2007-09-14, 20:07
Medlem
Apspektakels avatar
Är det inte 6 månader man måste ha jobbat?
Citera
2007-09-14, 20:18
Medlem
jag är inte tillsvidareanställd utan visstidsanställd. just nu året ut, men det lär inte vara nåt problem för mig att få förlängt.
Citera
2007-09-14, 20:40
Medlem
ibumetins avatar
minimum 6månader va det innan. har du sex månader så kan du få grundbeloppet. stämplar du 6månader så betalar du akassa under tiden. o efter du betalat akassa sammanlagt 12månader så får du akassa som e baserat på din lön. alltså full om mannu inte tar bort % som den nya regeringen fixat med

din akassa baseras på den bästa 3månaders löneperiod har jag för mig. ny regering=jksanke nya regler
Citera
2007-09-14, 20:43
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kameleonten
Kom på en fråga till. Kan man dra av a-kassan från skatten?
Nej alliansen har tagit bort det. Däremot får arbetsgivare fortfarande dra av för sina förbundsavgifter.
Citera
2007-09-14, 20:45
Medlem
ibumetins avatar
o allfa kassa e skit. gå med i en rikig. dom har lite olika regler med pengar o så. jag e med i byggnads. vi har bara en veckas karens innan vi får stämpelpengar. medans de flesta har tre veckor. jag betalar även till fackets så sammanlagt 780kr per månad. funderar starkt på att gå ur men då gör vi bara regeringen en tjänst. jag vill inte stödja deras jävla trams. vi måste alla se till att facken e kvar. finns inte dom så har vi en jävla massa polacker som får våra jobb då dom blir "rika " på 13,90 i timmen. vi blir då alla fattiga här i sverige o dom som tjänar på det blir dom rika. koster lite men man får igen det
Citera
2007-09-15, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kameleonten
Vad jag förstått så kostar det runt 4400 kr per år att ansluta sig till alfakassan och man måste ha varit medlem minst 12 månader för att få inkomstrelaterad ersättning. Mitt dilemma är att jag just fått heltidskontrakt, men funderar eventuellt på att börja studera nästa höst. Är det meningslöst att betala i 11 månader eller kan man tillgodoräkna det man lagt ut vid nåt senare tillfälle?

Hej

Är du medlem/betalar i 11 månader för att sedan gå ur a-kassan igen kan du ej tillgodoräkna dig denna medlemstid. Endast sammanhängande medlemskap vi vid ersättningsansökningstillfället gäller.

Ska du studera en längre tid, alltså längre än ett år, är det i de flesta fall onödigt (det smärtar att säga som gammal a-kasseanställd) att vara med i a-kassan under tiden. Vad som kan vara bra är att gå med mot slutet av studietiden om du jobbar extra, just för att korta ner denna tolvmånadersperiod innan inkomstrelaterad ersättning.
Citera
2007-09-15, 09:58
Medlem
tigertompas avatar
Du behöver inte vara medlem i alfakassan för att få a-kassa. Du förlorar dock 50kr på vecka och 200kr i månaden om du bara ta pengar från alfakassan 12*200= 2400kr per år.

Jag tänker aldrig gå med i alfakassan själv. Jag väntar på att jag skall få ett jobb inom de jag har utbildat mig som och sen ta deras akassa.

http://www.alfakassan.se

Jag tror inte de behövs sex månader för att
Citera
2007-09-15, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibumetin
o allfa kassa e skit. gå med i en rikig. dom har lite olika regler med pengar o så. jag e med i byggnads. vi har bara en veckas karens innan vi får stämpelpengar. medans de flesta har tre veckor. jag betalar även till fackets så sammanlagt 780kr per månad. funderar starkt på att gå ur men då gör vi bara regeringen en tjänst. jag vill inte stödja deras jävla trams. vi måste alla se till att facken e kvar. finns inte dom så har vi en jävla massa polacker som får våra jobb då dom blir "rika " på 13,90 i timmen. vi blir då alla fattiga här i sverige o dom som tjänar på det blir dom rika. koster lite men man får igen det

Sicket skitsnack du driver med. A-kassans regler är lika för landets 38 olika A-kassor. det är regeringen som beslutar om hur reglerna skall se ut det är IAF som ser till att dessa regler följs och de 38 olika kassorna som administrera A-kassan. Så Bugnads a-kassa (byggnads a-kassa)har inga andra regler än de andra 38 olika kassorna.. BASTA..

mvh//jimmi
Citera
2007-09-15, 17:17
Medlem
ibumetins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmi hoffa
Sicket skitsnack du driver med. A-kassans regler är lika för landets 38 olika A-kassor. det är regeringen som beslutar om hur reglerna skall se ut det är IAF som ser till att dessa regler följs och de 38 olika kassorna som administrera A-kassan. Så Bugnads a-kassa (byggnads a-kassa)har inga andra regler än de andra 38 olika kassorna.. BASTA..

mvh//jimmi

sorry killen men där har du fel. metall har tre veckor karens precis som alla andra. jag vet för jag har varit med där och även stämplat för den kassan. nu är jag med i byggnads och dom har en veckas karens. jag vet för jag e med där

VARFÖR--->

om jimmy har fler frågor så kan du skicka pm till mig så ska jag försöka hjälpa dig med dom oxå
Citera
2007-09-15, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibumetin
sorry killen men där har du fel. metall har tre veckor karens precis som alla andra. jag vet för jag har varit med där och även stämplat för den kassan. nu är jag med i byggnads och dom har en veckas karens. jag vet för jag e med där

VARFÖR--->

om jimmy har fler frågor så kan du skicka pm till mig så ska jag försöka hjälpa dig med dom oxå

Du är full av skit hänvisa mer än gärna till en länk som säger att de andra har 3 veckors karens. 1 vecka gäller om du blir uppsagd pga arbetsbrist. 45+5 karensdagar om du själv säger upp dig.

mvh//jimmi
Citera
2007-09-15, 19:45
Medlem
Citat:
Du är full av skit hänvisa mer än gärna till en länk som säger att de andra har 3 veckors karens. 1 vecka gäller om du blir uppsagd pga arbetsbrist. 45+5 karensdagar om du själv säger upp dig.

mvh//jimmi

ps..

Arbetslöshetsförsäkringen regleras i Lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring och i Förordningen (1997:835) om arbetslöshetsförsäkring. Och byggnads har inte dispens din djävla fåntratt
Citera
2007-09-15, 20:06
Medlem
ibumetins avatar
Citat:
ps..

Arbetslöshetsförsäkringen regleras i Lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring och i Förordningen (1997:835) om arbetslöshetsförsäkring. Och byggnads har inte dispens din djävla fåntratt

hahaha att du orka

jag bara leker med din trut som vräker ur sig en massa otyg

kolla inte--->
haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här