2006-08-07, 10:36
Medlem
Vicis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MysT
Personligen tycker jag inte att antalet jobb är relevant utan snarare tiden man arbetar. Tackar man nej till ett kvällsjobb för att man arbetar några timmar under eftermiddagen får man skylla sig själv. Då har man enligt mig tackat nej till en(del av) heltidstjänst.

Fast nu såg jag inte inslaget så jag kan ha dragit förhastade slutsatser.

Precis, om det nu var så att att jobb 1 hade tiderna 08-12 och jobb 2 hade tiderna 13-16 så ser jag inte problemet.
Men varför tackade han nej till båda jobben? Ska försöka hitta inslaget.
Citera
2006-08-07, 10:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vici
Precis, om det nu var så att att jobb 1 hade tiderna 08-12 och jobb 2 hade tiderna 13-16 så ser jag inte problemet.
Men varför tackade han nej till båda jobben? Ska försöka hitta inslaget.

Han tackade inte nej till båda jobben... Han slutade jobba på ena jobbet för att det blev för slititgt. Det var kvällsjobbet tror jag. Jag tror inte det handlade om att han blev erbjuden ett jobb han tackade nej till

Det andra var att han då blev återbetalningsskyldig enbart pga det

Tror det var SVT/ABC jag såg det, kanske ligger i arkivet?
Citera
2006-08-07, 11:05
Medlem
Så här fattade jag det.
Han jobbade med ett säsongsjobb på Skoklosters slott eller liknande. Det var heltid men bara sommartid. Han blev erbjuden ett kvällsjobb som var året runt och tog det. Sommartid fick han jobba dubbelt och det orkade han inte med. Han sade upp sig från kvällsjobbet och blev då senare återbetalningsskyldig för A-kassa han fått efter att han sagt upp sig.

Jag minns inte om det framgick omfattningen av kvällsjobbet.

Hans inställning var väl att han ville ha ett jobb året runt men att det inte fick kollidera med säsongsjobbet. Känns rimligt.
Citera
2006-08-07, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeHomme
Så här fattade jag det.
Han jobbade med ett säsongsjobb på Skoklosters slott eller liknande. Det var heltid men bara sommartid. Han blev erbjuden ett kvällsjobb som var året runt och tog det. Sommartid fick han jobba dubbelt och det orkade han inte med. Han sade upp sig från kvällsjobbet och blev då senare återbetalningsskyldig för A-kassa han fått efter att han sagt upp sig.

Jag minns inte om det framgick omfattningen av kvällsjobbet.

Hans inställning var väl att han ville ha ett jobb året runt men att det inte fick kollidera med säsongsjobbet. Känns rimligt.

Och han syftade ju på att han ville jobba?

Men är det då rätt agerande från akassan och att man ska betala tillbaks?
Citera
2006-08-07, 12:08
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Och han syftade ju på att han ville jobba?

Men är det då rätt agerande från akassan och att man ska betala tillbaks?
Handläggarna på a-kassorna är nitiska paragrafryttare, då kravet från politikerna att minska fusket i försäkringen är bedövande stort.
Citera
2006-08-07, 12:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Handläggarna på a-kassorna är nitiska paragrafryttare, då kravet från politikerna att minska fusket i försäkringen är bedövande stort.

Politikerna... sossarna, som samtidigt gnäller man måste ha 2 jobb för att överleva efter att kritisera alliansens förslag om sänkt ersättning. (För att sedan komposera med fastighetsskatten)

Men alliansens förslag är då värre än att förlora akassan helt för att man inte orkar ha 2 jobb efter sossarnas krav om ersättning?
Citera
2006-08-12, 22:16
Medlem
BroderBaskers avatar
Studier + a-kassa, går det?

Hejsan,

Jag är arbetslös och går på a-kassa sedan ett par månader tillbaka, och för att slippa hora runt på telemarketingjobb i "ljusa, fräscha lokaler" resten av livet så har jag nu beslutat mig för att plugga. Nu har jag också blivit antagen till en schysst utbildning i höst som dessvärre inte är studiemedelsberättigad. Utbildningen i fråga är dessutom på heltid vilket innebär att det kommer vara svårt att jobba och klara brödfödan medan jag pluggar, speciellt då jag inte bor hemma hos morsan längre. Min fråga lyder således; är det möjligt att gå på a-kassa under tiden jag studerar?
Jag vet ju såklart att man "inte kan göra så", men vad är egentligen riskerna med att hålla god min för arbetsförmedlingen och låtsas som om jag fortfarande söker jobb? Denna skola lär väl knappast rapportera sina elever till csn så vilka andra hinder kan det finnas för detta...riskerar jag som studerande att hamna i något annat register som t.ex. a-kassan kan kolla?

Alla tips och erfarenheter tages tacksamt emot, däremot undanber jag mig eventuella bittra svar från alla som ser några moraliska betänkligheter med detta. När jag knappt kommer kunna jobba, och man diskrimineras av csn så måste ju pengarna in på något annat sätt.
Citera
2006-08-12, 22:24
Medlem
Normalt så får man inte bedriva studier under stämpling man ska ju stå till arbetsmarknadens förfogande. För att lyfta A-kassa måste du anmäla dig arbetslös och där finns det några riktlinjer som du måste följa så som att inte studera på heltid..
Citera
2006-08-12, 22:27
Medlem
BroderBaskers avatar
Jovisst, så långt är jag med. Men jag undrar om du läste mitt inlägg ordentligt?
Vad är riskerna med att trotsa detta i mitt fall?
Citera
2006-08-12, 22:37
Medlem
Hispers avatar
Halvtidsstudier är i regel OK för a-kassan om man lovar att hoppa av dem så fort man får ett attraktivt jobberbjudande. Heltidsstudier och a-kassan kommer de att tvänobba, om du försöker köra med öppna kort.

Men då redan insett detta så återstår ju att inte köra med öppna kort. Sannolikheten att du skall åka dit är ju liten om du sköter det snyggt, dvs skickar in ansökningar etc för att göra AF glada men dessa ansökningar behöver ju inte vara fulländade så att du riskerar att få ett jobb.

Skulle du åka dit så blir du ju direkt återbetalningsskyldig, troligtvis plus ränta, då nog kommer att ha svårt att bevisa att du handlat i god tro. Anser A-kassan/AF att det är grovt så har du nog en polisanmälan att vänta också.

Men jag tror att det är större risk att åka dit om man kör studiebidrag OCH a-kassa för de registren samkörs nog men knappast olika skolor och AFs register.
Citera
2006-08-12, 22:51
Medlem
Hur gör man för att anmäla till Alfakassan att man vill plugga lite Komvux-kurser (inte heltid) nu till hösten och ändå behålla a-kassan? Vilka papper? Går de att finna på internet?
Citera
2006-08-12, 22:57
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bt23
Hur gör man för att anmäla till Alfakassan att man vill plugga lite Komvux-kurser (inte heltid) nu till hösten och ändå behålla a-kassan? Vilka papper? Går de att finna på internet?

När jag skulle plugga och ha a-kassa så ringde jag min kassa, AEA, och frågade hur man gör och då skickade de hem ett papper som skulle fyllas i.

Hittar du inget på alfakassans hemsida, vilken den nu är, så vänta till på måndag och ring dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in