Citat:
Ursprungligen postat av
HelgeBuk
Det blir så där eftersom staten är en extremt fyrkantig och inrutad skapelse, som styrs helt och hållet av siffror hit eller dit. Hur avgör man om någon "försöker skaffa ett jobb" om det enda man klarar att hantera är siffror? Jo man mäter hur många jobbansökningar personen gör. Det har gett oss dagens system, som förmodligen är lika själadödande och hopplöst tråkigt för de som jobbar på AF (eller försäkringskassan och liknande för den delen) som för dem som inte ser nån annan utväg än att gå dit...
Mitt enda tips för folk i din situation är att spara ihop den minimala summan du behöver för att överleva 3 månader, omedelbart sluta gå till AF, skaffa ett så kallat "skitjobb" (som är en uselt nedsättande term, speciellt med tanke på att de som oftast använder den är såna som inte ens har nåt jobb = fail) och klättra uppåt sakta men säkert.
Kan du inte skaffa åtminstone ett vikariat eller deltidsjobb på tre månader så gör du något fel och skulle behöva nån form av "coaching", men säkerligen inte den som arbetsförmedlingen har att erbjuda.
Absolut det är ju en bra ide det också,
Citat:
Ursprungligen postat av
kallbrand
Du vill inte ha något bidrag men du vill ha din a-kassa utan att redovisa något. Dvs ha ut pengar utan motprestation. Vad tror du bidrag är?
Prestationen är ju att jag vill söka jobb, fast på mitt sätt, utan att behöva tyngas ned av ett hundkoppel för arbetsförmedlingen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wond
Då jag var inskriven på AF så hade jag inget krav på hur många jobb man söker, inte heller mina polare eller någon annan jag känner.
Är det något nytt som kommit det senaste halvåret eller vad?
Alltid har det bara gällt att söka arbeten som man tror sig kan få, hellre kvalité än kvantitet.
20 jobb i månaden, det är väl ungefär ett jobb varje vardag, tar väl inte så länge att söka samtidigt som det ändå ger dig mer chans till jobb.
Det har med a-kassan att göra, om du inte uppfyller deras krav så får du inte din A-kassa. A-kassa är något man betalar för när man arbetar Förövrigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
healthyasfuck
Nu har jag visserligen aldrig varit på ams, men är det något man lärt sig av att lyssna på folk och att läsa, är det följande:
* De som jobbar på arbetsförnedringen har ungefär samma IQ nivå som ett munstycke på en dammsugare
* Vill man ha ett jobb ska man för fan inte vända sig till ams. Utan faktiskt själv VISA UPP sig för arbetsmarknaden tills du hittar en arbetsgivare som ser dig som en tillgång och anställer dig (vilket inte är sååå jävla svårt och man bara försöker jävligt hårt ett tag bevisligen" då det alltid är dessa personer som alltid har jobb och de som "lägger pussel" och väntar på svar på arbetsförnedringen bara gnäller och aldrig får ett skit.
Precis jag önskade jag slapp arbetsförmedlingens härskartekniker men nu är det så att jag behöver min a-kassa. Så jag inte går miste om mina pengar.
Citat:
Ursprungligen postat av
anonymkristenidiot
Det är ett nytt system AF kommit fram med eller vem som nu styr deras arbetssätt. Det är inte alla som kvalificerar sig till dessa 20 jobben heller. Söktiden beror på hur du söker, det du beskriver är väl mer internet sökning. Ta dig ut till arbetsplatsen, hälsa på chefen ta en kaffe o bulle. Det ger så mycket mer än bara ett mejl som aldrig kommer läsas..
Precis det är så jag vill söka efter jobb. Däremot är det inte det lätaste att söka upp 20 chefer i månaden och fika med dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Adikatpw
Nja alltså det hoppas jag verkligen inte. Jag fick inget krav av min arbetsförmedling mer än att jag skulle söka lärlingsplats som jag ändå aldrig kommer få alternativt ett arbete bara. Dock är ju arbetsförmedlingens system ganska konstigt, man drar iväg ett par mail i månaden och säger att man inte fick några svar och gör likadant nästa månad.
Det är en vansinnigt system, som är helt oigenomtänkt och iskallt. Vill man ha ett bra jobb då gäller det att ligga steget före, och inte stå och trängas där alla mänskliga löneslavar står och slåss om de få ynka jobben som finns. Man måste få tid att tänka kreativt och skapa behov hos företag med saker man kan erbjuda dem.