2008-06-07, 02:22
Medlem
Så länge du inte behöver utnyttja a- kassan för att överleva varje månad, så ställs väl heller inga krav på dig från a- kassans sida. I övrigt gäller ju deras krav lika mycket dig som alla andra.
Citera
2008-06-07, 10:15
Medlem
Hur länge bör man vara med i A-kassan för att få A-kassa

Jag har hört olika vissa säger 6 månader och vissa säger 1 år och nu vill jag ha ren fakta. Plus vad kostar det nuför tiden att vara med i A-kassan inom byggsvängen osv. Tacksam för svar.

Hälsningar

Flashbackaren
Citera
2008-06-07, 10:35
Medlem
undefs avatar
Kolla ditt fackförbunds hemsida, står med all säkerhet där.
Citera
2008-06-07, 11:50
Medlem
Continental Ops avatar
Även om sossarna är borta fn så är ams o de andra myndigheter som är tongivande inom arbetslöshetslagstiftningen fulla av människor som menar att det enda man skall få a-kassa för är att söka heltidsjobb och man skall vara arbetslös på heltid annars ljuger man. Därför är den arbetslöshetsersättningslagstiftningen full av sällsynt komplicerade regler som syftar till att försvåra för människor som försöker att skaffa sig arbetslivserfarenhet samtidigt som de söker jobb, t.ex. genom deltidsjobb eller sporadiska uppdrag på bemanningsföretag. Mitt intryck är att man presumerar att dessa människor försöker "lura systemet" och inte att man vill belöna de är driftiga och hellre tar skitjobb på deltid för att belasta samhället så lite som möjligt.
Citera
2008-06-07, 14:01
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tort
Så länge du inte behöver utnyttja a- kassan för att överleva varje månad, så ställs väl heller inga krav på dig från a- kassans sida. I övrigt gäller ju deras krav lika mycket dig som alla andra.
Men det behöver jag ju. Det är ju helt omöjligt att överleva på 3000kr i månaden i detta landet.
Citera
2008-06-07, 23:31
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tort
Kan jag tvingas att flyttta eller jobba i ett annat land om jag redan har ett jobb (timanställningen)?
Citera
2008-06-08, 00:40
Medlem
Arasalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Kan jag tvingas att flyttta eller jobba i ett annat land om jag redan har ett jobb (timanställningen)?

Jag är ingen expert, långt ifrån, men baserat på vad jag har läst i tidningen så ja, det kan du. Har du sambo/hustru med arbete, och/eller barn och stark anknytning till hemorten, blir tvånget mindre, men det finns ändå där.

Dessutom föll en dom i en tvist tämligen nyligen, där någon hade nekat ta ett jobb i Norge, och den personen förlorade alltså tvisten och får ingen a-kassa. Lär väl överklagas, men för ögonblicket blir väl effekten att ja - du måste även söka arbete i andra länder. Och ta jobbet, om du får det.

Sen är det väl en enkel sak att framstå som oattraktiv på arbetsmarknaden, men det lär ju inte vara så smart på lång sikt.
Citera
2008-06-08, 09:38
Medlem
Spyrrans avatar
Du borde ju kunna få a-kassa trots att du jobbar helger. Man får ju stämpla 75dagar när man är deltidsanställd, eller har timanställning. Eller, hur det fungerar med timanställning är jag osäker på. Men jag har använt mig av Alfakassan när jag var helt arbetslös. Och de godkände att man jobbar deltid, eller har timanställning (så länge det inte motsvarar heltid, a'la 40 timmar veckan) under tiden som man stämplar. Bara man fyller i detta och antalet timmar på kassakorten.
Citera
2008-06-08, 13:20
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Du borde ju kunna få a-kassa trots att du jobbar helger. Man får ju stämpla 75dagar när man är deltidsanställd, eller har timanställning. Eller, hur det fungerar med timanställning är jag osäker på. Men jag har använt mig av Alfakassan när jag var helt arbetslös. Och de godkände att man jobbar deltid, eller har timanställning (så länge det inte motsvarar heltid, a'la 40 timmar veckan) under tiden som man stämplar. Bara man fyller i detta och antalet timmar på kassakorten.
Min tanke är ju inte heller att bara jobba med detta helgjobbet utan att så småningom söka ett heltids eller ytterligare ett deltids. Saken är bara den att jag jobbat i ett år nu utan semester och jag blev uppsagd innan jag hann ha semester så det är därför jag jag tagit det lungt nu. Första dagen som arbetslös är ju dock på måndag så =)
Citera
2008-06-15, 21:57
Medlem
Nejnej, antingen är det inkomstbaserad A-kassa eller också grundbeloppet på 320kr om dagen. Punkt slut.
Citera
2008-06-16, 14:15
Medlem
Flinta82s avatar
14960 är den högsta ersättningen man kan få från Alfa-kassan i alla fall. Vilket suger. Jag och sambon pröjsar ändå över 700 kr i månaden och ingen av oss riskerar direkt avsked. Funderar fan starkt på att spara dom 8-9k per år det kostar. Känner att jag ändå aldrig kommer få nytta av a-kassan.
Citera
2008-06-16, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
14960 är den högsta ersättningen man kan få från Alfa-kassan i alla fall. Vilket suger. Jag och sambon pröjsar ändå över 700 kr i månaden och ingen av oss riskerar direkt avsked. Funderar fan starkt på att spara dom 8-9k per år det kostar. Känner att jag ändå aldrig kommer få nytta av a-kassan.

Med risk för att gå lite väl off topic så håller jag med dig.
Gick själv ur kassan efter man tänkt till lite. Hur ofta har jag varit arbetslös sen jag kom ut på arbetsmarknaden och hur svårt har jag att få nytt jobb om jag skulle bli arbetslös? Ligger man i så fixar man ett nytt jobb innom en månad, no probs. (Beror väl på vilken bransch man tillhör)

Känns som att bli hustlad på försäkringen när man köper ny mobil på siba... bortkastade pengar.

Sen att man kommer bli tvingad att pröjsa a-kassa för att partierna som ligger bakom fackförbunden får för lite stålar känns som en inbjudan till "svart" arbete.

Nej, till OP. Skit i a-kassan o ta ett jobb på mcdonalds istället om du så måste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in