2009-03-23, 19:31
Medlem
Arch_Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrfing
Dem räknar även ut ett snitt på hur många timmar du jobbat per vecka dem senaste 12 månaderna för att kunna beräkna ersättningen.

nu var det iofs länge sen jag sökte första gången så det kan säkert ha ändrats men då skickade jag när jag hade 6 sammanhängande heltids-månader
Citera
2009-03-23, 19:40
Medlem
Thyrfings avatar
Dagpenning lämnas först efter att du under en sammanhängande tid av 12 månader har varit arbetslös 7 dagar. I karenstiden räknas in endast de dagar för vilka dagpenning skulle ha lämnats om karenstiden löpt ut.

För att uppfylla ett arbetsvillkor ska man, enligt 12§ Lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring, ALF, under en ramtid av tolv månader omedelbart före arbetslöshetens inträde, ha haft förvärvsarbete i minst sex månader och utfört arbetet under minst 80 timmar per kalendermånad, eller haft förvärvsarbete i minst 480 timmar under en sammanhängande tid av sex kalendermånader och utfört arbetet under minst 50 timmar under var och en av dessa månader.

Som normalarbetstid ska, enligt 28 § ALF, gälla den genomsnittliga arbetstiden under ramtiden om tolv månader. Enligt 29 § ALF skall den sökandes dagsförtjänst baseras på den inkomst som han eller hon har haft av arbete under samma ramtid. Dagsförtjänsten beräknas som ett genomsnitt av inkomsten du fått under ramtiden.

Högsta dagpenningen är 680 kronor i alla ersättningsnivåer.
Citera
2009-03-23, 20:45
Medlem
ang. att man måste ha varit medlem ett år så vill jag lägga till följande till diskussionen:

http://www.aea.se/nyheter2.aspx?page_id=1636

går beslutet igenom börjar regeln att gälla första juli
Citera
2009-03-26, 16:44
Medlem
Masingas avatar
Bumpar denn och hoppas på att ngn kan svara på min fråga.

Tar en till fråga också. Om man är inkomstförsäkrad kan man då erhålla mer än maxtaket 18700 kr? Har hört att man kan det och det är försent att ringa idag så jag frågar här.

Mvh M
Citera
2009-03-26, 20:54
Medlem
Hur länge medlem i Unionens A-kassa för att få bidrag vid uppsägning?

Jag funderar på hur länge man måste vart medlem i Unionens A-kassa för att få bidrag därifrån när man blir uppsagt.

Jag har för mig att jag har hört att enligt nya regler som trädde i kraft 1 januari 2009 så skall man ha vart medlem i 6 månader.

Någon som har bättre koll än jag?? =)
Citera
2009-03-26, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bossepersson
Jag funderar på hur länge man måste vart medlem i Unionens A-kassa för att få bidrag därifrån när man blir uppsagt.

Jag har för mig att jag har hört att enligt nya regler som trädde i kraft 1 januari 2009 så skall man ha vart medlem i 6 månader.

Någon som har bättre koll än jag?? =)
Tyvärr, jag är i samma läge som dig och det jag fått höra från Unionens telefonsupport är att 6 månader enbart ger grundersättning, som ligger på 320 kr/dag...
Citera
2009-03-26, 21:39
Medlem
Vad innebär grundersättning, är det de här 80% av 18600?
Citera
2009-03-26, 22:38
Medlem
Jag har, enligt utbetalningarna från Metalls a-kassa, 65% nu. Min dagpenning är dock fortfarande 680:- så jag antar att det räknas från tidigare inkomst
Citera
2009-03-26, 22:51
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koolkat
Jag har, enligt utbetalningarna från Metalls a-kassa, 65% nu. Min dagpenning är dock fortfarande 680:- så jag antar att det räknas från tidigare inkomst

Hur länge har du gått på a-kassa? Jag undrar fortfarande om de räknar med Lö och Sö i dom 300 dagar man är försäkrad men bara betalar ut för må-fre. Är det så så drar de ju av ca 8-10 dagar varje månad på försäkringsperioden men som man inte får ersättning för.
Citera
2009-03-26, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Hur länge har du gått på a-kassa? Jag undrar fortfarande om de räknar med Lö och Sö i dom 300 dagar man är försäkrad men bara betalar ut för må-fre. Är det så så drar de ju av ca 8-10 dagar varje månad på försäkringsperioden men som man inte får ersättning för.

Alltså den här perioden har jag stämplat på i flera år, varvat med tillfälliga jobb. Lördag och söndag dras naturligtvis inte om du inte arbetar de dagarna. På 2 veckor så får du betalt för 10 dagar och dessa dagar dras också från perioden, de övriga 4 (lör+sön*2) är ju fria dagar precis som vanligt s a s.
Citera
2009-03-26, 23:54
Medlem
Om det är som i andra fack så för du en grund ersättning efter 6 mån som någon sa någon hundralapp om dagen annars måste du ha varit med i ett år och då helst jobbat i ett år. då de räknar ut lönen på 12 månaders basis. iaf är det så i metall.
Citera
2009-03-26, 23:57
Medlem
Nej det stämmer, jävla fanken rent ut sagt.
Jag kommer alltså missa det med 2 månader, eller 500:- som de vill ha av en i pengar för det.

Men det är märkligt, man måste va medlem ett år, men kan ha jobbat 50%, då borde man om man jobbat 100% kunna va medlem kortare för att jämna ut.

Men då har jag en annan fråga, säg att jag skiter i att anmäla mig till Arbetsförmedlingen och väntar 2 mån från det att jag blev uppsagd till att jag vart med i A-kassan ett år, då borde jag med andra ord vara berättigad till det fulla beloppet? Korrekt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in