall man bara anta att det sker. Därför är det viktigt med anställningsintyg! Skulle han inte vilja ge dig ngt då är det fuffens på gång!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in