2007-09-22, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmi hoffa
Nopp.. högsta ersättningen du kan få i A-kassan idag är 80% av 18600 cirka
10 000 efter skatt..

mvh//jimmi

Ja, precis. A-kasseavgiften är just nu 366 kr/mån, dvs 4392 kr/år. Skulle alltså krävas två års insparande av avgiften för att få ihop till en månadslön... Därför tjänar jag inget på att inte vara med.
Citera
2007-09-22, 08:58
Medlem
Savoys avatar
Angelgirl: Hur vet du när du är arbetslös då?

Om du har att göra med en sur byrå och stort uppdrag som tar flera veckor och dessutom får vänta på betalning kanske 2 månader...då är du ju inte "arbetslös" men däremot i en väldigt jobbig och ganska vanlig situation som frilansare. Har dock aldrig (nä, just det, aldrig) hört talas om en översättare som blir helt arbetslös eller tjänar för lite för att klara sig. För mig är A-kassa i detta yrke bortkastade pengar, för det ger mig ändå inte den typen av ekonomiskt skydd jag skulle behöva.

Allt är en fråga om antal kunder/byråer man jobbar för. Jag själv kör 7-8 byråer regelbundet, men jag skulle antagligen kontakta 20 till i dåliga tider och jobba till fnaskpriser (alltså under 10 euro-cent per ord).

Det finns så in i helvete mycket jobb där ute, bara man letar lite. Dokumenten måste dessutom översättas även i dåliga tider.
Citera
2007-09-22, 10:08
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelgirl
Vilken a-kassa tillhör man som översättare? Jag är för närvarande medlem i Alfakassan, men nu när de ska höja sin avgift tänkte jag om det finns nån annan man kan välja istället. Har dock aldrig fått klarhet i vilken man tillhör inom mitt yrke... Teaterförbundets? Journalisternas?
Medlemskap i a-kassan följer samma princip som organisationstillhörighet i facket, dvs utifrån vilken bransch man är verksam inom och inte efter yrkestillhörigheten. Det betyder att du ska identifiera inom vilken bransch din arbetsgivare tillhör. Du ska således tillhöra den a-kassa som sammanfaller med det kollektivavtalsområde som arbetsgivaren är verksam inom. Statliga alfa-kassan är enda undantaget, och samlar upp de som av olika skäl inte vill vara medlemmar i en fackföreningsadministrerad a-kassa.

Är du däremot egenföretagare med f-skatt sedel ska du tillhöra småföretagarnas kassa.
Citera
2007-09-22, 12:45
Medlem
Savoy: Jag jobbar för två olika ställen som förser mig med en jämn ström av uppdrag och behöver inte vänta på några betalningar utan får lön varje månad för det jag gjort. Jag skulle anse mig vara arbetslös när jag inte längre får några uppdrag och därmed inga pengar från dessa ställen.

Wildhorses: Att man ska vara med i den a-kassa som gäller för min bransch vet jag redan, frågan var vilken av dem som gäller för just översättare. Jag har inte hittat nån som uttryckligen listar mitt yrke.
Citera
2007-09-22, 18:43
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Wildhorses: Att man ska vara med i den a-kassa som gäller för min bransch vet jag redan, frågan var vilken av dem som gäller för just översättare. Jag har inte hittat nån som uttryckligen listar mitt yrke.
Jag känner att du inte riktigt förstod mitt svar. Avgörande för vilken a-kassa du skall tillhöra är branschen du är verksam inom. Ditt yrke saknar all betydelse i sammanhanget. Du gör enklast i att fråga din/dina arbetsgivare om vilket kollektivavtal som tillämpas. Är avtalet slutet med exempelvis SEKO – är det följdriktligen SEKO:s kassa du skall tillhöra.

Eftersom det är fullt möjligt att vara verksam som översättare inom flera olika branscher, t.ex. förlag, press, myndighet, organisation, annan privat sektor eller offentlig sektor är svaret inte möjligt att ge utan kännedom om din bransch.
Citera
2007-09-22, 19:26
Medlem
Herodess avatar
Akademikernas Erkända A-kassa:
http://www.aea.se/fria_yrken_av_konstnarlig_ka.aspx

"Författare utan eget företag omfattas i allmänhet inte av arbetslöshetsförsäkringen och kan således inte få ersättning baserat på sitt författarskap. Journalister, recensenter och översättare har möjlighet att få ersättning mellan sina arbetsinsatser om de är så kallat osjälvständiga uppdragstagare, se ovan."
Citera
2007-09-23, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herodes
Akademikernas Erkända A-kassa:
http://www.aea.se/fria_yrken_av_konstnarlig_ka.aspx

"Författare utan eget företag omfattas i allmänhet inte av arbetslöshetsförsäkringen och kan således inte få ersättning baserat på sitt författarskap. Journalister, recensenter och översättare har möjlighet att få ersättning mellan sina arbetsinsatser om de är så kallat osjälvständiga uppdragstagare, se ovan."

Redan kollat där, jag uppfyller inte kraven för jag har inte pluggat tillräckligt mycket högskolepoäng.
Citera
2007-09-23, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Jag känner att du inte riktigt förstod mitt svar. Avgörande för vilken a-kassa du skall tillhöra är branschen du är verksam inom. Ditt yrke saknar all betydelse i sammanhanget. Du gör enklast i att fråga din/dina arbetsgivare om vilket kollektivavtal som tillämpas. Är avtalet slutet med exempelvis SEKO – är det följdriktligen SEKO:s kassa du skall tillhöra.

Eftersom det är fullt möjligt att vara verksam som översättare inom flera olika branscher, t.ex. förlag, press, myndighet, organisation, annan privat sektor eller offentlig sektor är svaret inte möjligt att ge utan kännedom om din bransch.

De företag jag jobbar för ligger utomlands, alltså har de inga kollektivavtal slutna med nån organisation i Sverige.

Min bransch är dvd- och tv-översättning, ibland översätter jag även andra texter för exempelvis hemsidor.
Citera
2007-09-23, 09:48
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
De företag jag jobbar för ligger utomlands, alltså har de inga kollektivavtal slutna med nån organisation i Sverige.

Min bransch är dvd- och tv-översättning, ibland översätter jag även andra texter för exempelvis hemsidor.
Eftersom du är verksam inom privat service- och tjänstesektor är din organisationstillhörighet HTF.

HTF tillåter enskild anslutning till a-kassan (medlemskap i facket är inte nödvändigt) med ställer liksom övriga kassor krav på kvalifikationsvillkor för inträde i kassan, bl.a. måste du förvärvsarbeta i genomsnitt minst 17 timmar per vecka i 4 veckor under en sammanhängande period av 5 veckor.

Du kan även söka medlemskap i branschoberoende och statliga alfa-kassan.

https://www.internetkassan.nu/14/
Citera
2007-09-28, 00:57
Medlem
Hur vet man hur mkt man får i A-kassa?!

Jag har jobbat i en butik i snart 10 Månader. Min lön är väldigt varierande varje månad eftersom jag jobba mkt extra uifrån min deltidskontrakt på 20 timmar.

Vad jag förstår så kan man få ersättning av a-kassan om man varit medlem i 12 månader.

Jag har tänkt säga up mig efter 12 månader och flytta till en annan stad och söka jobb där. Hur vet jag hur mkt jag får? Ska jag ringa in o fråga? Undrar hur de räkna ut det...

vore jätte tacksam för svar
Citera
2007-09-28, 14:12
Medlem
Wylds avatar
Ring kassan så räknar dom ut det.
Citera
2007-09-29, 05:16
Medlem
ZoltiRs avatar
Jag tror att de räknar snittet av de 12 senaste månaderna, så det är bara att börja addera. Kom ihåg också att om du säger upp dig är det lång karenstid innan du får a-kassa, tror att det rör sig om 45 arbetsdagar innan du då får a-kassa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in