2008-05-10, 16:45
Medlem
MB-Hasses avatar
De räknar ihop dina timmar och drar ett snitt på senaste 12 månader. det blir en viss procent och det är den procenten av 320kr per dag du får, dvs grundbeloppet.

När du sen varit med i Unionen 1 år, det är först då du får penning baserad på ett arbetsvillkor.

Det är även 80% av det "snittet"
Senast redigerad av MB-Hasse 2008-05-10 kl. 16:57. Anledning: Komplettering
Citera
2008-05-12, 17:55
Medlem
Grundersättningen är väl alltid 320kr om dagen? Det vill jag nästan lova.
Det jag däremot inte vet, är om det gäller för 7 dagar i veckan eller 5 ?
Man fyller ju i alla 7 dagar på kassakortet.
Citera
2008-05-12, 18:58
Medlem
midarks avatar
Du får betalt för 5 dagar fast du fyller i för sju.
De nya reglerna verkar vara som så att de baserar din ersättning på en 12 månaders period, så om du bara jobbat 6 månader så slår de ut det på 12 månader så ersättningen blir hälften av lönen, eller minst 320kr/dag.

320 kr sägs vara lägsta ersättning, men du kan få så låg ersättning som 65% av den summan!
Citera
2008-05-12, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midark

320 kr sägs vara lägsta ersättning, men du kan få så låg ersättning som 65% av den summan!

Fast 65% får man väl bara efter en viss tid under ersättningsperioden?

Om man har inkomstbaserad a-kassa börjar man ju på 80% och går neråt ju längre tid man haft den.

Jag har jobbat 6 månader heltid och varit medlem i akassan dessa 6 månader.
Jag antar att jag kommer få 320kr, i alla fall till att börja med.
Citera
2008-05-12, 20:22
Medlem
midarks avatar
Det är möjligt att du kommer få 80% av 320 kr i början... men vågar inte svära på det och att försöka förstå vad som står på a-kassans hemsida blir man ju inte klokare på direkt... testa att skicka mail och fråga om du inte vill ringa... deras telefonservice är inte den bästa, finns en hel del otrevligt folk där, om vi nu snackar om unionen?
Citera
2008-05-12, 22:48
Medlem
MB-Hasses avatar
Jag vet ganska säkert att du får även grundbeloppet baserad på din normalarbetstid. Jag jobbade heltid april-november ifjol och gick med i A-kassan 1 maj det året.

Min dagpenning blev 200kr före skatt. Nu beslutas det om min dagpenning efter att jag varit med 1 år.
Citera
2008-05-14, 13:26
Medlem
ozones avatar
Behöver snabbt hjälp Ang. A-kassa..

Jo nu ska jag bli medlem i Transports A-kassa!

Har skrivit ut blankett från deras hemsida och bett min arbetsgivare fylla i det han vet.

Men nu har ju a-kassan en kundservice mellan 8-11 nånting och den missar jag varenda jäkla dag jag har alltid fullt upp med annat

Så min fråga till er är om jag ska fylla i "lön i genomsnitt per månad" (har provisionslön) så vad den blir varje månad är omöjlig att säga med minst 94 kr/timmen.

Vad jag förstår så baserar dom beloppet man betalar varje månad på månadslönen, t.ex. 1 % eller något?

Om jag skriver 14.000 kr/månaden får jag betala en viss procent av det till dom? sen när jag blir arbetslös så får jag typ 14.000 minus 20 % nånting va?

igentligen kan jag skriva 25.000 kr/mån bara för att få en hög A-kassa senare men då även en högre avgift?

Sen fråga Nr.2 är vad jag ska skriva i "inträdelse söks från månad:"- alltså ska jag där skriva vilken månad jag började arbeta och därmed från den månad jag ska betala avgift?

Skriver jag Maj månad så räknar dom sex månader framåt, alltså November och skriver jag April så blir det Oktober. Ju snabbare jag kommer in i A-kassan destu bättre så att jag får pengar om jag blir arbetslös!

Jag skriver kanske lite luddigt med om ni inte fattar så hojta till
Citera
2008-05-14, 13:38
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Jo nu ska jag bli medlem i Transports A-kassa!

Har skrivit ut blankett från deras hemsida och bett min arbetsgivare fylla i det han vet.

Men nu har ju a-kassan en kundservice mellan 8-11 nånting och den missar jag varenda jäkla dag jag har alltid fullt upp med annat

Så min fråga till er är om jag ska fylla i "lön i genomsnitt per månad" (har provisionslön) så vad den blir varje månad är omöjlig att säga med minst 94 kr/timmen.

Vad jag förstår så baserar dom beloppet man betalar varje månad på månadslönen, t.ex. 1 % eller något?

Om jag skriver 14.000 kr/månaden får jag betala en viss procent av det till dom? sen när jag blir arbetslös så får jag typ 14.000 minus 20 % nånting va?

igentligen kan jag skriva 25.000 kr/mån bara för att få en hög A-kassa senare men då även en högre avgift?

Sen fråga Nr.2 är vad jag ska skriva i "inträdelse söks från månad:"- alltså ska jag där skriva vilken månad jag började arbeta och därmed från den månad jag ska betala avgift?

Skriver jag Maj månad så räknar dom sex månader framåt, alltså November och skriver jag April så blir det Oktober. Ju snabbare jag kommer in i A-kassan destu bättre så att jag får pengar om jag blir arbetslös!

Jag skriver kanske lite luddigt med om ni inte fattar så hojta till

1.
Inte helt säker på det här, men det verkar mest logiskt.
Genomsnittlig lön räknar du väl bäst ut genom att slå ihop din lön, dela det på tiden du jobbat och summan du får är genomsnittlig lön.
T.ex en månad tjänar du 14500, andra 13547, tredje 16300, plusa ihop dom såhär: 14500+13547+16300 sen delar du med antalet månader du jobbat, alltså 14500+13547+16300 = 44347 /3 =14782.33 och där har du din genomsnittliga lön.

2.
Inträdelse söks från månad torde vara från den månad du lämnat ditt andra fack/den dag du skriver ansökan
Citera
2008-05-14, 17:18
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
1.
Inte helt säker på det här, men det verkar mest logiskt.
Genomsnittlig lön räknar du väl bäst ut genom att slå ihop din lön, dela det på tiden du jobbat och summan du får är genomsnittlig lön.
T.ex en månad tjänar du 14500, andra 13547, tredje 16300, plusa ihop dom såhär: 14500+13547+16300 sen delar du med antalet månader du jobbat, alltså 14500+13547+16300 = 44347 /3 =14782.33 och där har du din genomsnittliga lön.

2.
Inträdelse söks från månad torde vara från den månad du lämnat ditt andra fack/den dag du skriver ansökan

Jag har aldrig varit med i varken Facket eller A-kassan, men då är det Maj månad.
Citera
2008-05-15, 02:01
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Jag har aldrig varit med i varken Facket eller A-kassan, men då är det Maj månad.

Då är det nog maj du ska skriva
Citera
2008-05-15, 23:31
Medlem
a-kassa, sommarlov, vidare studier

Om man avslutar studier på komvux, blir arbetslös lagom till sommarlovet, är medlem i a kassan sedan innan studierna och vill stämpla, men har sökt till högskolan till hösten så är man numera inte berättigad att stämpla eftersom man har "som avsikt att fortsätta studera"....

Det jag undrar då är om man anmäler sig hos arbetsförmedlingen som arbetslös, står till arbetsmarknadens förfogan och även anmäler sig till a kassan för att stämpla samt kryssar i NEJ på lappen om "Intyg om studier" (dvs att man påstår att man inte har för avsikt att studera något mer) kan dom på något vis kontrollera att det ligger en ansökan inne hos VHS?

skrivet på en kompis vägnar(då jag själv redan blir lurad av a.kassan och får ca 50% av min tidigare lön....bullcrap regering)
Citera
2008-06-07, 00:43
Medlem
BesserWissers avatar
Timanställning + a-kassa?

Hej!

Jobbade som chaufför åt UPS tidigare. Nu uppsagd pga arbetsbrist. Men jag har ju en timanställning med på ett jobb jag har på helger. Detta är 2 dagar per tillfälle (fredag + lördag). oftast blir det ju 2 gånger per månad men det kan ju bli mer ibland. Får man a-kassa trots det eller hur ska jag göra då?

För min lön på UPS var ju 21557kr och jag får ju bara ut en 3000kr på detta helgjobbet. Och jag vill ju inte säga upp helgjobbet heller för det kan leda till heltid.

Någon som vet hur det fungerar?

Btw, läste nu att arbetslösa ska bli tvingade att söka jobb i hela norden. Att man kan tvingas flytta osv. Gäller det även mig?? Jag är ju inte "arbetslös". Jag har ju ett jobb men det är ju inget "fulltidsjobb". Kan de tvinga mig till nåt då? Jag vill ju inte lämna detta jobbet då jag trivs med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in