2018-08-02, 10:35
  #9241
Avslutad
Brukar inte a-kassorna ha karens om man säger upp sig själv? 45 dagar brukar väl vara standard? Så troligtvis får du inte en krona förens i oktober iallafall. Lycka till!
Citera
2018-08-02, 10:40
  #9242
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtassan
Brukar inte a-kassorna ha karens om man säger upp sig själv? 45 dagar brukar väl vara standard? Så troligtvis får du inte en krona förens i oktober iallafall. Lycka till!

Helt korrekt. Men jag utgick ifrån att TS hade koll på den saken.
Citera
2018-08-02, 10:50
  #9243
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Helt korrekt. Men jag utgick ifrån att TS hade koll på den saken.
Det tror jag tyvärr inte. Det kommer nog som en glad överraskning för TS då h*n skriver: ”om jag börjar i okt på nya jobbet får jag a-kassa hela okt tills min första lön? Alltså min första lön kommer vara i nov?”
TS har 45+7 karensdagar innan TS för ett öre från någon a-kassa. När dessa 52 dagar har passerat är vi redan inne i oktober. Jag tror att TS har missat en liten, liten, detalj i sin planering.
Citera
2018-08-02, 10:54
  #9244
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtassan
Det tror jag tyvärr inte. Det kommer nog som en glad överraskning för TS då h*n skriver: ”om jag börjar i okt på nya jobbet får jag a-kassa hela okt tills min första lön? Alltså min första lön kommer vara i nov?”
TS har 45+7 karensdagar innan TS för ett öre från någon a-kassa. När dessa 52 dagar har passerat är vi redan inne i oktober. Jag tror att TS har missat en liten, liten, detalj i sin planering.

Vet du, jag har svårt att säga emot dig efter din analys.... aj då.
Citera
2018-08-02, 11:16
  #9245
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Imorgon är min sista dag på jobbet ( sagt upp mig ) då jag aldrig haft a-kassa så blir det första gången i livet jag kommer leva på det. Men hur funkar det om jag sen får ett nytt jobb? om jag börjar i okt på nya jobbet får jag a-kassa hela okt tills min första lön? Alltså min första lön kommer vara i nov
Som sagt 51 erättningsdagar innan du får ett öre från A-kassan.
__________________
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2018-08-02 kl. 12:03.
Citera
2018-08-02, 11:18
  #9246
Medlem
Hur kan man inte ha koll på en så viktig sak?
Istället lägger du upp en tråd på flashback en dag innan du slutar?
Citera
2018-08-02, 11:39
  #9247
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtassan
Det tror jag tyvärr inte. Det kommer nog som en glad överraskning för TS då h*n skriver: ”om jag börjar i okt på nya jobbet får jag a-kassa hela okt tills min första lön? Alltså min första lön kommer vara i nov?”
TS har 45+7 karensdagar innan TS för ett öre från någon a-kassa. När dessa 52 dagar har passerat är vi redan inne i oktober. Jag tror att TS har missat en liten, liten, detalj i sin planering.
Bara för att förtydliga det du skriver Vargtassan så att även andra förstår...
Dessa 52 dagar inte är alltså inte kalenderdagar utan arbetsdagar. Det är därför som 17:e oktober är första dagen med A-kassa ifall 6:e augusti är första arbetslöshetsdagen och man har sagt upp sig själv.

Sen kan man ju fundera över om TS ens uppfyller kraven för att få A-kassa men det är ju en annan frågeställning...
Citera
2018-08-02, 11:52
  #9248
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKlein
Vad innebär "stämpla"?
På "den gamla goda tiden", gissningsvis innan du var född, så fungerade det som så att om du ville ha arbetslöshetsersättning så fick man hemskickat s.k. A-kassekort som skulle fyllas i.
https://handels.se/imagevault/publishedmedia/gx0rsnoykw3aqd3w7h5o/_4-8vRvB3jbuCEIond71.gif

Du var tvungen att sitta och kryssa i alla rutor som behövdes kryssas i och sedan fysiskt gå till en Arbetsförmedling, stå i en lång kö för att slutligen få någon att titta på dina kryss. Om denna någon var nöjd med vad denna någon såg togs den stora stämpeln fram och denna någon stämplade något sorts OK på korten så att det ekade i hela lokalen. Sedan försvann korten i den allmänna byråkratin. Hade du tur fick du pengar och kunde överleva lite till. Gjorde du fel någonstans fick du en utskällning som hade fått Zlatan att gråtandes be om ursäkt på sina bara knän. Hade du otur kom inga pengar.

"Att stämpla" innebar att man var arbetslös och var tvungen att gå och få sina A-kassekort stämplade för att få ersättning.
Citera
2018-08-02, 13:17
  #9249
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Imorgon är min sista dag på jobbet ( sagt upp mig ) då jag aldrig haft a-kassa så blir det första gången i livet jag kommer leva på det. Men hur funkar det om jag sen får ett nytt jobb? om jag börjar i okt på nya jobbet får jag a-kassa hela okt tills min första lön? Alltså min första lön kommer vara i nov

Känns som om att du har klantat till det rejält.. Du får leva på din sista lön fram till att du börjar ditt nya jobb. Lycka till!
Citera
2018-08-02, 14:20
  #9250
Avslutad
Det är väldigt tyst från TS. Han kanske är upptagen med att krypa på knä framför förre chefen?
Citera
2018-08-02, 19:00
  #9251
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
På "den gamla goda tiden", gissningsvis innan du var född, så fungerade det som så att om du ville ha arbetslöshetsersättning så fick man hemskickat s.k. A-kassekort som skulle fyllas i.
https://handels.se/imagevault/publishedmedia/gx0rsnoykw3aqd3w7h5o/_4-8vRvB3jbuCEIond71.gif

Du var tvungen att sitta och kryssa i alla rutor som behövdes kryssas i och sedan fysiskt gå till en Arbetsförmedling, stå i en lång kö för att slutligen få någon att titta på dina kryss. Om denna någon var nöjd med vad denna någon såg togs den stora stämpeln fram och denna någon stämplade något sorts OK på korten så att det ekade i hela lokalen. Sedan försvann korten i den allmänna byråkratin. Hade du tur fick du pengar och kunde överleva lite till. Gjorde du fel någonstans fick du en utskällning som hade fått Zlatan att gråtandes be om ursäkt på sina bara knän. Hade du otur kom inga pengar.

"Att stämpla" innebar att man var arbetslös och var tvungen att gå och få sina A-kassekort stämplade för att få ersättning.

Mycket bra beskrivning.
Citera
2018-08-08, 16:39
  #9252
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
På "den gamla goda tiden", gissningsvis innan du var född, så fungerade det som så att om du ville ha arbetslöshetsersättning så fick man hemskickat s.k. A-kassekort som skulle fyllas i.
https://handels.se/imagevault/publishedmedia/gx0rsnoykw3aqd3w7h5o/_4-8vRvB3jbuCEIond71.gif

Du var tvungen att sitta och kryssa i alla rutor som behövdes kryssas i och sedan fysiskt gå till en Arbetsförmedling, stå i en lång kö för att slutligen få någon att titta på dina kryss. Om denna någon var nöjd med vad denna någon såg togs den stora stämpeln fram och denna någon stämplade något sorts OK på korten så att det ekade i hela lokalen. Sedan försvann korten i den allmänna byråkratin. Hade du tur fick du pengar och kunde överleva lite till. Gjorde du fel någonstans fick du en utskällning som hade fått Zlatan att gråtandes be om ursäkt på sina bara knän. Hade du otur kom inga pengar.

"Att stämpla" innebar att man var arbetslös och var tvungen att gå och få sina A-kassekort stämplade för att få ersättning.

Ung? jag är 30+ =)

Samt att jag redan fått ett nytt jobb som jag börjar på i september
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in