2011-02-17, 11:32
Medlem
Tjena!
Jag fick tre stycken stämpelkort med 2 veckor på varje i början på januari, så totalt sex veckor. Dessa är ifyllda nu och inskickade så jag undrar hur det går till nu när jag måste få nya?
Ska jag höra av mig, eller visst borde dom se att jag har slut och skicka in nya?
Citera
2011-02-18, 13:13
Medlem
bugulus avatar
Har en liten fråga här:

Jag jobbar åt en statlig myndighet, pluggat ett halvår vid Universitet men hoppade av men slutförde en KY-utbildning på 2 år istället.

Vilken arbetskassa bör/kan jag ansöka till?
Citera
2011-02-18, 20:30
Bannlyst
Hade en liten fundering -- kände inte för att skapa en ny tråd men gissar på att någon kanske kan hjälpa till lite.

För det första så går jag till en jobbcoach en gång i veckan ungefär. Jag får 3000 i månaden -- För att söka jobb och lite annat.

Med dessa 3000 kommer jag inte långt -- jag klarar av att betala hyran ungefär -- 2-3 hundringar blir väl över -- utöver hyran.

Därför undrar jag -- kan jag ansöka om något sort bostadsbidrag? Eller är detta helt omöjligt? Har ingen som helst aning -- därför jag vänder mig hit.

Mvh
Citera
2011-02-18, 20:38
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hadelöv
Tjena!
Jag fick tre stycken stämpelkort med 2 veckor på varje i början på januari, så totalt sex veckor. Dessa är ifyllda nu och inskickade så jag undrar hur det går till nu när jag måste få nya?
Ska jag höra av mig, eller visst borde dom se att jag har slut och skicka in nya?

Du bör få nya kassakort tillsammans med din första utbetalning. Annars kan du slå en signal till kassan och be om nya.
Citera
2011-02-18, 20:41
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
Har en liten fråga här:

Jag jobbar åt en statlig myndighet, pluggat ett halvår vid Universitet men hoppade av men slutförde en KY-utbildning på 2 år istället.

Vilken arbetskassa bör/kan jag ansöka till?

Jag skulle gissa på STs arbetslöshetskassa.

http://www.stsakassa.se/

Kolla här, så hittar du en förteckning över Sveriges alla a-kassor: http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=136
Citera
2011-02-18, 20:42
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdf1
Hade en liten fundering -- kände inte för att skapa en ny tråd men gissar på att någon kanske kan hjälpa till lite.

För det första så går jag till en jobbcoach en gång i veckan ungefär. Jag får 3000 i månaden -- För att söka jobb och lite annat.

Med dessa 3000 kommer jag inte långt -- jag klarar av att betala hyran ungefär -- 2-3 hundringar blir väl över -- utöver hyran.

Därför undrar jag -- kan jag ansöka om något sort bostadsbidrag? Eller är detta helt omöjligt? Har ingen som helst aning -- därför jag vänder mig hit.

Mvh

Du får nog vända dig till Försäkringskassan med din fråga.
Citera
2011-02-18, 22:33
Medlem
Jag har en liten fundering här.
Jag sitter i en situation som är som följer:
Jag har tagit tjänstledigt från min fasta tjänst eftersom jag fått en annan tjänst där det är sex månaders provanställning och därefter fast anställning.

Har dock kommit till insikt med att det ställe jag är på nu förefaller en smula "svajigt" eller vad man ska säga.
Så, vad händer om hela skiten brakar ihop ekonomiskt? Jag tvingas gå inom sex månader.

Då står jag ju med en tjänst som jag är ledig från och där vikarie är tillsatt - vilket också betyder att det blir svårt att kräva tillbaks platsen före datumet som vi avtalat.

Har jag rätt till A-kassa om detta katastrofscenario skulle inträffa?
Citera
2011-02-18, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Jag har en liten fundering här.
Jag sitter i en situation som är som följer:
Jag har tagit tjänstledigt från min fasta tjänst eftersom jag fått en annan tjänst där det är sex månaders provanställning och därefter fast anställning.

Har dock kommit till insikt med att det ställe jag är på nu förefaller en smula "svajigt" eller vad man ska säga.
Så, vad händer om hela skiten brakar ihop ekonomiskt? Jag tvingas gå inom sex månader.

Då står jag ju med en tjänst som jag är ledig från och där vikarie är tillsatt - vilket också betyder att det blir svårt att kräva tillbaks platsen före datumet som vi avtalat.

Har jag rätt till A-kassa om detta katastrofscenario skulle inträffa?

Nej, är du tjänstledig kan du inte få ersättning.
Citera
2011-02-19, 00:21
Medlem
Nej, jag har tyvärr inte läst igenom hela tråden tänkte ändå ta mig friheten att fråga:

Jag har nyss kommit hem till Sverige efter att ha bott och arbetat utomlands, nu jobbar jag timmar hos diverse företag och söker a kassa eftersom jag knappt klarar mig på de pengar jag får in. Jag är väldigt driftig när det gäller arbetssökande och klarar mig utan AF's hjälp.
Problemen är att:
1, för att få a kasssa så vill de ha varenda jäkla papper jag fått ifrån utlandet ang mitt jobb och jag har inte dessa, vet inte ens hur jag skulle kunna få tag på dem...
2, ett utav mina arbeten är för ett företag där jag jobbade hos en klient och vantrivdes, sa helt enkelt att jag inte ville arbeta hos den här klienten längre och företaget har inget annat arbete att erbjuda, vilket möjligtvis leder till att de sparkar mig?
3, naturligtvis hurrar jag högt och berättar på en gång för AF när jag fått ett nytt jobb, men under introduktionen visar det sig att det här jobbet inte passar mig, men tror inte AF eller a kassan kommer hålla med mig på den punkten då man ju ska vara tacksam för alla jobb man kan få
4,Naturligtvis så vill jag efter mycket arbetande och jobbsökande ta en vecka för att besöka pojkvännen utomlands, tror dock inte att detta är tillåtet när man är arbetssökande samt söker a kassa

Hur körd är jag? Dvs, om jag nu (tveksamt, pga alla papper jag inte har) får ut a kassa och de senare får reda på att jag lämnat landet eller att jag tackat nej till ett jobb, kommer de då att anse att jag är återbetalningsskyldig?
Borde jag skita i a kassan (trots att jag verkligen behöver den) och leva på min frihet, låna ifrån bekanta, samt att äta vatten och knäckebröd?
Jag vet ju att jag fixar det här till slut, det är bara nu det är väldigt tungt och hade inte tänkt att behöva använda mig utav a kassan mer än tre månader.
Finns det någon annan lösning för någon som jag? Tänkte kolla upp det här med bostadsbidrag tex..

Tacksam för svar!
Citera
2011-02-19, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Yrkesskadad som man är så tycker jag så klart att det är vettigt att vara med, det är inte roligt att få grundersättning av Alfakassan för att man inte varit med eller få grundersättning av en annan a-kassa för att man inte varit med tillräckligt länge. Har man en normal tillvaro så måste nog de allra flesta uppsöka kommunen och försörjningsstöd för att få ekonomin att gå ihop.

Jag kan hålla med om att det är fikonspråk och svårt att förstå. Lagtexter är ju inte alltid de lättaste att tyda. Är man intresserad att grotta ner sig så finns regelboken här:
http://www.iaf.se/Lag-ratt/IAFs-regelsamlingar/Forsakringsbestammelser/

1,5 år har du varit med säger du. Hur många månader har du jobbat under medlemstiden? När gick du med exakt?

Tack för dina svar, högst vänligt!

På drygt 18 månaders medlemsskap har jag väl jobbat 7-8 månader av tiden, resten har gått till heltidsstudier. Dock har studierna/jobben inte gått på röd tråd, lite jobb här, lite där, studier 2 terminer efter varann, sen 3-4 månader jobb efter det. Så lite upp och ner har det varit.

Jag ska nog kanske tänka till hurivida jag ska gå ur eller ej. Har 4-5 månader kvar av heltidsstudier (därefter anses de avslutade). Från juni/juli kommer jag behöva jobb, vilket inte är fixat ännu. Kanske ska vänta med utträde till jag i alla fall fixar jobb. Då slipper jag tomrummet efter studierna om jag står där utan jobb till sommaren. Vet inte vad du tycker och tänker (yrkesskadad som du är)!
Citera
2011-02-19, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Nej, är du tjänstledig kan du inte få ersättning.

Men det blir ju jävligt märkligt om man betänker att jag sitter på en tjänst och får kicken/ej får lön.
Hur fan finansierar man då glappet fram till och med att tjänstledigheten löper ut?
Citera
2011-02-19, 10:57
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdf1

Mvh

Det är fyra grupper som kan ha rätt till bostadsbidrag:Pensionärer, långtidssjuka, barnfamiljer och ungdomar under 29 år.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/alla_formoner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in