Citat:
Ursprungligen postat av cobraviper
satt och funderade på ett litet problem eller snarare scenario på bussen i morse.
om vi antar att jag får a-kassa eftersom jag går arbetslös men får chansen att vara med i big brother och tar den.
Hur stor är chansen att bli av med min a-kassa om jag är med?
Skulle ex min handläggare som råkar se på serien kunna stänga av mig direkt?
Eftersom det krävs att man står till arbetsmarknadens förfogande för att få A-kassa så är det ju fullt möjligt att A-kassan dras in. Detta eftersom de villkor som föreskrivs om rätt till A-kassa i 9 § Lag om arbetslöshetsförsäkring knappast kan anses vara uppfyllda.
Citat:
9 § Rätt till ersättning vid arbetslöshet har sökande som
1. är arbetsföra och oförhindrade att åta sig arbete för en arbetsgivares räkning minst 3 timmar varje arbetsdag och i genomsnitt minst 17 timmar i veckan,
2. är beredda att anta erbjudet lämpligt arbete under tid för vilken de inte anmält hinder som kan godtas av arbetslöshetskassan,
3. är anmälda som arbetssökande hos den offentliga arbetsförmedlingen i den ordning som föreskrivs av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer,
4. medverkar till att en individuell handlingsplan upprättas i samråd med den offentliga arbetsförmedlingen, och
5. aktivt söker ett lämpligt arbete men inte kan få ett sådant arbete.
Det är ju så att det är svårt att se att kraven i 1-2 p och 5 p är uppfyllda om man har åtagit sig det minst sagt tvivelaktiga nöjet att ställa upp i denna form som enligt vissa betecknas som underhållning.