2019-12-14, 01:40
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maol3
Hej!

Tänkte kolla, jag har nyligen sagt upp mig från mitt jobb som tidningsbud då jag har jobbat natt nu i flera år och inte vill fortsätta med det. Jag meddelade samtidigt kontoret att om de har något söndagsdistrikt (endast en natt i veckan) att erbjuda så skulle jag kunna ta det.

Nu har de erbjudit mig ett söndagsdistrikt och det skulle innebära att jag jobbar endast en natt i veckan och får betalt för ca 22 timmar per månad istället för tidigare ca 128 timmar per månad.

Hur skulle det påverka mina möjligheter till rätt till A-kassa efter att mina karensdagar gått ut, om jag fortfarande jobbar med samma jobb fast i mindre sysselsättningsgrad?

Tack på förhand!

22 timmar i månaden? Då får du ju inte igång någon a-kassa. Enligt länken ska du ju jobba 17 timmar i veckan.
Jag tror du har förhastat dig i det här fallet. Finns det möjlighet för dig att få tillbaka nattjänsten annars är det kört?

https://arbetsloshetskassa.nu/a-kassan/regler
Citat:
Grundläggande krav för grundbeloppet

För att du skall ha få ut grundbeloppet genom den allmänna grundförsäkringen, måste du vara minst 20 år och vara svensk medborgare. Även EU-medborgare och människor från länder med liknande eller motsvarande arbetslöshetsförsäkring som den svenska, kan omfattas av grundförsäkringen efter anställning i Sverige.
Följande grupper har rätt att söka ersättning vid arbetslöshet i enlighet med Lag (2013:152):
  1. är arbetsför och oförhindrad att åta sig arbete för en arbetsgivares räkning minst 3timmar varje arbetsdag och i genomsnitt minst 17 timmar i veckan,
  2. är anmäld som arbetssökande hos den offentliga arbetsförmedlingen, och
  3. även i övrigt står till arbetsmarknadens förfogande.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2019-12-14 kl. 01:48.
Citera
2019-12-14, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
22 timmar i månaden? Då får du ju inte igång någon a-kassa. Enligt länken ska du ju jobba 17 timmar i veckan.
Jag tror du har förhastat dig i det här fallet. Finns det möjlighet för dig att få tillbaka nattjänsten annars är det kört?

Historiskt har jag jobbat 128 timmar i månaden, men den nya tjänsten som jag överväger att ta är på ca 22 timmar i månaden, dvs 1 dag per vecka. Därför jag tänkte om detta går att kombinera med A-kassa, annars skippar jag nog den nya tjänsten
Citera
2019-12-14, 02:53
Medlem
WoodyLongschlongs avatar
Det är kört för dig..
Citera
2019-12-14, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Det är kört för dig..
Utveckla.
Citera
2019-12-14, 03:13
Medlem
diar84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven2
Kan akassa upptäcka att man går på komvux?

A-kassan samkör med CSN & Försäkringskassans register, men har du ingen a-kassa eller ersättning från FK, så nej. Studerar du på komvux och lyfter a-kassa och skriver arbetslös i dina tidrapporter så nej men eget ansvar, skvallrar nån eller på annat sätt kommer fram till a-kassan att du pluggar på komvux samtidigt, så polisanmälan m.m.
Senast redigerad av diar84 2019-12-14 kl. 03:49.
Citera
2019-12-14, 06:32
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maol3
Hej!

Tänkte kolla, jag har nyligen sagt upp mig från mitt jobb som tidningsbud då jag har jobbat natt nu i flera år och inte vill fortsätta med det. Jag meddelade samtidigt kontoret att om de har något söndagsdistrikt (endast en natt i veckan) att erbjuda så skulle jag kunna ta det.

Nu har de erbjudit mig ett söndagsdistrikt och det skulle innebära att jag jobbar endast en natt i veckan och får betalt för ca 22 timmar per månad istället för tidigare ca 128 timmar per månad.

Hur skulle det påverka mina möjligheter till rätt till A-kassa efter att mina karensdagar gått ut, om jag fortfarande jobbar med samma jobb fast i mindre sysselsättningsgrad?

Tack på förhand!
Om du uppfyller övriga villkor, är deltidsarbete inget hinder. Läs på, på valfri a-kassas hemsida.

Du kommer för övrigt utöver de vanliga 6 karensdagarna att få 45 avstängningsdagar eftersom du sagt upp dig.

Citat:

Du är så fullständigt ute och cyklar...
Citera
2019-12-14, 09:28
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Om du uppfyller övriga villkor, är deltidsarbete inget hinder. Läs på, på valfri a-kassas hemsida.

Du kommer för övrigt utöver de vanliga 6 karensdagarna att få 45 avstängningsdagar eftersom du sagt upp dig.

Du är så fullständigt ute och cyklar...

Jag skrev bara det som står i länken inget annat.

Citera
2019-12-14, 10:19
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Jag skrev bara det som står i länken inget annat.

Nej, det gjorde du inte.
Citera
2019-12-14, 10:32
Medlem
Uncorruptables avatar
Du TS, innan något annat, så har du skrivit in dig på AF va? Detta är jävligt nödvändigt.
Ring till AF och prata med din handledare, spela gärna in samtalet och fråga direkt, raka puckar.

Sitta här och killgissa som användarna här gör är B.
Citera
2019-12-14, 10:50
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nej, det gjorde du inte.

Kolla själv då att det står att man ska jobba minst 17 timmar I VECKAN inte i månaden

A-kasseregler

Lagen om arbetslöshetsförsäkringen är omfattar både vanliga löntagare och företagare. Det finns ett antal kriterier som måste uppfyllas för att du som arbetslös skall kunna erhålla a-kassa. Här sammanfattar vi alla olika a-kasseregler och villkor som regler vem som kan få ersättning.

För att du skall ha få ut grundbeloppet genom den allmänna grundförsäkringen, måste du vara minst 20 år och vara svensk medborgare. Även EU-medborgare och människor från länder med liknande eller motsvarande arbetslöshetsförsäkring som den svenska, kan omfattas av grundförsäkringen efter anställning i Sverige.
Följande grupper har rätt att söka ersättning vid arbetslöshet i enlighet med Lag (2013:152):
  1. är arbetsför och oförhindrad att åta sig arbete för en arbetsgivares räkning minst 3timmar varje arbetsdag och i genomsnitt minst 17 timmar i veckan,
Citera
2019-12-14, 12:10
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Kolla själv då att det står att man ska jobba minst 17 timmar I VECKAN inte i månaden

A-kasseregler

Lagen om arbetslöshetsförsäkringen är omfattar både vanliga löntagare och företagare. Det finns ett antal kriterier som måste uppfyllas för att du som arbetslös skall kunna erhålla a-kassa. Här sammanfattar vi alla olika a-kasseregler och villkor som regler vem som kan få ersättning.

Din läsförståelse är kass. Man måste kunna åta sig arbete 17h i veckan.
Citera
2019-12-14, 13:31
Medlem
Onan-erarens avatar
Det smartaste är att ha ett nytt jobb på gång INNAN man säger upp sig. Man blir berättigad akassa om man blir uppsagd p.ga arbetsbrist men inte om man självmant säger upp sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in