2018-03-07, 23:29
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibutu
Jag kan inte jobba vissa dagar pga väder och vind. Dessa dagar så uteblir min lön. Har jag rätt att nyttja min a-kassa dessa dagar?
Till att börja med är arbetslöshetsersättning en ersättning för den som är helt eller delvis arbetslös, har anmält sig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen och söker arbete.

Förutsatt att villkoren ovan är uppfyllda, infinner sig frågan - är det du som väljer att inte jobba vissa dagar på grund av vädret, eller är det arbetsgivaren som på grund av vädret inte erbjuder arbete vissa dagar? Om det är arbetsgivaren som inte erbjuder arbete, är du per definition arbetslös på deltid och borde kunna söka ersättning från a-kassan för de dagarna. Om det istället är du som väljer att inte jobba, blir frågan mer komplicerad, och a-kassan behöver nog utreda varför, hur de skäl du har ska bedömas.

För övrigt...hur mycket arbetstid per månad handlar det ungefär om, och vilka är skälen till att du inte kan jobba dessa dagar/timmar?
Citera
2018-03-12, 14:01
Medlem
A kassa och arbeta 1-2 h/v

Hej!

Lånar konto från en vän då mitt inte har aktiverats ännu och är ej behörig att skriva.

Till saken:

Jag går på a kassa, är styrelseledamot i ett litet företag som jag signat för under tiden jag gått på a kassa. Jag har ej meddelat dem det då jag fick veta från en kunnig att det ej har någon betydelse så länge jag inte har ett inflytande i företaget. Vilket jag inte har heller...

Men nu har kag blivit tillfrågad att arbeta 1-2 h i veckan enligt tidsbokning, hur påverkar det min a kassa? Och nu börjar jag även bli lite fundersam över det här med att vara styrelseledamot, någon kunnig som vet om det är viktigt att meddela dem?

Jag har inte tackat ja till arbetet då det egentligen inte är min bransch och vill ha ett arbete som passar mig mer. Dock om dessa timmar påverkar min a kassa jätte mycket så kan jag inte tacka ja, är i jätte stort behov av den inkomsten just nu. Utan den så går min ekonomi under då jag har hyra och räkningar jag behöver betala. Någon som vet hur det fungerar? Ringde a kassa men de kan inte ge mig svar över telefon och då måste jag vänta osv.
Citera
2018-03-12, 14:06
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferister
Hej!

Lånar konto från en vän då mitt inte har aktiverats ännu och är ej behörig att skriva.

Till saken:

Jag går på a kassa, är styrelseledamot i ett litet företag som jag signat för under tiden jag gått på a kassa. Jag har ej meddelat dem det då jag fick veta från en kunnig att det ej har någon betydelse så länge jag inte har ett inflytande i företaget. Vilket jag inte har heller...

Men nu har kag blivit tillfrågad att arbeta 1-2 h i veckan enligt tidsbokning, hur påverkar det min a kassa? Och nu börjar jag även bli lite fundersam över det här med att vara styrelseledamot, någon kunnig som vet om det är viktigt att meddela dem?

Jag har inte tackat ja till arbetet då det egentligen inte är min bransch och vill ha ett arbete som passar mig mer. Dock om dessa timmar påverkar min a kassa jätte mycket så kan jag inte tacka ja, är i jätte stort behov av den inkomsten just nu. Utan den så går min ekonomi under då jag har hyra och räkningar jag behöver betala. Någon som vet hur det fungerar? Ringde a kassa men de kan inte ge mig svar över telefon och då måste jag vänta osv.
Vad är det som A-kassan inte kan ge dig svar på?
Citera
2018-03-12, 14:16
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Vad är det som A-kassan inte kan ge dig svar på?
Han vill givetvis kolla anonymt eftersom om han ringer eller mailar vill de ha hans personnummer. Det är ju standard att man kolla anonymt med sådant som kan missgynna en. Vad är det för Akassa du har? Har du kollat "vanliga frågor" på deras sida?

Överväg plus och minus, är detta bra för ditt CV så bör du ju överväga tacka ja även om det medför minskad A-kassa. Finns utvecklingsmöjligheter m.m?
Senast redigerad av Banangurkazz 2018-03-12 kl. 14:18.
Citera
2018-03-12, 14:35
Medlem
Det faller nog under "60 veckors regeln" du får Medans du är med i a-kassan jobba deltid / timmar eller vad man nu vill kalla det i max 60 veckor även om man egentligen har längre tid kvar

Jobbar du 1 timme eller 20 i veckan spelar ingen roll efter 60 veckor med 1 timme jobb i veckan får du välja mellan att sluta jobba eller att bli utskriven från a-kassan
Citera
2018-03-12, 15:00
Medlem
Låt mig utveckla situationen lite mer..

Det är ett nystartat familjeföretag och dessa 1-2 h hjälper jag till med att svara i telefon (den ringer inte ofta) eller hjälper till med att hoppa in 1-2 h i veckan. Jag kommer inte att få betalt för dessa timmar från företaget. Läst att det anses som arbetstimmar trots oavlönat arbete.. jag ser inga möjligheter i framtiden för mig i den branschen alls. Har alfakassa och min period slutar efter sommar någonstans.

Kundtjänst kunde inte svara på min fråga eftersom hon tyckte att jag bör lämna in uppgifter och utifrån det tar de beslut, hon gav mig inget konkret svar överhuvudtaget. Jag förstod inte riktigt vad 60v regeln innebär?

Låt oss säga att jag får ut 8000 från a kassa och jobbar 2 h i veckan eller varannan vecka beror på kundbokning. Hur mycket påverkas den lilla inkomsten? Menar om jag av någon anledning/regler pga det här ”deltids” gratis arbetet förlorar mycket pengar är det inte värt. Men känner mig tvungen att hjälpa till då de ej har någon ersättare just nu..
Citera
2018-03-12, 15:29
Medlem
Det dras ju helt enkelt av ersättning för 2h . alltså 8000 / 160 = tim ersättning. Det dras bort så många timmar du gjort annat än att söka jobb.(jag kan inte svara på hurvida oavlönat arbete räknas)

60 veckors regeln innebär :

Du har 90 veckors a-kassa kvar(exempel)
Du jobbat 1 timme i veckan
Efter 60 veckor med jobb 1 timme i veckan får du välja mellan att sluta jobba eller att inte längre få a-kassa fast du egentligen har 30 veckor kvar.
Citera
2018-03-12, 15:47
Medlem
Okej, börjar greppa det lite men känner mig en aning trög att koppla det till mina dagar och veckor.

Jag har 192 dagar kvar på a kassa dvs ca 27 veckor kvar enligt uträkning. Innebär det då att om jag meddelar att jag tackar ja till detta så står jag utan ersättning?
Citera
2018-03-12, 20:08
Medlem
killawifes avatar
Detta är ju ett solklart tillfälle där man jobbar svart. Du får ingen lön, ingen semester, ingen pension. Om du anmäler att du arbetar till a-kassan så förlorar du på det, helt i onödan då du inte får betalt.

Du förlorar ju inte hela din ersättning om du väljer att arbeta, inte heller hela dagar men efter 60 veckor så får du sluta eller ge upp din a-kassa.

Du kan ju bara låtsas att du gör detta på din fritid, ingen kommer att få veta nåt om du inte berättar det för dom.
Citera
2018-03-12, 21:34
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Hej!

Till saken:

Citat:
Låt mig utveckla situationen lite mer..

Det är ett nystartat familjeföretag och dessa 1-2 h hjälper jag till med att svara i telefon (den ringer inte ofta) eller hjälper till med att hoppa in 1-2 h i veckan. Jag kommer inte att få betalt för dessa timmar från företaget. Läst att det anses som arbetstimmar trots oavlönat arbete.. jag ser inga möjligheter i framtiden för mig i den branschen alls. Har alfakassa och min period slutar efter sommar någonstans.

Kundtjänst kunde inte svara på min fråga eftersom hon tyckte att jag bör lämna in uppgifter och utifrån det tar de beslut, hon gav mig inget konkret svar överhuvudtaget. Jag förstod inte riktigt vad 60v regeln innebär?

Låt oss säga att jag får ut 8000 från a kassa och jobbar 2 h i veckan eller varannan vecka beror på kundbokning. Hur mycket påverkas den lilla inkomsten? Menar om jag av någon anledning/regler pga det här ”deltids” gratis arbetet förlorar mycket pengar är det inte värt. Men känner mig tvungen att hjälpa till då de ej har någon ersättare just nu..
Verkar som att du missförstått det mesta.

1. Hur får du ditt gratisarbetande till att vara en anställning och att vara förvärvsarbete om inte lön utgår? Vad skiljer i så fall det från om din arbetslöse granne utan att få ersättning för det hjälper sin son som har ett AB att byta däck på firmabilen? Ska din granne då deklarera det på sitt kassakort menar du?

2 Du skriver att du inte har väsentligt inflytande som styrelseledamot. Varifrån har du hämtat definitionen av väsentligt inflytande? Eller har du kommit fram till att du kan luta dig mot nån form av egenhändigt ihopsnickrad definition och anta att den överensstämmer med a-kassans definition?
Citera
2018-03-13, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Detta är ju ett solklart tillfälle där man jobbar svart. Du får ingen lön, ingen semester, ingen pension. Om du anmäler att du arbetar till a-kassan så förlorar du på det, helt i onödan då du inte får betalt.

Du förlorar ju inte hela din ersättning om du väljer att arbeta, inte heller hela dagar men efter 60 veckor så får du sluta eller ge upp din a-kassa.

Du kan ju bara låtsas att du gör detta på din fritid, ingen kommer att få veta nåt om du inte berättar det för dom.

Mjo.. fast dock kan jag inte se det som svart jobb då jag inte får någon ersättning. Ett nystartat bolag = ingen lön första året till de bolagsengagerade. Så för mig finns inget där att hämta egentligen..

Känner mig dock nojig att ens hjälpa till och vistas där dessa få timmar, tänk om de börjar utreda och skickar dit någon från a kassa? Samtidigt känner jag mig tvungen att hoppa in då de är i behov av att någon ska täcka vissa få tillfällen. Hur ska jag så förklara mig tänker jag. Så frågan är ska jag anmäla det till dem och riskera att ekonomin går under eller ska jag nojja mig över att synas i verksamheten dessa få gånger? Tips någon?
Citera
2018-03-13, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Verkar som att du missförstått det mesta.

1. Hur får du ditt gratisarbetande till att vara en anställning och att vara förvärvsarbete om inte lön utgår? Vad skiljer i så fall det från om din arbetslöse granne utan att få ersättning för det hjälper sin son som har ett AB att byta däck på firmabilen? Ska din granne då deklarera det på sitt kassakort menar du?

2 Du skriver att du inte har väsentligt inflytande som styrelseledamot. Varifrån har du hämtat definitionen av väsentligt inflytande? Eller har du kommit fram till att du kan luta dig mot nån form av egenhändigt ihopsnickrad definition och anta att den överensstämmer med a-kassans definition?

A kassans hemsida går att hämta den informationen. Står rätt tydligt att Man kan stå som ledamot dock ska man inte ha något inflytande i bolaget för att räknas som arbetslös, vad jag förstod det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in