2020-07-27, 16:39
  #10489
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaredPsilo
Jag har arbetat här i 3 år, och p.g.a jag tog en månads semester inom de senaste 6 månaderna så betyder det att jag inte har rätt till A kassa? Stämmer det verkligen? Låter ju väldigt konstigt.

Nej, du får a-kassa då du arbetat i tre års tid...
Citera
2020-07-27, 16:42
  #10490
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Nej, du får a-kassa då du arbetat i tre års tid...
Är det inte de senaste 6 månaderna dom kollar på? Eller gäller det arbetstiden sen jag började jobba här?

Isåfall sorry för dum fråga!
Citera
2020-07-27, 16:43
  #10491
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaredPsilo
Är det inte de senaste 6 månaderna dom kollar på? Eller gäller det arbetstiden sen jag började jobba här?

Isåfall sorry för dum fråga!

Arbetstiden gäller sedan du arbetat på företaget.
Citera
2020-07-27, 16:46
  #10492
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Arbetstiden gäller sedan du arbetat på företaget.
Tack skönt att höra! Känner mig lite dum nu, skyller på stressen.
Citera
2020-07-27, 16:50
  #10493
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaredPsilo
Är det inte de senaste 6 månaderna dom kollar på? Eller gäller det arbetstiden sen jag började jobba här?

Isåfall sorry för dum fråga!

Du får a-kassa om du uppfyller medlemsvillkor och arbetsvillkor.

De räknar sedan ut din genomsnittliga inkomst för de senaste 12 månaderna. Är det så att du har en månad med noll så drar det ned snittet på året som din a-kassa baseras på. Så det är nivån på din a-kassa som påverkas.

Observera att du måste uppfylla arbetsvillkor och medlemsvillkor först. Du kan inte vara ledig för länge.
Citera
2020-07-27, 16:57
  #10494
Medlem
Snarflans avatar
Förutsatt att du tidigare jobbat ett helt år ja... men dom kanske ändrat lite p.g.a corona...
Citera
2020-07-27, 17:08
  #10495
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaredPsilo
Tack skönt att höra! Känner mig lite dum nu, skyller på stressen.

Det finns inga dåliga frågor på Flashback - bara dåliga kläder.
Citera
2020-07-27, 18:00
  #10496
Medlem
Deagle66s avatar
Tycker synd om de som blir arbetslösa i Sverige.
Om man inte är med och betalar till en jävla maffia organisation som facket är samt a-kassan, så har man absolut NOLL.

I ett väl fungerande land som jag jobbar i nu så är a-kassan statlig samt att man får verkligen 80% av uträknad årslön.
Jag bor i Schweiz och ser och läser om skiten i Sverige.

Hoppas det kommer gå väl för dig och att du får din a-kassa.
Men det är väl max 13 000 dom betalar?
Om man inte betalatr extra till inkomstförsäkringen som gäller i 3 månader, mera pengar till maffian....
Citera
2020-07-27, 18:02
  #10497
Avslutad
2019 september blev jag befogad a-kassa i 300 dagar men använde 220 dagar av dem

Om jag blir arbetslös igen säg vintern 2021, kan man använda dessa dagar igen eller prövas jag igen?
Citera
2020-07-28, 15:50
  #10498
Medlem
Räknar A-kassan på deklarerad inkomst eller på nettoinkomst per månad?
Citera
2020-07-29, 05:30
  #10499
Medlem
A-kassa ändra tidrapportering

Har varit på A-kassa sen januari.
Fick ett jobb nu i mitten på juni och jag var ivrig och fyllde in att jag var arbetslös hela juni. Jag skulle ha fyllt i att jag jobbat halva juni.

Jag har nu märkt mitt fel och har riktigt dåligt samvete o ångest över att ha fått pengar utbetalda från a-kassan dessa två veckor.

Jag vill göra rätt för mig och vill inte bli anmäld för bidragsbrott.

Man kan ändra tidrapporten nu i efterhand ser jag och sedan skriva varför man ändrar den.
Men jag är ändå nojig över att dom kommer anmäla mig?

Eller kan jag bara betala tillbaka dessa pengar till dem utan någon vidare konsekvens. Jag är ju trots allt ärlig
Citera
2020-07-29, 05:42
  #10500
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Har varit på A-kassa sen januari.
Fick ett jobb nu i mitten på juni och jag var ivrig och fyllde in att jag var arbetslös hela juni. Jag skulle ha fyllt i att jag jobbat halva juni.

Jag har nu märkt mitt fel och har riktigt dåligt samvete o ångest över att ha fått pengar utbetalda från a-kassan dessa två veckor.

Jag vill göra rätt för mig och vill inte bli anmäld för bidragsbrott.

Man kan ändra tidrapporten nu i efterhand ser jag och sedan skriva varför man ändrar den.
Men jag är ändå nojig över att dom kommer anmäla mig?

Eller kan jag bara betala tillbaka dessa pengar till dem utan någon vidare konsekvens. Jag är ju trots allt ärlig

Ring dem och säg att det blev fel och att du vill betala tillbaka så har de inget att anmäla dig för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in