2019-12-26, 23:22
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Vänd dig till A-kassan
Menar du att TS kan beviljas ersättning utan att vara inskriven på Af?
Citera
2019-12-26, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Menar du att TS kan beviljas ersättning utan att vara inskriven på Af?

Nej det menade jag aldrig, men att han får nog bäst hjälp från A-kassan.
Om man ska vara inskriven på ABF som eget AB har jag ingen aning om, kan vara lite speciellt vid sådant tillfälle som TS befinner sig i.
Citera
2019-12-27, 01:00
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Nej det menade jag aldrig, men att han får nog bäst hjälp från A-kassan.
Om man ska vara inskriven på ABF som eget AB har jag ingen aning om, kan vara lite speciellt vid sådant tillfälle som TS befinner sig i.
Hjälp med vad? Om TS vill ansöka om ersättning från a-kassan, och eventuellt kunna beviljas det måste han vara anmäld som arbetssökande hos Af.

Det är inte företaget som skriver in sig som arbetssökande, det är TS som privatperson.

Arbetsförmedlingen förkortas Af, ABF är något helt annat...
Citera
2019-12-27, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hjälp med vad? Om TS vill ansöka om ersättning från a-kassan, och eventuellt kunna beviljas det måste han vara anmäld som arbetssökande hos Af.

Det är inte företaget som skriver in sig som arbetssökande, det är TS som privatperson.

Arbetsförmedlingen förkortas Af, ABF är något helt annat...

Hjälp hur han ska ska gå tillväga? Eller kanske torka sig i röven? Uppenbarligen vet han inte hur han ska hantera situationen.
Det främsta rådet TS kan få är att han kontaktar sin a-kassa för att diskutera igenom sin situation. Olika a-kassor har olika regler, och det är viktigt att han löser sin situation på ett sätt som är förenligt med de regler som berör just hans situation.
Citera
2019-12-27, 04:43
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Hjälp hur han ska ska gå tillväga? Eller kanske torka sig i röven? Uppenbarligen vet han inte hur han ska hantera situationen.
Det främsta rådet TS kan få är att han kontaktar sin a-kassa för att diskutera igenom sin situation. Olika a-kassor har olika regler, och det är viktigt att han löser sin situation på ett sätt som är förenligt med de regler som berör just hans situation.
Vad TS bör göra är att skriva in sig på Af och därefter göra en ersättningsanmälan. Sen skicka in den dokumentation a-kassan vill ha. Givetvis kan de samtidigt vara bra att ha en dialog med a-kassan för att få information om sådant man tycker verkar krångligt eller svårt att förstå, men all sådan info finns på a-kassornas hemsidor. Dock framstår det som högst osannolikt att TS beviljas någon ersättning, utifrån vad som framkommer i tråden.

Olika a-kassor har inte olika regler de följer samma lagar, förordningar föreskrifter m.m.
Citera
2020-01-04, 23:19
Medlem
Sinnerstens avatar
Hej, hur funkar det som man tillfälligt jobbar i en annan bransch än den a-kassa man är med i?
Skit i varför i detta läget.

Kan det bli något strul vid eventuell arbetslöshet sålänge man uppfyller de vanliga grundkraven för a-kassan dvs antal arbetade timmar etc inom 6 månadersperioden som gäller för a-kasse beräkning?

Jag kan inte vara den första människan som hamnar lite i en skarv.

Rena spekulationer undanbedes.
Senast redigerad av Sinnersten 2020-01-04 kl. 23:22.
Citera
2020-01-05, 21:40
Medlem
Säga upp sig få A kassa?

Hej

Varit provanställd sen november, jobbat 9 veckor

Om jag säger upp mig nu, kan jag gå med i A kassan innan uppsägning och sen få A kassa eller hur funkar det?

hur länge?

För jag hatar mitt jobb och jag kommer få ett nytt jobb i mars och har inte sagt upp mig än för jag behöver cash

Jag har 2 veckors uppsägningstid.
80 % av lönen går galant för mig
Citera
2020-01-05, 21:43
Medlem
Nej. Googla på a-kassan som stämmer med ditt yrke och läs. Kommer att stå nej,det får du inte.
Citera
2020-01-05, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricky1891
Nej. Googla på a-kassan som stämmer med ditt yrke och läs. Kommer att stå nej,det får du inte.

aha va kass då
är det bara för "fast anställda" knegare på volvo som jobbat där i 40 år?

Och nej jag kan inte ett skit om detta för jag e ingen WT
Citera
2020-01-05, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Hej

Varit provanställd sen november, jobbat 9 veckor

Om jag säger upp mig nu, kan jag gå med i A kassan innan uppsägning och sen få A kassa eller hur funkar det?

hur länge?

För jag hatar mitt jobb och jag kommer få ett nytt jobb i mars och har inte sagt upp mig än för jag behöver cash

Jag har 2 veckors uppsägningstid.
80 % av lönen går galant för mig

Fel 1. Du måste vara medlem i en a-kassa i tolv månader innan du kan få ersättning.
Fel 2. Du måste arbeta minst sex av dessa tolv månader.
Fel 3. Säger du upp dig själv, blir du avstängd i minst 45 dagar, men då måste de två punkterna här innan vara avklarade.
Citera
2020-01-05, 21:49
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
aha va kass då
är det bara för "fast anställda" knegare på volvo som jobbat där i 40 år?

Och nej jag kan inte ett skit om detta för jag e ingen WT

Nej, det är för de som är med i A-kassan men inte för lata personer som dig!
Citera
2020-01-05, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kniv-Yxa
Nej, det är för de som är med i A-kassan men inte för lata personer som dig!

Lat? Jag har grova hälsoproblem och en sjukt dålig bostadssituation
Så sluta gnäll

Jag har tänkt arbeta både som elingenjör OCH jourelektriker för att spara till hus
Mitt jobb är ett nördigt IT jobb så kalla mig inte lat

Wasted time ändå på jobbet nu när jag ändå ska sluta både för mig och företaget
kunde lika gärna inte gått dit och fått betalt

Har inget produktionsarbete direkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här