2005-03-03, 20:36
Medlem
Att ringa/maila arbetsförmedlingen eller det aktuella facket är väl en bra idé?
Citera
2005-04-04, 20:27
Medlem
finntemes avatar
Karens+ a kassa

Vad händer om jag säger upp mig själv? Får jag ngn ersättnig fr a-kassan? Har hört att det finns ngn 45 dgrs karens?
Citera
2005-04-04, 20:57
Medlem
Säga upp dig...

...utan giltigt skäl ger en avstängning på 45 ersättningsdagar (5 i veckan) ovanpå de ordinarie fem karensdagarna.

För att slippa undan avstängningen så skall du ha haft giltiga skäl att ha sagt upp dig. Det som vanligtvis menas med "giltiga skäl" är antingen hälsoskäl, vilket ska kunna styrkas av läkare (antingen om det är fysisk som gör att man inte kan jobba kvar inom yrket, eller just den aktuella arbetsplatsen), eller att man flyttat till ort utanför pendlingavstånd (~12 timmars bortovaro från hemmet) med sambo som fått fast anställning på den nya orten.

Dessa två skulle jag uppskatta står för en klart övervägande majoritet av gångerna då man "frias" från en avstängning pga egen uppsägning.
Citera
2005-05-01, 11:34
Medlem
A-kassa, är detta bara en myt, hör den dagligen

Angående A-kassa vid studier på sommarlov och andra smålov. Har hört att om man inte arbetar den första veckan på sommarlovet och man inte jobbar den sista innan skolan börjar så kan man stämpla på sommaren och småloven.

Men om man jobbar på de två veckorna så kan man inte stämpla och på så vis få ut mer pengar.. Undrar om det är någon som är säker för de som påstår det har aldrig utnyttjat det, eller är det ett nytt påfund måhända?
Citera
2005-05-01, 12:05
Medlem
miklons avatar
Om du har en påbörjad stämplingsperiod när skolan börjar så får du fortsätta stämpla på sommarlovet. Dvs, om du är arbetslös och stämplar fram till skolstarten så får du fortsätta efter vårterminen, men om du jobbar fram till skolstarten får du inte börja stämpla efter vårterminen. Några "smålov" har man formellt sett inte på högskolan.

Jag har aldrig utnyttjat det här själv, men är tämligen säker på att det fungerar så.

Edit: Man kan alltså inte stämpla samtidigt som man sommarjobbar, om det var det som efterfrågades.
Citera
2005-05-01, 23:21
Medlem
inte jobba, få a-kassa

Ok..Tänkte mer så här ligger det till.... Jag jobbade sista veckan innan skolan började så därför kan jag inte plocka ut a-kassa på sommarloven och småloven. Är med i a-kassa.
Men om man inte jobbar de ovannämnda veckorna och är med i a-kassan så ska man tydligen kunna plocka ut a-kassa förutsatt att man inte får ett sommar jobb och det är ju ganska lätt att ordna så man inte får.
Undrar bara om det är någon mer som hört detta eller om det inte alls fungerar.
Funderar på att man inte ska jobba den förstnämnda veckan nu till sommarn så man kan plocka ut a-kassa på kommande års sommarlov om man inte får jobb direkt då.
Citera
2005-05-02, 20:43
Medlem
Lyktgubbens avatar
Lat som jag är så lånar jag en textremsa från IAF :
En ersättningsperiod är giltig i 52 veckor om det finns ersättningsdagar kvar efter det att arbetslöshetsersättning senast betalades ut. Det innebär att det finns möjlighet att återknyta till en tidigare ersättningsperiod om ny arbetslöshet uppkommer inom 52 veckor från senast ersatta dagen.

Det finns mer info om ersättning under sommaruppehåll under rubriken "Studerande med sommaruppehåll" som du hittar i menyn "A till Ö" på IAFs sida.
Citera
2005-06-05, 01:14
Medlem
Alezmans avatar
Akassa

Har du rätt till a-kassa ifall du har ett helgjobb som ger dig en inkomst på 10,000 årligen?
Citera
2005-06-05, 01:27
Medlem
(Tydligen helt fel sen senast jag såg reglerna)
Citera
2005-06-05, 01:31
Medlem
Har du fyllt 20 år och vill söka en inkomstrelaterad a-kasseersättning ska du förutom att ha varit medlem i a-kassan i 12 månader uppfylla ett arbetsvillkor.

"Arbetsvillkoret innebär att man under den senaste 12-månadersperioden före arbetslösheten har förvärvsarbetat 6 kalendermånader med minst 70 timmar per månad. Arbetslösheten räknas från den dag man anmäler sig på arbetsförmedlingen.

/.../

Det finns även en alternativ regel som innebär att man ska ha arbetat minst 450 timmar under en sammanhängande period om 6 kalendermånader och var och en av dessa månader måste innehålla minst 45 timmars arbete."

(Man kan räkna in föräldrapenning eller totalförsvarsplikt på olika sätt, då ändras arbetsvillkoret.)

Med ett helgjobb blir det svårt att uppfylla arbetsvillkoret.
Citera
2005-06-05, 01:44
Medlem
Alezmans avatar
Formulerade mig lite dumt..
ifall du har akassa ersättning, har du rätt att ha ett jobb som utdelar 10.000 årligen?
Citera
2005-06-05, 01:58
Medlem
Då är det en hel annan deal. :)

"Om du före arbetslösheten arbetade heltid och får ett deltidsarbete anses du arbetslös för tiden upp till heltid. Du får då ersättning för den arbetslösa tiden."

Om du får en deltidsinkomst medan du har a-kasseersättning sänker den din ersättning så du får ersättning för det procenttal du är arbetslös, men...

"Den som under arbetslösheten har en tillsvidareanställning på deltid kan få ersättning baserad på tidigare arbete ersättningsperioden ut. Den som därefter (när ersättningsperioden är slut) fortsätter tillsvidareanställningen på deltid har inte rätt till ersättning så länge anställningen består. Denna begränsning gäller också för den som börjar en ny tillsvidareanställning på deltid inom tre månader räknat från det att den tidigare deltidsanställningen upphörde."

Det gäller att se upp.

Vilken inkomst du får av deltidsarbetet verkar inte spela roll - jag har aldrig läst något om en minimigräns, ungefär som vid skattedeklarationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in