2014-09-26, 12:28
Medlem
Fasiken ska man ha 1st utbetalning av a-kassan i stället för uppdelat så får man ju snällt vänta på pengarna tills någon dag in i nästa månad, blir svårt att betala alla räkningar på 1st utbetalning om man kör 2st utbetalningar som normalt.

Man kan man ju inte skicka in korten tidigare heller om man ska skicka alla samtidigt via nätet för då bråkar ju systemet att man måste snällt vänta lite till innan man skickar in dom 2 sista veckorna..

Fasiken tror a-kassan att det är normalt att betala alla räkningar ibörjan av ny månad.... Suck
Citera
2014-09-27, 09:49
Medlem
25Decembers avatar
Jag har jobbat i sex månader på heltid men inte varit med i a-kassan i tolv månader så jag får bara grundbeloppet nu. I januari har jag varit medlem i tolv månader och om jag inte fått något jobb innan dess kommer min a-kassa höjas till inkomstbaserad på min senaste heltidslön eller kommer jag fortfarande bara få grundbelopp?
Citera
2014-09-27, 21:20
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25December
Jag har jobbat i sex månader på heltid men inte varit med i a-kassan i tolv månader så jag får bara grundbeloppet nu. I januari har jag varit medlem i tolv månader och om jag inte fått något jobb innan dess kommer min a-kassa höjas till inkomstbaserad på min senaste heltidslön eller kommer jag fortfarande bara få grundbelopp?
inkomstbaserad ersättning
Citera
2014-09-28, 14:40
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
inkomstbaserad ersättning
Höjs det automatiskt eller måste jag kontakta a-kassan själv?
Citera
2014-09-28, 16:40
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
Hej,

Jag slutade en anställning den 1 september och började studera direkt efter det.

Tyvärr hoppade jag av studierna och nu undrar jag vilket som är bäst.

a) Ska jag anmäla mig till arbetsförmedlingen så snart som möjligt? Vilket inte kan bli förrän tidigast 29 september.

b) ska jag vänta tills 112 dagar passerat och sen gå till arbetsförmedlingen?

Tiden för när jag få utbetalt a-kassa blir ju mer eller mindre samma...(kanske slår på nån vecka eller två...)

Spelar det egentligen om jag anmäler mig den 29 september eller väntar till ca 22 december?

Nåt jag bör tänka på?

Tips och råd tas tacksamt emot!

Varför ska det behöva ta 112 dagar innan du har rätt till ersättning, avstängningstiden är 45 ersättningsdagardagar (9 veckor/63dagar)?
Citera
2014-09-28, 16:44
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizzaland
Fasiken ska man ha 1st utbetalning av a-kassan i stället för uppdelat så får man ju snällt vänta på pengarna tills någon dag in i nästa månad, blir svårt att betala alla räkningar på 1st utbetalning om man kör 2st utbetalningar som normalt.

Man kan man ju inte skicka in korten tidigare heller om man ska skicka alla samtidigt via nätet för då bråkar ju systemet att man måste snällt vänta lite till innan man skickar in dom 2 sista veckorna..

Fasiken tror a-kassan att det är normalt att betala alla räkningar ibörjan av ny månad.... Suck

För oss som varken jobbar på a-kassa eller stämplar, förklara gärna lite mer utförligt. Betalar din a-kassa ut pengarna månadsvis istället för 2 ggr per månad, är det var du syftar på när du skriver att dom inte kör "2st utbetalningar som normalt"? Menar du alltså att problemet som därmed uppstår är att man måste se till att ha kapital sparat från föregående månad för att betala räkningarna som kommer under månaden efter?
Citera
2014-09-29, 18:05
Medlem
Tja! Jag är behovsanställd på ett företag och har skrivit på ett ramavtal. Hur blir det om jag skulle säga upp mig från detta jobb? Skulle jag få A-kassa utan 45(?) karensdagar som en fastanställd eller är det annorlunda för mig?

Har inte gått på A-kassa tidigare trots att jag inte jobbar heltid då jag 90% av månaderna får pengar så att jag klarar mig.

Det gäller fastighets a-kassa!
Citera
2014-09-30, 20:09
Medlem
Yo! Läste just att S och MP ska höja A-kassan till 80%. Så frågan lyder, vet någon NÄR det börjar gälla? Man vill ju inte vänta ett halvår....Risken är väl att det tar tid ändå.
Citera
2014-09-30, 21:35
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mh92
Tja! Jag är behovsanställd på ett företag och har skrivit på ett ramavtal. Hur blir det om jag skulle säga upp mig från detta jobb? Skulle jag få A-kassa utan 45(?) karensdagar som en fastanställd eller är det annorlunda för mig?

Har inte gått på A-kassa tidigare trots att jag inte jobbar heltid då jag 90% av månaderna får pengar så att jag klarar mig.

Det gäller fastighets a-kassa!

När det gäller akassa bör man alltid ringa dem och höra vad som gäller. Reglerna för akassa är väldigt röriga och eventuell ersättning beräknas utifrån tidigare arbete och anställningsform.

Ring och fråga vilken ersättning du kan förvänta dig i fall du säger upp dig själv.
Se till att ha tillgång till ditt anställningsavtal och var beredd på att kunna svara på hur mycket du jobbat under det senaste året.
Citera
2014-09-30, 22:16
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Yo! Läste just att S och MP ska höja A-kassan till 80%. Så frågan lyder, vet någon NÄR det börjar gälla? Man vill ju inte vänta ett halvår....Risken är väl att det tar tid ändå.

Men alltså...har jag förstått dig korrekt...du frågar alltså från och med när ett beslut kommer att börja gälla, ett beslut som vi inte vet om det kommer att fattas, i så fall av vilka eller vilket innehåll det i så fall kommer att ha...stämmer det, har jag förstått din fråga korrekt?
Citera
2014-10-01, 18:15
Medlem
GolfWangs avatar
ja har en tidsbestämd anställning ett år som går ut om en månad. e med i a-kassan så om ja inte hittar något nytt jobb snart så kommer ja få a-kassan. men nu tänkte ja att ja vill resa lite för de pengarna ja har sparat ihop. men för å få a-kassan måste man för demesta gå till arbetsförnederingen o annat tjaffs. kan ja resa en månad först o sen skriva in mig på af o få a-kassan en månad senare?
Citera
2014-10-01, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud

Det vet dom förmodligen inte själv,vi kan ju alltid gissa..1-2år förmodligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in