Citat:
Ursprungligen postat av SGT
Tjena!
Orolig över detta själv. Har arbetat 10 år innan jag började studera, och nyttjat min akassa under sommarlov, har fungerat perfekt. Tar ut en teknologie kandidatexamen i sommar, men hade tänkt studera mer, får se hur det blir nu!?
I alla fall lokala morgontidningen här har spaltat fakta om de nya reglerna:
Studerandevillkoret tas bort. Tidigare kunde nyutexaminerade arbetslösa studenter få 320 kronor per dag. Nu finns endast ett arbetsvillkor och de som inte uppfyller detta villkor hänvisas till socialbidrag.
Den överhoppningsbara tiden sänks från sju till fem år. Tidigare kunde studenter ha rätt till a-kassa baserat på sin tidigare anställning i sju år.
Ingen a-kassa under loven.
Krav på arbete 80 timmar per månad i minst ett halvår.
Källa: Sveriges förenade studentkårer
Orolig över detta själv. Har arbetat 10 år innan jag började studera, och nyttjat min akassa under sommarlov, har fungerat perfekt. Tar ut en teknologie kandidatexamen i sommar, men hade tänkt studera mer, får se hur det blir nu!?
I alla fall lokala morgontidningen här har spaltat fakta om de nya reglerna:
Studerandevillkoret tas bort. Tidigare kunde nyutexaminerade arbetslösa studenter få 320 kronor per dag. Nu finns endast ett arbetsvillkor och de som inte uppfyller detta villkor hänvisas till socialbidrag.
Den överhoppningsbara tiden sänks från sju till fem år. Tidigare kunde studenter ha rätt till a-kassa baserat på sin tidigare anställning i sju år.
Ingen a-kassa under loven.
Krav på arbete 80 timmar per månad i minst ett halvår.
Källa: Sveriges förenade studentkårer
Kolla hur det ser ut på kurserna som du tänkt läsa till hösten. Om det är så att det alltid finns ett par platser över när höstterminen börjar så borde du ju kunna stämpla under sommaren och sedan ändå hoppa på den kurs du tänkt läsa.
Tänkte också jag skulle kolla med den kursansvarige om man helt enkelt kan berätta hur det ligger till, alltså att man söker och kommer in och sedan kontaktar man den ansvarige och berättar att man kommer att bli tvungen att hoppa av på grund av a-kassereglerna men att man definitivt kommer att fortsätta plugga och om dom kan hålla ens plats trots att man officiellt har avbrutit sina studier?
Jag tänker nog göra som så att jag läser ett par sommarkurser och tar studiemedel under sommaren. Helt sjukt att man som fullbetalande medlem i a-kassan blir hänvisad till soc. under perioder av arbetslöshet bara för att man valt att vidareutbilda sig.