2019-12-14, 23:05
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Kolla själv då att det står att man ska jobba minst 17 timmar I VECKAN inte i månaden

A-kasseregler

Lagen om arbetslöshetsförsäkringen är omfattar både vanliga löntagare och företagare. Det finns ett antal kriterier som måste uppfyllas för att du som arbetslös skall kunna erhålla a-kassa. Här sammanfattar vi alla olika a-kasseregler och villkor som regler vem som kan få ersättning.
Grundläggande krav för grundbeloppet

För att du skall ha få ut grundbeloppet genom den allmänna grundförsäkringen, måste du vara minst 20 år och vara svensk medborgare. Även EU-medborgare och människor från länder med liknande eller motsvarande arbetslöshetsförsäkring som den svenska, kan omfattas av grundförsäkringen efter anställning i Sverige.
Följande grupper har rätt att söka ersättning vid arbetslöshet i enlighet med Lag (2013:152):
  1. är arbetsför och oförhindrad att åta sig arbete för en arbetsgivares räkning minst 3timmar varje arbetsdag och i genomsnitt minst 17 timmar i veckan,
  2. är anmäld som arbetssökande hos den offentliga arbetsförmedlingen, och
  3. även i övrigt står till arbetsmarknadens förfogande.

Haha, så du menar att för att kunna få arbetslöshetsersättning måste man jobba minst 17 timmar i veckan?

Så alla dom som är helt arbetslösa, dom kan inte få rätt till någon arbetslöshetsersättning menar du?
Citera
2019-12-15, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Du TS, innan något annat, så har du skrivit in dig på AF va? Detta är jävligt nödvändigt.
Ring till AF och prata med din handledare, spela gärna in samtalet och fråga direkt, raka puckar.

Sitta här och killgissa som användarna här gör är B.
Jo, det ska jag göra första dagen jag slutar med min nuvarande tjänst vilket är i början av 2020.

Jag har rätt till inkomstrelaterad ersättning vad jag kan uppfatta, men hur beräknas detta? Senaste året, från oktober 2018 har jag haft en tjänst på ca 55-60% skulle jag kunna tänka mig, men sedan oktober 2019 har jag haft en tjänst på 70% av heltid. Vad kommer ersättningen grunda sig i då?
Citera
2019-12-15, 02:38
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maol3
Jo, det ska jag göra första dagen jag slutar med min nuvarande tjänst vilket är i början av 2020.

Jag har rätt till inkomstrelaterad ersättning vad jag kan uppfatta, men hur beräknas detta? Senaste året, från oktober 2018 har jag haft en tjänst på ca 55-60% skulle jag kunna tänka mig, men sedan oktober 2019 har jag haft en tjänst på 70% av heltid. Vad kommer ersättningen grunda sig i då?
Orkar inte skriva långa förklaringar, så länkar istället.

https://www.akademikernasakassa.se/sok-ersattning/rakna-ut-din-ersattning/
https://www.akademikernasakassa.se/sok-ersattning/om-ersattningen/sa-raknar-vi/

Passar på att tipsa om Sveriges a-kassors informationsbroschyr, så att du får bli bredare baskunskap: https://www.sverigesakassor.se/wp-content/uploads/2019/09/Sa_fungerar_arbetsloshetsforsakringen_september201 9_webb.pdf

Ett tips är också att du läser all information och kunskap som finns på din och andra a-kassors hemsidor. Längst ner på den här sidan har du länk till alla a-kassor. En del har mycket info, andra lite mindre, en del har bra skrivet, andra mindre bra...
https://www.sverigesakassor.se/
Citera
2019-12-25, 13:02
Medlem
Frågor om a kassa, egen företagare AB

Hej!

Det är så att jag har haft ett aktivt aktiebolag i ca 2 år nu (delägare 50%) är medlem i a-kassa sen 2018.

Min inkomst räcker inte till, jag arbetar med kunder dock är detta ej ett heltidsjobb. Klassar det som deltid, har en del tid/dagar över där jag ej jobbar.

Min fråga lyder, finns det någon möjlighet för mig att stämpla 50%? Är ej medlem hos arbetsförmedlingen men ska skriva in mig där med.

Någon som vet hur det funkar?
Citera
2019-12-25, 13:03
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferister
Hej!

Det är så att jag har haft ett aktivt aktiebolag i ca 2 år nu (delägare 50%) är medlem i a-kassa sen 2018.

Min inkomst räcker inte till, jag arbetar med kunder dock är detta ej ett heltidsjobb. Klassar det som deltid, har en del tid/dagar över där jag ej jobbar.

Min fråga lyder, finns det någon möjlighet för mig att stämpla 50%? Är ej medlem hos arbetsförmedlingen men ska skriva in mig där med.

Blev det så nu, eller har det varit så från början?
Citera
2019-12-25, 13:03
Bannlyst
Skulle råda dig att ringa och prata med dom på a-kassan alternativt galet, det är nog bästa för vettiga och korrekta svar.
Citera
2019-12-25, 13:17
Bannlyst
De går efter din senaste lönesättning 50% och du får bara ut där efter
Citera
2019-12-25, 13:24
Medlem
Räkna med massor av pappersjobb. Dom kommer i stort sett vilja se hela bokföringen senaste åren.
Men självklart så ska du söka A-kassa.
Citera
2019-12-25, 14:24
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferister
Hej!

Syftet med arbetslöshetskassor och arbetslöshetsersättning är inte att vara en utfyllnad för företagare som inte har tillräckligt kundunderlag eller tillräckliga marginaler. Men under viss specifika omständigheter finns möjlighet till ersättning. Lästips nedan. Finns givetvis även på andra a-kassors hemsidor.
https://www.akademikernasakassa.se/sok-ersattning/regler-villkor/villkorforetag/
https://www.akademikernasakassa.se/sok-ersattning/regler-villkor/foretag-bisyssla/
https://www.akademikernasakassa.se/sok-ersattning/regler-villkor/foretag-deltidsarbete/
Citera
2019-12-26, 21:49
Medlem
Okej innebär det då att jag behöver skriva in mig på arbetsförmedlingen också?

Nej det var inte tänkt från början att det skulle generera så lite i lön, men jag arbetar inte 100% och med denna lön jag tar ut räcker inte för mig :/.. behöver stöd tills dess att jag har möjlighet att komma upp i 100%. Svårt nu då vi startade den för 2 år sedan och har kämpat arslet av oss.

Visst kommer det att löna sig lite längre fram, men just nu behöver jag stöd.

Skall jag vända mig till arbetsförmedlingen och förklara läget i förstahand? Eller kan jag prata direkt med min a-kassa?
Citera
2019-12-26, 21:51
Medlem
Vänd dig till A-kassan
Citera
2019-12-26, 22:42
Medlem
Är ni med i en a-kassa ämnad för företagare? Vad har ni anmält för årsinkomst dit? Är uppgiften ifråga aktuell fortfarande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in