2014-08-06, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wond
Då jag var inskriven på AF så hade jag inget krav på hur många jobb man söker, inte heller mina polare eller någon annan jag känner.
Är det något nytt som kommit det senaste halvåret eller vad?
Alltid har det bara gällt att söka arbeten som man tror sig kan få, hellre kvalité än kvantitet.
20 jobb i månaden, det är väl ungefär ett jobb varje vardag, tar väl inte så länge att söka samtidigt som det ändå ger dig mer chans till jobb.
Det är ett nytt system AF kommit fram med eller vem som nu styr deras arbetssätt. Det är inte alla som kvalificerar sig till dessa 20 jobben heller. Söktiden beror på hur du söker, det du beskriver är väl mer internet sökning. Ta dig ut till arbetsplatsen, hälsa på chefen ta en kaffe o bulle. Det ger så mycket mer än bara ett mejl som aldrig kommer läsas..
Citera
2014-08-06, 14:56
Medlem
Vill TS verkligen ha jobb så är ett tips att sluta med knarkandet. Vem vill anställa en sk stoner?
Citera
2014-08-06, 15:02
Medlem
Ratis avatar
Vad klagar ni över? Det är väl inget tvång att vara inskriven på arbetsförmedlingen? Helt frivilligt. Tycker man inte om det så avskriver man sig därifrån. Det går att söka jobb ändå.
Citera
2014-08-06, 15:02
Medlem
Man kan tycka hur illa som helst privat om arbetsförmedlare men de jobbar under idiotiska riktlinjer som detta borgarpack hittat på till regler.

Rösta rätt i nästa val eller håll käften och låt det vara valet är ditt som väljare i riksdagsvalet, tänk efter hur du röstar som arbetslös röstar du på borgarpacket lär dessa nuvarande regler ligga kvar och bli tom värre än det är nu.
Skulle tro att borgarpacket om de vinner inför massläger där de samlar ihop alla arbetslösa och indoktrinerar att felet är ditt som arbetslös och felet ligger i din urdumma skalle till att du inte får ett arbete.

Fast även om fick i Sosseregering lär nog en del som borgarpacket lagt ligga kvar, brukar alltid vara så efter ett regeringskifte så lär det fortsätta även nu. Skulle tro att aktivetsrapporterna kvarstår till Akassan eftersom sossarna i grunden gillar register och statistik i alla dess former, ligger varmt om hjärtat. Borgarna har gjort färdigt en grej åt sossarna. Mest troligt lär de grönajobben växa så det knackar efter sossarna fått makten, alla skall ut i skogen :=)
Citera
2014-08-06, 15:04
Medlem
Wonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymkristenidiot
Det är ett nytt system AF kommit fram med eller vem som nu styr deras arbetssätt. Det är inte alla som kvalificerar sig till dessa 20 jobben heller. Söktiden beror på hur du söker, det du beskriver är väl mer internet sökning. Ta dig ut till arbetsplatsen, hälsa på chefen ta en kaffe o bulle. Det ger så mycket mer än bara ett mejl som aldrig kommer läsas..
Aha okej. Men hur nytt isåfall? Gäller det verkligen alla?
Jag fick jobb i mitten av April och jobbat sedan dess, och då var det aldrig då på tal om antal jobb att söka, enda nytt då var det där med rapporteringen via internet.
Jag har sällan sökt via nätet, det gjorde jag allra först ibörjan men visat sig vara värdelöst för min del, istället sökt 5-10 jobb i månaden genom att besöka dom på plats och lämna in CV, samt gjort praktik som lett till jobb.
Lite offtopic kanske, handlar inte om sökta jobb men om AF:
Citera
2014-08-06, 15:23
Medlem
Adikatpws avatar
Citat:
Då jag var inskriven på AF så hade jag inget krav på hur många jobb man söker, inte heller mina polare eller någon annan jag känner.
Alltid har det bara gällt att söka arbeten som man tror sig kan få, hellre kvalité än kvantitet.
20 jobb i månaden, det är väl ungefär ett jobb varje vardag, tar väl inte så länge att söka samtidigt som det ändå ger dig mer chans till jobb.

Nja alltså det hoppas jag verkligen inte. Jag fick inget krav av min arbetsförmedling mer än att jag skulle söka lärlingsplats som jag ändå aldrig kommer få alternativt ett arbete bara. Dock är ju arbetsförmedlingens system ganska konstigt, man drar iväg ett par mail i månaden och säger att man inte fick några svar och gör likadant nästa månad.
Citera
2014-08-06, 15:41
Medlem
KungLustigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Det blir så där eftersom staten är en extremt fyrkantig och inrutad skapelse, som styrs helt och hållet av siffror hit eller dit. Hur avgör man om någon "försöker skaffa ett jobb" om det enda man klarar att hantera är siffror? Jo man mäter hur många jobbansökningar personen gör. Det har gett oss dagens system, som förmodligen är lika själadödande och hopplöst tråkigt för de som jobbar på AF (eller försäkringskassan och liknande för den delen) som för dem som inte ser nån annan utväg än att gå dit...

Mitt enda tips för folk i din situation är att spara ihop den minimala summan du behöver för att överleva 3 månader, omedelbart sluta gå till AF, skaffa ett så kallat "skitjobb" (som är en uselt nedsättande term, speciellt med tanke på att de som oftast använder den är såna som inte ens har nåt jobb = fail) och klättra uppåt sakta men säkert.

Kan du inte skaffa åtminstone ett vikariat eller deltidsjobb på tre månader så gör du något fel och skulle behöva nån form av "coaching", men säkerligen inte den som arbetsförmedlingen har att erbjuda.

Absolut det är ju en bra ide det också,

Citat:
Ursprungligen postat av kallbrand
Du vill inte ha något bidrag men du vill ha din a-kassa utan att redovisa något. Dvs ha ut pengar utan motprestation. Vad tror du bidrag är?

Prestationen är ju att jag vill söka jobb, fast på mitt sätt, utan att behöva tyngas ned av ett hundkoppel för arbetsförmedlingen.

Citat:

Det har med a-kassan att göra, om du inte uppfyller deras krav så får du inte din A-kassa. A-kassa är något man betalar för när man arbetar Förövrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av healthyasfuck
Nu har jag visserligen aldrig varit på ams, men är det något man lärt sig av att lyssna på folk och att läsa, är det följande:

* De som jobbar på arbetsförnedringen har ungefär samma IQ nivå som ett munstycke på en dammsugare

* Vill man ha ett jobb ska man för fan inte vända sig till ams. Utan faktiskt själv VISA UPP sig för arbetsmarknaden tills du hittar en arbetsgivare som ser dig som en tillgång och anställer dig (vilket inte är sååå jävla svårt och man bara försöker jävligt hårt ett tag bevisligen" då det alltid är dessa personer som alltid har jobb och de som "lägger pussel" och väntar på svar på arbetsförnedringen bara gnäller och aldrig får ett skit.

Precis jag önskade jag slapp arbetsförmedlingens härskartekniker men nu är det så att jag behöver min a-kassa. Så jag inte går miste om mina pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av anonymkristenidiot
Precis det är så jag vill söka efter jobb. Däremot är det inte det lätaste att söka upp 20 chefer i månaden och fika med dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Adikatpw
Nja alltså det hoppas jag verkligen inte. Jag fick inget krav av min arbetsförmedling mer än att jag skulle söka lärlingsplats som jag ändå aldrig kommer få alternativt ett arbete bara. Dock är ju arbetsförmedlingens system ganska konstigt, man drar iväg ett par mail i månaden och säger att man inte fick några svar och gör likadant nästa månad.
Det är en vansinnigt system, som är helt oigenomtänkt och iskallt. Vill man ha ett bra jobb då gäller det att ligga steget före, och inte stå och trängas där alla mänskliga löneslavar står och slåss om de få ynka jobben som finns. Man måste få tid att tänka kreativt och skapa behov hos företag med saker man kan erbjuda dem.
Citera
2014-08-06, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xoxoleah
Söka 20 jobb tar juh förfan 30minuter, vad gör du resten av 179,5 timmarna som är den tiden du får betalt av A-kassan för.

Säger mer om hur du söker jobb än nått annat kan jag tycka.

Du tar inte och gör 20 modifierade CVn som lyfter relevant erfarenhet för specifikt sökt jobb, skriver 20st välformulerade och relevanta personliga brev och kanske även ringer och följer upp ett par av dem på 30min.

Ska du för den delen ta dig ut till olika arbetsplatser, säg hälften iallafall så ser du kanske själv att det tar lite tid, ingen oöverskådlig tid, men ja du fattar.

My 2 cents.
Citera
2014-08-06, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungLustig
Hej, denna rubrik kanske är något provocerande för den som jobbar på AF. Men helt ärligt, nu har dem gått för långt, kanske är jag ensam eller inte.

Jag är arbetslös och söker arbete, eller ja söker och söker. Jag vill arbeta, däremot gör arbetsförmedlingen det svårare för mig när dem kräver att jag ska göra som dem tycker. Känns som att jag blir instängd i deras tänk. Jag klarar inte av att vara instängd i någon jävla mental bur från dessa horungar på arbetsförmedlingen.

Jag ringde och ställde frågor om min A-kassa, och hon sa att jag skulle vara tvungen och söka 20 arbeten i månaden, jag undrar. Varför ska man sitta och skjuta i mörker på 20 arbeten i månaden. Det är ju helt jävla vansinnigt och idiotiskt, sen att man måste visa upp det för någon jävla myndighet som registrerar varenda move man gör. Men nu till den stora grejen, fitttanen på AF sa boksstavligen att jag också var tvungen att skriva ner vilka kompisar jag träffar och hur vi pratar om jobb över luncher. Jag fattar ingenting eftersom jag inte ens träffar mina vänner på luncher för att få potentiella jobb.

Inte nog med detta, detta kan jag någorlunda acceptera. Kanske inte fullfölja det helt däremot lär man ju fuska lite när man ska skicka in papperna och lägga in lite bomber om att man gjort ett å annat. Kanske skicka lite mejl till före tag med ett enkelt, "Hej jag heter Robin T****röm, kan jag få jobb?"

Är det fler som råkat ut för helt vansinniga krav från AF för att få ut a-kassa?

"Ånej jag måste söka 20-jobb på en månad". Herregud innan jag fick jobb sökte jag 20 jobb i veckan. Vad fan gör du om dagarna egentligen? Och så skriver du om hur du ska fejka jobbsökande för att få bidrag. Är du stolt över ditt liv?

Jag hoppas verkligen att du är ett extremfall och inte en vanlig ungdom för om detta är Sveriges framtid blir jag fan mörkrädd.
Citera
2014-08-06, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Vi har Alliansen att tacka för all idioti, även den skit som uppstår på AF.

Berätta för oss andra hur mycket bättre Arbetsförmedlingen fungerade när S styrde landet.
Citera
2014-08-06, 15:50
Medlem
KungLustigs avatar
Saken är den att jag inte vill sitta och skicka mail hysteriskt, jag satsar hellre på att fokusera på de jobb jag verkligen vill ha, och skriva en riktigt fin ansökan istället för att stå och skjuta i mörker. Jag lägger ned minst lika mycket tid som alla andra jobbsökande, skillnaden är att jag får en intervju på 1/5 av jobben jag söker.

Jag blir minst lika mörkrädd utav såna som sig, som bara sitter som en robot och försöker nappa på varenda jobb som finns där ute. För att sedan krypa till någon kärring på arbetsförmedligen och få sympati utav henne. Vad finns egentligen hedern i att hora för varenda företag som annonserar på AF?
Senast redigerad av KungLustig 2014-08-06 kl. 15:53.
Citera
2014-08-06, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungLustig
Hej, denna rubrik kanske är något provocerande för den som jobbar på AF. Men helt ärligt, nu har dem gått för långt, kanske är jag ensam eller inte.

Jag är arbetslös och söker arbete, eller ja söker och söker. Jag vill arbeta, däremot gör arbetsförmedlingen det svårare för mig när dem kräver att jag ska göra som dem tycker. Känns som att jag blir instängd i deras tänk. Jag klarar inte av att vara instängd i någon jävla mental bur från dessa horungar på arbetsförmedlingen.

Jag ringde och ställde frågor om min A-kassa, och hon sa att jag skulle vara tvungen och söka 20 arbeten i månaden, jag undrar. Varför ska man sitta och skjuta i mörker på 20 arbeten i månaden. Det är ju helt jävla vansinnigt och idiotiskt, sen att man måste visa upp det för någon jävla myndighet som registrerar varenda move man gör. Men nu till den stora grejen, fitttanen på AF sa boksstavligen att jag också var tvungen att skriva ner vilka kompisar jag träffar och hur vi pratar om jobb över luncher. Jag fattar ingenting eftersom jag inte ens träffar mina vänner på luncher för att få potentiella jobb.

Inte nog med detta, detta kan jag någorlunda acceptera. Kanske inte fullfölja det helt däremot lär man ju fuska lite när man ska skicka in papperna och lägga in lite bomber om att man gjort ett å annat. Kanske skicka lite mejl till före tag med ett enkelt, "Hej jag heter Robin T****röm, kan jag få jobb?"

Är det fler som råkat ut för helt vansinniga krav från AF för att få ut a-kassa?
Har du någongång reflekterat över att de som jobbar hos AF, de facto, jobbar och betalar skatt. Medan du mest paratiserar på samhället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in