2007-04-21, 15:07
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGT
Tjena!
Orolig över detta själv. Har arbetat 10 år innan jag började studera, och nyttjat min akassa under sommarlov, har fungerat perfekt. Tar ut en teknologie kandidatexamen i sommar, men hade tänkt studera mer, får se hur det blir nu!?

I alla fall lokala morgontidningen här har spaltat fakta om de nya reglerna:

Studerandevillkoret tas bort. Tidigare kunde nyutexaminerade arbetslösa studenter få 320 kronor per dag. Nu finns endast ett arbetsvillkor och de som inte uppfyller detta villkor hänvisas till socialbidrag.

Den överhoppningsbara tiden sänks från sju till fem år. Tidigare kunde studenter ha rätt till a-kassa baserat på sin tidigare anställning i sju år.

Ingen a-kassa under loven.

Krav på arbete 80 timmar per månad i minst ett halvår.

Källa: Sveriges förenade studentkårer

Kolla hur det ser ut på kurserna som du tänkt läsa till hösten. Om det är så att det alltid finns ett par platser över när höstterminen börjar så borde du ju kunna stämpla under sommaren och sedan ändå hoppa på den kurs du tänkt läsa.
Tänkte också jag skulle kolla med den kursansvarige om man helt enkelt kan berätta hur det ligger till, alltså att man söker och kommer in och sedan kontaktar man den ansvarige och berättar att man kommer att bli tvungen att hoppa av på grund av a-kassereglerna men att man definitivt kommer att fortsätta plugga och om dom kan hålla ens plats trots att man officiellt har avbrutit sina studier?

Jag tänker nog göra som så att jag läser ett par sommarkurser och tar studiemedel under sommaren. Helt sjukt att man som fullbetalande medlem i a-kassan blir hänvisad till soc. under perioder av arbetslöshet bara för att man valt att vidareutbilda sig.
Citera
2007-04-22, 09:41
Medlem
Jag avslutar mitt 120p utbildningsprogram på denna ort till sommaren, för att komplettera med ytterligare 80p master/civil examen på annan ort! Undrar vad som är bästa att yppa på arbetsförmedlingen? Att säga att man avslutat sin utbildning och står till marknadens förfogande eller att säga att man avslutat sin utbildning men sökt vidare högre utbildning?
Citera
2007-04-22, 09:53
Medlem
Citat:
Jag avslutar mitt 120p utbildningsprogram på denna ort till sommaren, för att komplettera med ytterligare 80p master/civil examen på annan ort! Undrar vad som är bästa att yppa på arbetsförmedlingen? Att säga att man avslutat sin utbildning och står till marknadens förfogande eller att säga att man avslutat sin utbildning men sökt vidare högre utbildning?

Du kan åka dit ordentligt på det där, var försiktig.

Jag kan för övrigt förstå vad ni menar, men också regeringens motivering.

Jag hamnade själv i en inte allt för trevlig sits när jag började studera sedan var tvungen att lösa ekonomin under sommaren. Det här var några år sedan och jag visste inte riktigt om de dåvarande reglerna.

Reglerna sa nämligen att man hade rätt att stämpla om man hade dagar (vilket jag hade), men då var man tvungen att stämpla på en gång och inte jobba. Stämplingen måste vara obruten från sommar till sommar. Jag visste inte detta och tog sommarjobb, då kunde jag inte börja stämpla nästa sommar utan fick vänta tills studierna var avbrutna.

Man var alltså tvungen att stämpla och inte leta efter jobb, tog man ett jobb så var det kört nästa sommar. Systemet uppmanade alltså till arbetslöshet. Det här gjorde bl a att en av mina vänner stämplat varje sommar tills nu, han kunde alltså inte välja att stämpla hur han ville, antingen eller. Detta uppmanar ju folk att inte söka jobb om man pluggar och har stämpeldagar.

Annars så gjorde jag olika, jobbade, tog sommarkurser en sommar osv. Det är absolut inga problem att hitta sommarjobb, jag jobbade oftast inom psykvården. Det dryga var dock att som stämplare fick man pengarna utfördelade mer jämnt över sommaren. Ni vet det där med att vänta på sommarjobbslönen, kanske få en del 17 aug men resten i slutet. Det undvek man med stämpling.
Citera
2007-04-22, 13:01
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:

Jag var in på arbetsförmedlingen och frågade vad som gällde, och där sa de att de inte får säga eller råda om någonting som har med a-kassan att göra i frågor som dessa.
När jag ringde a-kassan så sa frågade jag om jag fick stämpla under sommarlovet och hon sa något i stil med:

- Nej, jag kan säga rakt ut att den möjligheten är borttagen.
- Men om jag avbryter mina studier när den här terminen är slut då? fortsatte jag.
- Ja, då kommer saken i helt ny dager, då är det bara att börja stämpla, se till bara att du ser till att alla papper är i ordning, du måste alltså avbryta, inte bara göra studieuppehåll.
- Aha, ja det låter ju bra. Men om jag då stämplar under sommaren och sedan omvärderar min situation fram mot hösten och beslutar mig för att återuppta mina studier och skriver in mig igen när höstterminen börjar?
- Ja, det där är ju en gråzon, men vi kan ju inte ha några synpunkter på varför du väljer att avbryta en utbildning lika lite som varför du väljer att återuppta den till hösten? sade hon lite ledande.
- Aha, så de här nya reglerna är egentligen en sorts gummiparagraf då, om man sköter sina kort rätt?
- Ja, det kan man säga. avslutade hon.

Citat:
Ursprungligen postat av L3o
Jag kan för övrigt förstå vad ni menar, men också regeringens motivering.

Fast nu har det ju blivit ännu underligare. Nu är det så att jag kommer att att vara hänvisad till soc. under sommaren om jag inte hittar något jobb, trots att jag under denna period fortfarande förväntas betala in den högre a-kasseavgiften eftersom jag enligt de nya reglerna ändå räknas som heltidsarbetande! Det känns ju rätt skevt att vara fullbetalande medlem och behöva gå till soc. och tigga.
Citera
2007-04-22, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3o
Du kan åka dit ordentligt på det där, var försiktig.

Eh, ok!
Kan du förklara mer och utveckla detta, egen erfarenhet eller vad?
Citera
2007-04-22, 18:22
Medlem
Citat:
Eh, ok!
Kan du förklara mer och utveckla detta, egen erfarenhet eller vad?

Jag har ingen egen erfarenhet av att åka dit, men det är väl inte kul att bli återbetalningsskyldig när man pluggar.

Det jag menar är att om du säger att du ska avsluta studierna och börjar stämpla, sedan ändå skriver in dig borde det vara en enkelt sak för a-kassan att kolla upp det antar jag. Jag är inte säker, men de kanske har rutinkontroller för det där. Om du slutar att stämpla måste du ju ange varför, du kanske kommer undan med att säga att du börjat jobba, men jag gissar att det inte är så lätt.

Vore det enkelt så är det säkert satt i system, jag har inte hört någon som kört den grejen förut och jag känner en hel del före detta studenter. Men någon annan kanske kan ge mer information som har mer praktisk erfarenhet av detta? Det känns dock som A-kassan allmänt är mer nitiska nu än förr.
Citera
2007-04-23, 16:54
Medlem
man kan inte stämpla hlr om man tagit tjänstledigt för studier? då får man gå tillbaka till jobbet under sommarupphållet också elr?
Citera
2007-04-23, 20:19
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wreede
man kan inte stämpla hlr om man tagit tjänstledigt för studier? då får man gå tillbaka till jobbet under sommarupphållet också elr?

Skulle tippa på att du får gå tillbaka till jobbet eftersom du fortfarande är inskriven vid skolan och därmed räknas som studerande.
Citera
2007-04-27, 11:59
Medlem
Fortsätta betala avgift till akassan när man får ersättning ?

Idiot fråga. Har nu fått akassa för första gången men ska man fortsätta betala till akassan? Känns ju lite knäppt att man ska fortsätta betala när man får ersättning.
Citera
2007-04-27, 12:02
Medlem
LadyTieras avatar
Man brukar betala nedsatt avgift när man är arbetslös
Citera
2007-04-27, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoWeo
Idiot fråga. Har nu fått akassa för första gången men ska man fortsätta betala till akassan? Känns ju lite knäppt att man ska fortsätta betala när man får ersättning.

Om du hade fått ut ersättning på hemförsäkringen på grund av en skada, hade du då slutat att betala premien för hemförsäkringen?
Citera
2007-04-30, 00:39
Medlem
Jaha, jag hade också lite funderingar om det här då jag tar studenten om nån månad och hittade den här tråden. Jag läste igenom den och gick in på Alfa-kassans sida för att kolla hur det gick till. Jag möttes av det här:

Studerandevillkoret upphör

Riksdagen har beslutat att studerandevillkoret ska upphöra från och med den 1 januari 2007.

Den som har uppfyllt studerandevillkoret senast den 31 december 2006 kan få ersättning. En förutsättning är att vi mottagit din ansökan senast den 28 februari 2007.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in