2007-09-16, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibumetin
hahaha att du orka

jag bara leker med din trut som vräker ur sig en massa otyg

kolla inte--->
haha

Det är inte mej du leker med det är trådskaparen som vill ha svar på sin fråga. tror inte han uppskattar skitsnackare.

mvh//jimmi
Citera
2007-09-16, 07:13
Medlem
526s avatar
Finns det inte någon regel som ger ett sk studentvillkor eller vad det heter. Om man pluggar sammanhängande en lång tid räknas det som arbete typ.
Det kan ju vara skönt att inte behöva vara pressad att ta första bästa jobb direkt efter examen.
Citera
2007-09-16, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Finns det inte någon regel som ger ett sk studentvillkor eller vad det heter. Om man pluggar sammanhängande en lång tid räknas det som arbete typ.
Det kan ju vara skönt att inte behöva vara pressad att ta första bästa jobb direkt efter examen.

Studerande villkoret är bort taget från 1jan 2007. Du kan alltså inte tillgodoräkna dig studier.

mvh//jimmi
Citera
2007-09-16, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmi hoffa
Studerande villkoret är bort taget från 1jan 2007. Du kan alltså inte tillgodoräkna dig studier.

mvh//jimmi
Finns det nåt Alliansen inte tagit bort?
Citera
2007-09-16, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kameleonten
Finns det nåt Alliansen inte tagit bort?
Skatterna
Citera
2007-09-18, 11:44
Medlem
Vilken a-kassa ska jag välja?

Jobbar på bemanningsföretag. Oftast i lager eller som vaktmästare.

Har tittat på dessa tre alternativ:
alfakassan
sif
htf

Nån fördel/nackdel med nån av dem eller spelar det ingen roll?
Citera
2007-09-19, 07:16
Medlem
ingen som vet eller ingen skillnad?
Citera
2007-09-21, 08:48
Medlem
A-kassa för översättare?

Vilken a-kassa tillhör man som översättare? Jag är för närvarande medlem i Alfakassan, men nu när de ska höja sin avgift tänkte jag om det finns nån annan man kan välja istället. Har dock aldrig fått klarhet i vilken man tillhör inom mitt yrke... Teaterförbundets? Journalisternas?
Citera
2007-09-21, 09:25
Medlem
Savoys avatar
Om du är frilans, hur definierar man "arbetslös" då och hur bestäms vad du får i ersättning? Tittar man på genomsnittlig inkomst och ger 80% av det, eller hur går det till rent praktiskt?

Helt ärligt tveksam till om det behövs i det yrket. Har jobbat på heltid med teknisk översättning i fyra år nu, aldrig varit i närheten av arbetslöshet en enda dag och det blir bara mer och mer jobb...för ALLA i branschen. Varför lägga pengar på A-kassa som du kunde ha sparat själv?

Om du är fast anställd kan jag förstå frågan, men då rekommenderar jag frilansande ;-)
Citera
2007-09-21, 12:40
Medlem
Jag har hittills aldrig behövt gå på a-kassa, så jag vet inte hur ersättningen räknas ut, men jag skulle tro att de tittar på den genomsnittliga inkomsten och ger 80 % av det.

Oavsett hur "säker" arbetssituationen än ser ut tycker jag ändå att det känns tryggt att vara med i a-kassan ifall man skulle bli arbetslös en dag. Man lär ju behöva spara rätt mycket för att kunna ta ut 80 % lönen om man INTE är med...
Citera
2007-09-21, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelgirl
Jag har hittills aldrig behövt gå på a-kassa, så jag vet inte hur ersättningen räknas ut, men jag skulle tro att de tittar på den genomsnittliga inkomsten och ger 80 % av det.

Oavsett hur "säker" arbetssituationen än ser ut tycker jag ändå att det känns tryggt att vara med i a-kassan ifall man skulle bli arbetslös en dag. Man lär ju behöva spara rätt mycket för att kunna ta ut 80 % lönen om man INTE är med...

Nopp.. högsta ersättningen du kan få i A-kassan idag är 80% av 18600 cirka
10 000 efter skatt..

mvh//jimmi
Citera
2007-09-21, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angelgirl
Vilken a-kassa tillhör man som översättare? Jag är för närvarande medlem i Alfakassan, men nu när de ska höja sin avgift tänkte jag om det finns nån annan man kan välja istället. Har dock aldrig fått klarhet i vilken man tillhör inom mitt yrke... Teaterförbundets? Journalisternas?

Ledarnas kanske??

mvh//jimmi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in