2009-01-28, 16:31
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Välj vad fan du vill. Det spelar ingen roll ändå, eftersom man inte få pengar direkt alls längre, eller få vänta minst två månader i dagsläget oss alfakassan. Avskeda alla typ och inför direktdemokrati, så kanske det blir ordning och reda i vårt land.
"elva veckors väntetid"
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=132&a=472859
Citera
2009-01-29, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerden
Funkar att skicka mail till dem med.
Då skickar de hem "norgepaketet" som innehåller info och E301 som du ska skicka till Norge tillsammans med lönelappar och lite andra papper.

Kom fram idag. Men hon sa att jag skulle få E301 från Norge.
Hon skulle skicka "norgepaketet" dock. Men var informationen jag fick från henne falsk då?
Citera
2009-02-02, 15:35
Bannlyst
Avslutat jobb på 9 mån. Varit med i A-kassa 9 mån, studiebidrag nu.

Tjenare, fick inte förlängt kontrakt utan hade sista "arbetsdagen" i lördags. Arbetade inte p.g.a. schemalagt varannan vecka. Sista veckan var alltså förförra veckan.

Hur som, jag har jobbat 100% i 9o månader, men den sista månaden jobbade jag 50%. Varit med i a-kassan i nio månader. Under tiden jag arbetat har jag även studerat. Nu lyfter jag studiemedel.

Hur ska jag göra? Bör jag rapportera till AMS att jag nu är friställd? Ska jag fortsätta pröjsa a-kassa?

Om jag inte får ett jobb tvingas jag fortsätta studera.

Om jag fortsätter betala a-kassa, kan jag då nästa kalenderhalvår lyfta a-kassa? Alltså fr.o.m. inträdandet av Juli 09?

Blev lite rörigt antar jag.
Citera
2009-02-02, 19:34
Medlem
a-kassa norge

Nu åker jag och tjejen till norge om 2 veckor. Har boende och de. Men tänkte vi skulle söka jobb där uppe. Går för tillfället på a kassa. Men vad händer om jag hittar ett jobb där uppe. Ringer jag bara upp a kassa n och säger jag hittat jobb? Om jag blir arbetslös i norge får jag svensk a kassa då? Hur ställer sig arbetsförmedlingen till att man söker jobb i norge?
Citera
2009-02-02, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mejjan88
Nu åker jag och tjejen till norge om 2 veckor. Har boende och de. Men tänkte vi skulle söka jobb där uppe. Går för tillfället på a kassa. Men vad händer om jag hittar ett jobb där uppe. Ringer jag bara upp a kassa n och säger jag hittat jobb? Om jag blir arbetslös i norge får jag svensk a kassa då? Hur ställer sig arbetsförmedlingen till att man söker jobb i norge?

du ska omedelbart informera de att du får jobb, i norge är du per automatik med i akassa, sen när dy flyttar hem till sweden så får du tillgodoräkna dig det du jobbat i norge..däremot får du ej vara med i akassorna samtidigt..jag tror inte de grinar i att du söker jobb i norge, det är ju din plikt att fixa ett jobb..
Citera
2009-02-02, 19:39
Medlem
om man hittar ett jävligt dåligt jobb. Märker dem om man stämplar samtidigt?
Citera
2009-02-02, 20:19
Medlem
Brottweilers avatar
Citat:
om man hittar ett jävligt dåligt jobb. Märker dem om man stämplar samtidigt?

Har du jobb ska du ge fan i att stämpla
Citera
2009-02-02, 20:32
Medlem
är ju skit många som stämplar och jobbar svart :S Vet en som är förtidspensionerad och kör lastbil på hel tid... Men nu var det itne de saken gällde. Kan man stämpla under tiden man är i norge och söker jobb? Jag menar det är ju ingen stor risk att arbetsförmedlingen komemr med jobb precis?
Citera
2009-02-02, 20:35
Medlem
Arch_Angels avatar
jag stämplade i sverige när jag jobbade i norge. var bara när brevet om dom där jävla möterna som jag var tvungen att avsäga mej a-kassan

tänk bara på att när du anmäler dej igen till a-kassan att inte ta upp arbetgivarintyget från norge annars klarar du dej galant undan...

vet många som har csn å far till norge på sommarn för att dryga ut börsen över vinter
Senast redigerad av Arch_Angel 2009-02-02 kl. 20:38.
Citera
2009-02-02, 20:41
Medlem
har a kassan koll på om du får in lön på ditt konto elelr hur funkar de? Kollar dem om du är i kommunen och är redo för att ta deras jobb?
Citera
2009-02-02, 20:42
Medlem
Arch_Angels avatar
Citat:
har a kassan koll på om du får in lön på ditt konto elelr hur funkar de?

du får ju ett norskt konto där pengarna sätts in å varför skulle csn/a-kassan ha koll över det ??? du får ju ett nytt personnummer dessutom
Citera
2009-02-02, 20:44
Medlem
Arch_Angels avatar
Citat:
Kollar dem om du är i kommunen och är redo för att ta deras jobb?

kollar å kollar, får du en kallelse om möte hos akassan så hala så länge d går. samma sak om dom bokar möte hos arbetsgivare, nekar du så får du straffmånad så när tiden är kommen så måste du säga upp a.kassan. går inte snylta på staten förlänge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in