2005-12-11, 16:47
Medlem
skinner5000s avatar
LO facket kan ta sig i röven. Vägrar ge LO en krona, då det är en plats för inkompitenta och avdankade sossar.

SACO däreomot kan jag tänka mig att betala pengar till. Finns det någon a-kassa för SACO medlemmar som inte har något band med LO?
Citera
2005-12-11, 17:24
Medlem
Stakbrötes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Att gå med i a-kassan och samtidigt välja bort facket är en av de värsta former av snylteri och ren inkonsekvens från högermänniskorna som jag kan komma på i nuläget.
Hade det inte varit för arbetarrörelsen så hade vi överhuvudtaget inte haft några försäkringar för de som blir permitterade. Många moderater här på FB har även propagerat för att de som blir arbetslösa inte ska ha någon rätt till ekonomisk ersättning. Eftersom konsekvens inte är något som kännetecknar moderater så tror jag knappast att de själva har valt bort att vara med i någon a-kassa.

Moderater tar gärna emot lika mycket bidrag som de som verkligen behöver bidragen.
Vilket är värst, att leva på bidrag för att man måste och inte har något annat val eller ta emot bidrag fast man skulle klara sig mycket bra utan?

Ok
Citera
2005-12-15, 11:22
Medlem
A-kassa + exjobbsrapport

Har ett litet problem...
Jag har för närvarande a-kassa sen snart 1 år tillbaka. Avslutade mina studier våren -04 utan att ta ut min examen. (Har ca 10 restpoäng + exjobbet kvar.)
Efter att jag avbröt mina studier så började jag jobba inom handeln fram till 1 år sedan. Har på fritiden utvecklat ett litet program till ett företag som en bekant har. Nu är det så att jag har möjligheten att tillgodoräkna detta som mitt examensjobb om jag skriver en utförlig rapport om detta. Hur ska jag göra för att a-kassan inte ska bli sne på mig? Kan jag skriva rapporten och lämna in den utan att a-kassan får reda på det? Ett annat problem är ju att jag har utvecklat detta program samtidigt som jag har haft a-kassa.
(Jag började iof med detta samtidigt som jag fick jobbet inom handeln men avslutade det först för några veckor sedan.) Jag kanske kan säga att jag utvecklade programmet samtidigt som jag jobbade (innan a-kassan) och nu vill lämna in den som exjobb ett år senare. Jag kanske kan ansöka om dispens för att läsa på halvfart på universitet och lämna in mitt exjobb då. Ser dom någon skillnad om det kommer in 10p som exjobb istället för 10p kurser? Jag antar att a-kassan kan ha synpunkter på att jag gör exjobb för en utbildning
jag har avbrutit.
Citera
2005-12-15, 11:25
Medlem
Varför ska du ha a-kassa om du får betalt för rapporten menar du?
Citera
2005-12-15, 17:31
Medlem
Piglets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cletus
Jag antar att a-kassan kan ha synpunkter på att jag gör exjobb för en utbildning
jag har avbrutit.
Varför skulle dom det ? Du har ju bara tagit en paus.... Se till att inte få pengar från a-kassan precis när du reggar dig på exjobbet. Att det sedna inte tar dig 10 veckor att göra exjobbet har inte A-kassan med att göra....
Citera
2005-12-15, 20:00
Medlem
Pirxs avatar
Så länge du inte håvar in några pengar från CSN så tror jag inte A-kassan överhuvudtaget får reda på att du gjort något ex-jobb.
Citera
2005-12-15, 20:14
Medlem
Piglets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirx
Så länge du inte håvar in några pengar från CSN så tror jag inte A-kassan överhuvudtaget får reda på att du gjort något ex-jobb.

Du kan inte få poäng registrerade/skriva tentor om du har a-kassa. Sen vet jag inte hur väl detta kontrolleras.
Citera
2005-12-15, 23:17
Medlem
Pirxs avatar
Vad jag har hört så kollas det inte.
Citera
2005-12-16, 10:19
Medlem
Jag fick inga pengar för arbetet jag utfört. Iaf inte skattemässigt.

Så om jag fyller i förhindrad på mitt kassakort så är det ok att lämna in exjobbsrapport tror ni?

För att få poäng för exjobb registrerade måste jag väl vara registrerad på skolan, och då får väl a-kassan reda på det...eller?
Citera
2005-12-16, 11:54
Medlem
Piglets avatar
Finns ju ett jättelätt sätt att få reda på det... Ring och fråga...
Citera
2005-12-17, 11:22
Medlem
Jag har för mig att jag måste registrera mig på kursen "exjobb" (kommer inte ihåg vad den heter) för att kunna lämna in o få poäng för arbetet. Om jag kursregistrerar mig så får väl a-kassan reda på detta?
Jag kanske kan påbörja heltidsstudier o lämna in exjobbet för att en vecka senare avbryta dessa o påbörja stämpling igen.
Citera
2005-12-21, 15:28
Medlem
finovas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cletus
Jag har för mig att jag måste registrera mig på kursen "exjobb" (kommer inte ihåg vad den heter) för att kunna lämna in o få poäng för arbetet. Om jag kursregistrerar mig så får väl a-kassan reda på detta?
Jag kanske kan påbörja heltidsstudier o lämna in exjobbet för att en vecka senare avbryta dessa o påbörja stämpling igen.

Du kan ju registrera dig på kursen i samband med att du avslutar den, dvs. du gör exjobbet utan att vara registrerad. Kan inte tänka mig att skolan skulle bråka om detta, däremot a-kassan om du registrerar dig på kurser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in