2005-11-18, 00:11
Bannlyst
Ja, du kan resa utomlands för att söka arbete om du uppfyller villkoren för ersättning och har varit helt arbetslös i minst fyra veckor före avresan. Du måste kontakta din arbetsförmedling för att få ansökan Intyg E303. Du kan inte påbörja resan förrän AMS har beviljat denna ansökan. Om du säger upp en anställning i Sverige för att resa utomlands är du dock inte ersättningsberättigad.
Citera
2005-11-28, 10:38
Medlem
bigbrother=a-kassa?

satt och funderade på ett litet problem eller snarare scenario på bussen i morse.

om vi antar att jag får a-kassa eftersom jag går arbetslös men får chansen att vara med i big brother och tar den.

Hur stor är chansen att bli av med min a-kassa om jag är med?

Skulle ex min handläggare som råkar se på serien kunna stänga av mig direkt?
Citera
2005-11-28, 10:44
Medlem
Pendeltågs avatar
Vi provar denna tråd i Arbetsliv & studier.

Tråd flyttad från övrigt till Arbetsliv & studier.

//Pendeltåg
//Moderator
Citera
2005-11-28, 10:49
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cobraviper
satt och funderade på ett litet problem eller snarare scenario på bussen i morse.

om vi antar att jag får a-kassa eftersom jag går arbetslös men får chansen att vara med i big brother och tar den.

Eftersom det krävs att man står till arbetsmarknadens förfogande för att få A-kassa så är det ju fullt möjligt att A-kassan dras in. Detta eftersom de villkor som föreskrivs om rätt till A-kassa i 9 § Lag om arbetslöshetsförsäkring knappast kan anses vara uppfyllda.

Citat:
9 § Rätt till ersättning vid arbetslöshet har sökande som
1. är arbetsföra och oförhindrade att åta sig arbete för en arbetsgivares räkning minst 3 timmar varje arbetsdag och i genomsnitt minst 17 timmar i veckan,
2. är beredda att anta erbjudet lämpligt arbete under tid för vilken de inte anmält hinder som kan godtas av arbetslöshetskassan,

3. är anmälda som arbetssökande hos den offentliga arbetsförmedlingen i den ordning som föreskrivs av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer,
4. medverkar till att en individuell handlingsplan upprättas i samråd med den offentliga arbetsförmedlingen, och
5. aktivt söker ett lämpligt arbete men inte kan få ett sådant arbete.

Det är ju så att det är svårt att se att kraven i 1-2 p och 5 p är uppfyllda om man har åtagit sig det minst sagt tvivelaktiga nöjet att ställa upp i denna form som enligt vissa betecknas som underhållning.
Citera
2005-11-29, 08:07
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cobraviper

om vi antar att jag får a-kassa eftersom jag går arbetslös men får chansen att vara med i och tar den.

Du vet att man får "lön" för att vara med i BB? Alltså Kanal 5 betalar ut ersättning för medverkan. Är du orolig för att inte få A-kassa när din medverkan är över? Eller har jag missuppfattat allt.
Citera
2005-11-30, 00:17
Medlem
dhcs avatar
Är jag berättigad a-kassa?

Har jobbat i 1 år nu men jag känner att det finns risk att jag blir uppsagd.

Då slår verkligheten som en kalldusch i ansiktet,jag har inte varrit med i facket under denna tiden.

Mitt första jobb efter gymnasiet o vettefan jag visste inte om detta meed facket och a-kassan.

Om jag skulle bli arbetslös nu vad har jag för alternativ?(om jag inte hittar nått jobb)

Jag vill verkligen inte gå på soc,finns det ingén chans jag kan smöra mig till a-kassa genom att betala fackets avgifter retroakivt lr nått? Tror ni dom kan förstå om jag förklarar?

Hörde nått om en "bas a-kassa" lr nått som låg på ca 4800 kr,som man inte måste ha vart med i facket för att kunna få...stämmer detta?

Tack på förhand
Citera
2005-11-30, 00:20
Medlem
Ful i kantens avatar
Nix, man kan inte smöra till sig a-kassa.
Men gå med redan imorgon. Det räcker med a-kassan, facket kan du skippa.
Citera
2005-11-30, 00:22
Medlem
Boogie-ads avatar
Tyvärr så är det helt kört för dig, det blir till att gå på soc.. Men det första du ska göra imorgon är att anmäla dig till facket, så att du i framtiden är berättigad till A-kassa. Du måste ha varit med i facket i 1 år innan du kan börja få akassa, tror det är efter 6 månader som du kan ha rätt till lägsta ersättningen som är 223kr/dag..

Glöm inte att kontakta facket imorgon och bli medlem, eller så kontaktar du bara akassan nuförtiden räcker det att vara med där, även om facket givetvis är bra om du behöver hjälp med nått. MvH Boogie lycka till
Citera
2005-11-30, 00:36
Medlem
Snövits avatar
Gå för det första med i A-kassan på en gång men det hjälper dessvärre inte nu om du blir arbetslös. Du kan däremot få något som heter Alfakassa, jag har dessvärre dålig koll på detta. Tror den är låg och betalas ut av socialen om man är anmäld hos AMS.
Citera
2005-11-30, 00:55
Medlem
mpees avatar
dhc- Har det inte vart någon facklig representant på din arbetsplats? På dom två arbetena jag har haft så har man fått regelbunda besök av dessa ombud, som upplyste en om facket osv - likt dig var jag novis och hade inte en tanke på detta innan jag fick det berättat för mig.

Som tidigare skribenter har sagt så är det kört för dig att kunna betala a-kasse/fack avgifter retroaktivt.
Citera
2005-11-30, 02:09
Medlem
dhcs avatar
jävla *****

nej det har inte varit nån facklig representant på min arbetsplats,inte vad jag har sett ialf.

Har gått på soc en gång tidigare o det va det värsta jag vart med om,blir behandlad som en tjuv.

Alfakassan trodde jag bara va ett annat ord för a-kassa?

tack för alla svar ialf
Citera
2005-11-30, 12:50
Medlem
.

Det låter som att du är berättigad till grundersättningen som är högst 320 kr/dag, detta söker du hos alfakassan eftersom du inte är med i någon annan kassa.

Hade du varit medlem i akassan hade du fått inkomstrelaterad ersättning.

Grundersättningen får du om du uppfyller ett grundvillkor och ett arbetsvillkor.

Grundvillkor: Anmäld som arbetssökande på a-förmedlingen och villig att ta ett arbete.

Arbetsvillkor: Under den senaste 12 månadersperioden ska du ha förvärvsarbetat 6 mån och minst 70 tim/månad.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in