2008-05-08, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmielarsson
Alfa kassan - A kassan är 2 helt olika saker. Rätta mig om jag har fel men A-kassan går via facket / försäkringskassan medans alfa går igenom AMS.

A-kassan vet jag inte i dagsläget vad den ligger i beroende på vilket fack du går igenom.

Du har helt fel. Alfa-kassan är öppen för alla som har en anställning eller egna företagare ersättningsnivån är densamma som i de övriga branch specifika A-kassorna i landet. I sverige finns 38 olika kassor. Regelverket är desamma i alla kassor IAF sköter kontrollen så att kassorna följer regeringens direktiv. För att få inkomst baserad A-kassa så måste du ha varit medlem 1år i Kassan du valt att vara med i. Innan den tiden så kan du få grundbelopp vilket som högst är 320kr dagen.

Mvh
Jimmi
Citera
2008-05-08, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exerd
Hej. Har varit medlem i unionen ca 6 månader och har under denna tiden jobbat heltid. Om jag skulle bli arbetslös nu pga. arbetsbrist hur mycket får jag då i ersättning eftersom jag inte uppfyller kraven för inkomstförsäkring vilket innebär att man får 80% av sin lön.

Mailade unionen och fick detta svare:
Hej, isåfall får du bara a-kassa vilket ger max 680 kr per dag. Inkomstföräkringen måste man ha i minst 18 månader och ha arbetat i minst 12 av dessa 18 månader innan man kan ta del av den.

Får jag alltså 680*20 = 13 600:- minus skatt på 4488:- som alltså blir
9 112:- ?

Stämmer detta?

Om du inte varit medlem mer än 6 månader så får du enbart grundbelopp vilket som högst är 320 kronor per dag. 22*320= 7200 - skatt/mån. för att få inkomst baserad A-kassa om maxbeloppet 685/dag så måste du varit medlem i minst 1år.

Mvh
Jimmi
Citera
2008-05-09, 10:42
Medlem
exerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmi hoffa
Om du inte varit medlem mer än 6 månader så får du enbart grundbelopp vilket som högst är 320 kronor per dag. 22*320= 7200 - skatt/mån. för att få inkomst baserad A-kassa om maxbeloppet 685/dag så måste du varit medlem i minst 1år.

Mvh
Jimmi

hm, ok vad betyder då mailet jag fick från min akassa?

Hej, isåfall får du bara a-kassa vilket ger max 680 kr per dag. Inkomstföräkringen måste man ha i minst 18 månader och ha arbetat i minst 12 av dessa 18 månader innan man kan ta del av den.

Där står det ju klart och tydligt att jag inte får inkomstförsäkring men endå 680:- /dag.
Citera
2008-05-09, 12:46
Medlem
Tuggmotstånds avatar
Citat:

Där står det ju klart och tydligt att jag inte får inkomstförsäkring men endå 680:- /dag.
Det där är ett standardsvar som är missvisande. Du får inte 680kr/dag, det vågar jag nästan garantera. 320kr kanske du får, om du jobbade heltid hela förra året.
Citera
2008-05-09, 13:06
Medlem
Stryks avatar
Är fackavgift och Akassa-avgift avdragbart?

Kan man på något vis dra av på deklarationen för A-kassa eller fackföreningsavgift?
Citera
2008-05-09, 13:08
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stryk
Kan man på något vis dra av på deklarationen för A-kassa eller fackföreningsavgift?

kolla i ekonomiforumet, finns en deklarationstråd, och där kan du fråga

(jag svarar redan nu att: nej, det är det inte)
Citera
2008-05-09, 13:09
Medlem
m65gs avatar
fan ,va det inte det för några år sedan?
Citera
2008-05-09, 13:12
Medlem
Kuggarns avatar
Som ubersanta skriver... Låser. /Mod
Citera
2008-05-09, 15:59
Medlem
Citat:

Man läser som man vill. Det står att du kan få MAX 680kr/dag vilket är riktigt. Nån minimigräns står ju inte angiven. För att få max 680/dag skall du har varit medlem i en A-kassa i 1 år samt jobbat minst 1år och tjäna över 18700kr/mån. Då har du rätt till Maxbeloppet 680/dag, som heter inkomst baserad ersättning. I ditt fall om du jobbat heltid under sex månader och tjänat över 18700/mån har du rätt till maximala grundbeloppet som är 320kr/dag. om du jobbat och varit medlem i en A-kassa under ett år så får du grundersättning. Den kan variera ifrån o-320kr/dagen beroende på arbetad tid och månadslönen.

Mvh/jimmi

s. Inkomst försäkring är INTE SAMMA SAK som inkomstbaserad ersättning. Inkomstförsäkringen.
Senast redigerad av jimmi hoffa 2008-05-09 kl. 16:02.
Citera
2008-05-09, 20:55
Medlem
nazipoliss avatar
någon som har koll på om maxbeloppet skiljer sig från dem olika a-kassorna?
Citera
2008-05-09, 22:11
Avslutad
Citat:
Och det finns inga direkt krav mer än att man är arbetslös och aktivt sökande för att få ut dessa pengarna? Kan man samtidigt få bostadsbidrag?

Skillnaden är att det räknas som beskattningsbart. Har du tex 7500:- studiestöd + lån så räknas bara 80 procent av bidragsdelen. Nu när allting beskattas så är det ändå ytterst lite i bostadsbidrag, inte precis så han får 900 månad, kanske max en 200 spänn så då spelar det ingen roll.
Citera
2008-05-10, 13:29
Medlem
ZoltiRs avatar
Nej, det skiljer inget. Däremot kan olika fackförbund ha inkomstförsäkring för sina medlemmar som gör att de täcker mellanskillnaden på a-kassans tak och 80% av din inkomst.

Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
någon som har koll på om maxbeloppet skiljer sig från dem olika a-kassorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in