2021-07-04, 14:21
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Har levt på a kassa ett tag, lyckades få ett jobb men kommer troligtvis inte bli mer än 2 pass per vecka pga corona..

Undrar nu, har jag inte längre rätt till a kassa dagar jag inte jobbar? Isåfall kommer jag ju tjäna mycket mindre nu när jag jobbar.

Någon som vet hur man ska göra? Borde jag ringa arbetsförmedlingen så att de vet att jag jobbar?
När du aktivitetsrapporterar så fyller du i vilka dagar du arbetat och får sedan a-kassa för resten inget konstigt med det och du skall givetvis inte förlora på att jobba istället för att gå på a-kassa.
Citera
2021-07-04, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
När du aktivitetsrapporterar så fyller du i vilka dagar du arbetat och får sedan a-kassa för resten inget konstigt med det och du skall givetvis inte förlora på att jobba istället för att gå på a-kassa.

Tack. Vet du vad som händer när dagarna tar slut? Har bara ca 60 a kassa dagar kvar
Citera
2021-07-04, 14:31
Medlem
Bizmarcks avatar
Ponera att någon blir arbetslös 1 Januari. Behöver man då första gången aktivitetsrapporterna innan 14 Januari, eller gör man det nästkommande månad?
Citera
2021-07-04, 15:01
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Tack. Vet du vad som händer när dagarna tar slut? Har bara ca 60 a kassa dagar kvar
När a-kassan tar slut så flyttas du över till Jobb- och utvecklingsgarantin och får samma ersättning som tidigare fast från försäkringskassan. Du får då erbjudande om att gå med i SToM (eller KRoM) och få en personlig jobbcoach som hjälper dig att söka jobb.
Citera
2021-07-04, 22:55
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Ponera att någon blir arbetslös 1 Januari. Behöver man då första gången aktivitetsrapporterna innan 14 Januari, eller gör man det nästkommande månad?
Det du är arbetslös i januari aktivitetsrapporterar du senast 14 feb
Citera
2021-07-06, 17:01
Medlem
Vad jag kan läsa har du verkligen anledning o va medlem i facket . Oordning på bygget prata ,med facket . Facket hjälper dej vi behöver bli fler . Betala in redan idag är mitt tips . I ditt fall kanske facket kan hjälpa med omplacering till nåt lättare. Annars kan facket granska företaget o förhoppningsvis hitta nån punkt å klämma åt företaget på.
Citera
2021-07-06, 21:28
Avslutad
Säkert en omöjligt fråga att besvara men ger ett försök

Är man berättigad a-kassa om man har jobbat 4,5 månad innan man studerade och man har nu jobbat 3 månader efter kollar a kassan endast efter på det senaste 12 månaderna?
Citera
2021-07-07, 19:19
Medlem
Du kan deltidsarbeta i 60 veckor och få a-kassa för tid som du inte arbetar. Jag gjorde själv det senast jag var arbetslös. Efter att de 60 veckorna har gått så kan man inte längre få a-kassa för tid man inte jobbat om man också har jobbat den veckan. I din tidsrapport till a-kassa så fyller du i vilka dagar du arbetat och hur mycket. Du behöver inte aktivitetsrapportera det till arbetsförmedlingen då de endast bryr sig om hur många jobb du söker.
Citera
2021-07-07, 20:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
När a-kassan tar slut så flyttas du över till Jobb- och utvecklingsgarantin och får samma ersättning som tidigare fast från försäkringskassan. Du får då erbjudande om att gå med i SToM (eller KRoM) och få en personlig jobbcoach som hjälper dig att söka jobb.

Undra hur länge man kan vara med i jobb och utvecklingsgarantin?
Är omöjligt att få jobb just nu.
Har man tur kan man få studier 12 månader.
Citera
2021-07-08, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Du kan vara med och få ersättning i 450 dagar.
Citera
2021-07-08, 18:11
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Citat:
Ursprungligen postat av Erca17
Du kan vara med och få ersättning i 450 dagar.
450-dagarsgränsen är för folk utan a-kassa. Med a-kassa finns ingen formell gräns, men enligt vad som kommit fram i den här tråden:
(FB) Arbetsförmedlingen sparkar ut långtids arbetslösa.

...så verkar det som att folk som inte lyckats få nytt jobb åker ut efter ett antal år i programmet.
Citera
2021-07-10, 22:11
Medlem
Akassa

Om jag försöker räkna på vad man kan få i akassa så blir jag inte klok

Säg att du har 25k i lön som ett exempel (det är inte min lön, men vi tar det som exempel). Om man själv räknar 80% på det så blir det prick 20k, av någon anledning så får fackets egna kalkylator det till 19 932, samt räkna.net (https://rakna.net/berakna/a-kassa/) får det till 19 784. Men vem bryr sig, nära nog. Men vad jag verkligen inte förstår är deras uträkning av vad du får efter skatt. Hade du haft 20k i lön så hade din lön efter skatt varit runt 16k beroende lite på vart du bor i sverige etc. Så varför anger då fackets kalkylator att du får 14 685 i akassa och räkna.net anger 13 849 i akassa. Det är ju ca 1,5-2,5k mindre än vad du borde få, och det är ju inget inkomsttak som blir träffat, du skulle inte ens ha nytta av inkomstförsäkringen med så låg lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in