2010-11-02, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av john_henry
Hej, har för sjuttioelfte gången fått en "begäran om arbetsgivarintyg" från alfa-kassan. Jag hade a-kassa ett par månader för iaf 4-5 år sedan och skickade då in alla de blanketter och papper som de ville ha. Sen jobbade jag heltid ett par år och sen började jag plugga och gick då ur alfa-kassan. Trots detta förpestar de min tillvaro med dessa krav på arbetsgivarintyg.

Vad händer om jag inte skickar in det till dom? Jag har frågat upprepade gånger och de säger att de inte kan kan ge mig ersättning i framtiden. Jag tänker dock inte vara med i alfa-kassan mer utan i en a-kassa för min yrkesgrupp när jag är färdigutbildad, då mumlar de mest utan att komma med vettiga svar.

Vad vill dom egentligen och vad ska de med dessa intyg till? kan jag skicka in ett arbetsgivarintyg från mitt sommarjobb så de ger sig eller kommer de bara betyda ännu mer jobb för mig? Jag vill ju inte ha mer med dem att göra och pallar inte sitta och försöka få arbetsgivarintyg som är 5 år gamla.

fridens// john_henry

Du verkar vara lättretlig, ett brev var 6:e månad och din tillvaro blir förpestad.

Skämt åsido så har du en skyldighet att skicka in arbetsgivarintyg om du fått ersättning och arbetat under samma period. Det arbetsgivarintyg de efterfrågar är intyg för den period som du deklarerat arbete på kassakorten.

Om du tycker de förpestar din tillvaro så pass att du inte kan leva normalt föreslår jag att du skickar ni det efterfrågade arbetsgivarintyget alternativt kolla med kassan om det går att lösa på annat sätt. Så länge du inte gör något kommer dessa automatiska utskick komma till dig.
Citera
2010-11-02, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrLustgas
Ett par A-kassefrågor till den som kan!

Om man säger upp sig själv så får man ju en ganska lång karens innan man får några pengar.
Om man då under denna tid tar en timanställning och jobbar 1 dag/vecka. Vad händer egentligen då? Förskjuts karensen så det tar längre tid innan man får stämpla? Eller hamnar man rent av i annat trubbel? Är det kanske rent av inte värt att jobba på timme i en sådan situation?

Avstängningen (det är inte karens utan avstängning) man får dras även för dagar som du jobbar minst 3 timmar. Karensen som alla får i början av en ersättningsperiod dras dock inte om du jobbar.
Citera
2010-11-02, 17:28
Medlem
MzzMs avatar
Okej

Alltså är det på ett sätt smart att vid jobbslut i ett år motta A-kassa (ev. söka nytt jobb om man önskar) och efter det hoppa på sin utbildning.
Citera
2010-11-02, 17:47
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MzzM
Okej

Alltså är det på ett sätt smart att vid jobbslut i ett år motta A-kassa (ev. söka nytt jobb om man önskar) och efter det hoppa på sin utbildning.

Ett av grundvillkoren för att få ersättning från a-kassan är ju att man är aktivt arbetssökande, så det där med att ev. söka nytt jobb funkar ju inte riktigt. Du SKA söka nytt jobb och det är AF:s jobb att kontrollera att du gör det.

För övrigt så kan man få studera på deltid (upp till 50 %) med ersättning från a-kassan om man ansöker om det innan man börjar studera. Förutsättningar för att det ska beviljas är att man söker arbete på heltid, att arbetet inte upphört p.g.a. studierna och att man är beredd att avbryta studierna om de hindrar en från att ta ett arbete. Man får heller inte uppbära någon form av studiemedel (inte ens bidragsdelen).
Citera
2010-11-02, 17:54
Medlem
MzzMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlinkBlink
Ett av grundvillkoren för att få ersättning från a-kassan är ju att man är aktivt arbetssökande, så det där med att ev. söka nytt jobb funkar ju inte riktigt. Du SKA söka nytt jobb och det är AF:s jobb att kontrollera att du gör det.

För övrigt så kan man få studera på deltid (upp till 50 %) med ersättning från a-kassan om man ansöker om det innan man börjar studera. Förutsättningar för att det ska beviljas är att man söker arbete på heltid, att arbetet inte upphört p.g.a. studierna och att man är beredd att avbryta studierna om de hindrar en från att ta ett arbete. Man får heller inte uppbära någon form av studiemedel (inte ens bidragsdelen).

Ja, det är sant.

Detta är känt för mig egentligen, jag uttryckte mig fel.
Man kan ju motta a-kassa i ett år och får man ett jobb så får man.
Då kan man ju köra på det och lägga studierna på is så länge om man nu egentligen inte verkligen 100% vill läsa och inte arbeta.
Om jag fått rätt bild av det hela så är det väl ganska svårt att man tvingas ta ett jobb om man egentligen inte vill ha det.
Det har man väl egentligen kontrollen över själv när man väljer vilken sida och personlighet man vill framhäva på arbetsintervju etc.
Citera
2010-11-02, 18:27
Bannlyst
Jag pratade precis med en handläggare på Alfa kassan, då förklarade hon för mig att hos A-kassan så får du 80% av det du tjänat på ett halvår, men hos osss ( Alfakassan) får du bara grundersättning, men det är ändå samma vilkor som hos A-kassan - I dont get it?! Då kan jag lika gärna gå direkt till A-kassan, är inte med i något förbund men kan gå med. Det är fett dyrt. Alltså jag fattar inte skillnaden mellan Alfa-Kassan och A-kassan och dess ersättningar, vill någon vara snäll och förklara detta för mig, tack...
Senast redigerad av EnUngKvinna 2010-11-02 kl. 18:37.
Citera
2010-11-02, 18:38
Medlem
Sopgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Han kan inte bo och söka jobb i Sverige och få ersättning från Norge.

Iofs kan jag inte de norska reglerna men det låter högst osannolikt. Kontakta din a-kassa så fort du kommer hem, NAV har löjligt långa handläggningstider för att utfärda E301.

Så när jag kommer hem är det bara att anmäla sig som arbetslös och ansöka alfakassan genom att bl a skicka in ifylld E301 för mina två arbeten?

Läser på https://www.alfakassan.se/main.asp?areaID=88&CategoryID=817 :

"För att du ska kunna tillgodoräkna dig tiden utomlands för uppfyllande av arbetsvillkor och medlemsvillkor, måste ditt senaste arbete ha utförts i Sverige. Det krävs med andra ord som regel att du har arbetat i Sverige efter din utlandsvistelse, för att du ska kunna beviljas ersättning."

Läser dock också:

"Genom en nordisk överenskommelse gäller särskilda regler för den som flyttar inom Norden och återvänder inom fem år." ... "Man kan också ha rätt att tillgodoräkna sig tid då man arbetat utomlands vid bedömningen av om man har rätt till ersättning, utan att först behöva arbeta i Sverige."

Ursäkta om det verkar som en ren dubbelkoll men skulle vara skönt att få det helt klart för sig.
Har bara fått lite ersättning för nån jobbgaranti innan, alltså aldrig haft något att göra med a-kassa.

Fortsatt tacksam för svar.
Citera
2010-11-02, 19:37
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sopgubbe
Hej.

Uppfyller snart arbetsvillkoret för Alfakassan, dvs minst 80h per månad i 6 kalendermånader. Har dock arbetat dessa månader i Norge.

Har förstått att man kan tillgodoräkna sig arbete utomlands till sin a-kassa med blankett E301. Gäller detta även för Alfakassan där man inte behöver vara medlem sedan tidigare?

Tänkte efter dessa 6 månader åka tillbaka till Sverige oavsett. Tacksam för svar.

Du skriver att du arbetar i Norge, men var bor du? Bor du i Sverige och pendlar till Norge? Pendlar du minst en gång per vecka eller är det mer sällan? Eller, både bor och arbetar du i Norge. Har du tidigare arbetat i Sverige? När? Var du medlem i någon a-kassa?
Citera
2010-11-02, 19:45
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MzzM
Om jag fått rätt bild av det hela så är det väl ganska svårt att man tvingas ta ett jobb om man egentligen inte vill ha det.
Det har man väl egentligen kontrollen över själv när man väljer vilken sida och personlighet man vill framhäva på arbetsintervju etc.

Visst är det så. Man ska ändå tänka lite på hur man uppträder och uttrycker sig, för möjligheten finns ju att arbetsgivaren reagerar och meddelar det till AF som i sin tur underrättar a-kassan. Då kan det bli någon form av sanktion från a-kassans sida.

Sen skulle ju inte jag personligen vilja leva på max 14.960 kr (680 kr x 22 dgr) per månad. Före skatt! Det skulle inte på långa vägar täcka mina utgifter varje månad.
Citera
2010-11-02, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
Jag pratade precis med en handläggare på Alfa kassan, då förklarade hon för mig att hos A-kassan så får du 80% av det du tjänat på ett halvår, men hos osss ( Alfakassan) får du bara grundersättning, men det är ändå samma vilkor som hos A-kassan - I dont get it?! Då kan jag lika gärna gå direkt till A-kassan, är inte med i något förbund men kan gå med. Det är fett dyrt. Alltså jag fattar inte skillnaden mellan Alfa-Kassan och A-kassan och dess ersättningar, vill någon vara snäll och förklara detta för mig, tack...

Alfakassan är en a-kassa med samma regler som alla de andra, drygt 30 st, av Sveriges a-kassor. Det betyder att du ska uppfylla samma villkor för att få ersättning från Alfakassan som t ex Kommunals a-kassa.

Enda skillnaden med Alfakassan är att den betalar ut grundersättning till personer som inte är medlem i vare sig Alfakassan eller någon annan a-kassa.

Om du i dagsläget inte är med i någon a-kassa kan du söka grundersättning från Alfakassan alternativt, om du får medlemskap i en annan a-kassa, söka grundersättning från den a-kassan.

För att få inkomstrelaterad ersättning (80% av inkomsten) ska ha varit med i en a-kassa (observera att även Alfakassan är en a-kassa så du kan gå med i den) i 12 månader och även uppfylla arbetsvillkoret inom medlemstiden.
Citera
2010-11-02, 23:11
Medlem
Mr Bs avatar
Hej, jag har läst igenom ca: 40 sidor men beslutar mig för att ställa min fråga.

Jag har varit medlem i handels A - kassa + fack i över 6 år(gick nyligen ur facket). Jag gick ifrån ett deltidsjobb där jag stämplade upp till heltid till att de senaste 2 1/2 åren studera , först min högskolebehörighet i två år och nu 1/2 på högskola , samtidigt har jag varit timanställd vid en butik i 1 1/2 år. Eftersom det är timanställning har jag haft mycket arbete under sommaren (motsvarande heltid) men under resterande år når jag inte upp till kraven på antal timmar som A - kassan kräver.

I slutet av december detta året tar mina studier slut därmed mitt CSN bidrag, jag kommer anmäla mig som arbetslös till arbetsförmedlingen och söka A-Kassa. Eftersom jag inte uppfyller kraven på antal timmar under den 12 månads period som krävs, betyder det att jag kommer få det lägre bidraget trots att jag i alla dessa år betalat den här avgiften?. Kunde jag likaväl struntat i all denna kostnad med handels A - Kassa och bara ansökt Alfa kassan därmed få samma utbetalning?.
Varför jag varit med i facket under tiden kanske talar lite om min intelligens men jag minns min mor som sa : "Du ska alltid vara med i A - kassan".

Jag kommer i Mars åka till utomlands och studera i två år(något man kanske inte behöver berätta) men hade hoppats att kanske få lite ekonomiskt hjälp under tiden mellan december - mars.
Hur lång tid kommer det ta innan det finns någon chans till utbetalning?.

Ursäkta om jag formulerat mig flummigt, jag är så trög när det kommer till sådant här och tänkte höra med er innan jag ringer min a-kassa.
Citera
2010-11-03, 17:33
Medlem
Sopgubbes avatar
Bor och arbetar i Norge.

Har arbetat i Sverige tidigare, ja. Aldrig varit med i någon a-kassa då dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in