2012-09-21, 02:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iluvthedakka
Hejsan, Jag har nu a-kassa och är medlem i IF metalls Internetkassa.

Får jag min utbetalning från försäkringskassan eller ''a-kassan'' ?

Måste jag fylla i några papper utöver till försäkringskassan eller räcker det med att stämpla kassakorten på Internetkassan så får jag pengar på mitt konto i slutet av månaden?

A- kassa: arbetslöshetskassan som betalar ut till dig. Blir du sjuk lr nåt liknande betalar FK: försäkringskassa.

Kan du skillnaden på dom nu?
Citera
2012-09-22, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Tack för svaret, var ungefär som jag anade.

Enligt 47§ är arbetsgivaren ålagd att "på begäran utfärda intyget enligt formulär som fastställts av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen." Rimligtvis borde brott mot lag kunna anmälas...men här finns ju ingt sådant tvång. Varför ett krav uttryckt i lag om brott mot den inte kan anmälas eller straffas?

Vet faktiskt inte, den är rätt tandlös

Vanligtvis sammanfaller ju tillfällena att den sökande inte får ett arbetsgivarintyg med att de inte fått lönespecar, dvs arbetsgivaren är oseriös. Vilket så klart är olyckligt för den sökande.

Citat:
Ursprungligen postat av frydlyst
Hej!
Jag gick med i Kommunal och akassan i maj nån gång, och eftersom jag är ung så fick jag ju tre månader gratis.. Idag kom då första inbetalningskortet från akassan.
Jag ska läsa ett program f.r.o.m nästa höst tre år på universitetet för att bli något helt annat än en simpel hemstädare som jag är nu. (Och nej, jag kommer inte ångra mig, att ha ett jobb som detta ger en motivation så det heter duga.) Har ju då tänkt jobba tills dess, alltså lite mindre än ett år till. Jag ska stå ut och stanna där jag är, jag är fast anställd så det finns inte en chans att jag blir av med jobbet om jag inte säger upp mig själv, då jag är lovordad av både chefer och kunder
Undrar då om det ens är nödvändigt att jag är med i akassan? För även om jag nu skulle bli uppsagd så har jag inte hunnit betala in ett helt år (blir väll ett år när jag har tänkt ta tjänstledigt för studerandet), så jag kommer ju således inte ens få några pengar om så är fallet. Och även om jag skulle vara arbetslös efter mina tre år i skolan skulle jag väll inte få några pengar eftersom det blir "för länge sen" jag betalade in. Därför känns det lite onödigt att betala in 350 kr i månaden till detta när jag redan tjänar minimum och behöver varenda krona.
Någon som har koll på regler etc, och om det verkligen är värt att betala?
Tacksam, mvh

Skulle jag vara du skulle jag dubbelkolla om du verkligen varit med i a-kassan utan att behöva betala avgift, låter väldigt konstigt. Finns inte någon sådan uppgift på kommunals a-kassas hemsida, däremot stor det om detta på fackets hemsida.

Gällande dina regelfrågor så kan det löna sig att vara med i a-kassan under dina studier. Om du blir arbetslös efter studierna så måste du ha varit med före och under hela studietiden för att kunna få en inkomstrelaterad ersättning, är du inte med kan du endast få grundersättning. Om du arbetar heltid nu i ett år så kan dina studier "hoppas över", med det menas att man kan titta på det arbete du utfört innan och under studietiden för att se om du uppfyller villkoren för ersättning.

Dock måste du ha varit med kontinuerigt för att man ska kunna få inkomstrelaterad ersättning.

Mitt förslag är i sådana fall att du byter till AEA, som är väldigt mycket billigare. Där får du gå med om du studerar för att få minst 180 hp.

Citat:
Ursprungligen postat av iluvthedakka
Hejsan, Jag har nu a-kassa och är medlem i IF metalls Internetkassa.

Får jag min utbetalning från försäkringskassan eller ''a-kassan'' ?

Måste jag fylla i några papper utöver till försäkringskassan eller räcker det med att stämpla kassakorten på Internetkassan så får jag pengar på mitt konto i slutet av månaden?

Det beror på. Är du ersättningsanmädl till IF metall så får du din ersättning av dem, om du är inne i ett arbetsmarknadspolitiskt program via AF så får du pengarna av Försäkringskassan.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenGurka
A- kassa: arbetslöshetskassan som betalar ut till dig. Blir du sjuk lr nåt liknande betalar FK: försäkringskassa.

Kan du skillnaden på dom nu?

Sven, man ser lätt korkad ut när man försöker förlöjliga någon men är själv ute och cyklar...
Citera
2012-09-22, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen

Skulle jag vara du skulle jag dubbelkolla om du verkligen varit med i a-kassan utan att behöva betala avgift, låter väldigt konstigt. Finns inte någon sådan uppgift på kommunals a-kassas hemsida, däremot stor det om detta på fackets hemsida.

Gällande dina regelfrågor så kan det löna sig att vara med i a-kassan under dina studier. Om du blir arbetslös efter studierna så måste du ha varit med före och under hela studietiden för att kunna få en inkomstrelaterad ersättning, är du inte med kan du endast få grundersättning. Om du arbetar heltid nu i ett år så kan dina studier "hoppas över", med det menas att man kan titta på det arbete du utfört innan och under studietiden för att se om du uppfyller villkoren för ersättning.

Dock måste du ha varit med kontinuerigt för att man ska kunna få inkomstrelaterad ersättning.

Mitt förslag är i sådana fall att du byter till AEA, som är väldigt mycket billigare. Där får du gå med om du studerar för att få minst 180 hp.

Okej, där ser man. Fick min lönespec igår och därifrån har de dragit av, fick ju inbetalning för augusti på posten. Får väll ringa och höra om det står rätt till.
Problemet är ju att jag inte arbetar heltid, är anställd på 65 % (fast blir alltid mer ändå).
Ska kolla in Aea och se, tack för hjälpen!
Citera
2012-09-24, 13:18
Medlem
Hej, jag har jobbat ett halvår på en arbetsplats och precis blivit arbetslös har begärt ut arbetsgivarintyg osv, har pratat med A-kassan osv, och dom behöver arbetsgivarintyg vad jag gjorde för över ett år sedan och då arbetade jag på min fars arbetsplats men det var endast 2 månader, men jag sa till henne nu att det var 5 månader för det var tydligen det som behövdes, kan man på något sätt "fejka" dessa arbetsgivarintyg? Eller kan det lätt kollas upp? Observera att det är min fars arbetsplats han är chef och går ju med på det, men kan det på något sätt kollas upp?

Kan det på något sätt bli fel på hans företags bokföring eller liknande? Eller på något annat sätt strula upp det för hans pappersarbete?
Senast redigerad av birdsong 2012-09-24 kl. 13:28.
Citera
2012-09-24, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birdsong
Hej, jag har jobbat ett halvår på en arbetsplats och precis blivit arbetslös har begärt ut arbetsgivarintyg osv, har pratat med A-kassan osv, och dom behöver arbetsgivarintyg vad jag gjorde för över ett år sedan och då arbetade jag på min fars arbetsplats men det var endast 2 månader, men jag sa till henne nu att det var 5 månader för det var tydligen det som behövdes, kan man på något sätt "fejka" dessa arbetsgivarintyg? Eller kan det lätt kollas upp? Observera att det är min fars arbetsplats han är chef och går ju med på det, men kan det på något sätt kollas upp?

Kan det på något sätt bli fel på hans företags bokföring eller liknande? Eller på något annat sätt strula upp det för hans pappersarbete?

Du begår bidragsbrott. Kassan kommer även begära in uppgifter så att de kan se att det faktiskt är betalat skatt iom att du arbetat åt en familjemedlem. Om de då ser att du inte fått lika mycket i lön som arbetsgivarintyget säger kan det gå dåligt.
Citera
2012-09-24, 23:32
Medlem
För att beviljas ersättning måste du enligt huvudregeln arbeta minst 80 timmar i månaden under 6 månader (6 av de 12 månaderna som är i din ramtid) = arbetsvillkoret.

För att beviljas inkomstrelaterat ersättning måste du dels uppfylla medlemsvillkoret (vara medlem i a-kassan under 12 månader), dels uppfylla arbetsvillkoret under tiden som du är medlem i a-kassan. Uppfyller du arbetsvillkoret, men inte medlemsvillkoret kan du endast beviljas ersättning enligt grundförsäkringen.

OBS att detta endast är en förenklad förklaring, finns några specialregler på hur man kan uppfylla arbetsvillkoret på andra sätt.
Citera
2012-09-28, 08:39
Medlem
Brain Damages avatar
Jaha, nu är det nya förändringar på gång. http://www.regeringen.se/content/1/c6/20/02/97/31ac8669.pdf

Jag har inte hunnit analysera ännu, men efter jag gjort det tänker iaf jag kommentera förslaget här. Finns det någon annan som har något att säga om förslaget? Kassamannen kanske?
Citera
2012-09-28, 22:59
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Jaha, nu är det nya förändringar på gång. http://www.regeringen.se/content/1/c6/20/02/97/31ac8669.pdf

Jag har inte hunnit analysera ännu, men efter jag gjort det tänker iaf jag kommentera förslaget här. Finns det någon annan som har något att säga om förslaget? Kassamannen kanske?

Om man inte bara tittar på åtgärderna, utan även på hur villkoren omformuleras, så får man en mer helgjuten bild av förändringen. Sett utifrån Arbetsförmedlarens horisont, är jag positiv till förändringarna eftersom reglerna blir enklare och tydligare för de arbetssökande. Dessutom medö de mildare åtgärderna förhoppningsvis att fler arbetsförmedlare gör sitt jobb, och meddelar a-kassan då en sökande inte gör vad dom borde.
Citera
2012-09-29, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage

Ja har hört talas lite om dessa förändringar tidigare, om att de skulle ändra uppföljningen och sanktionerna gällande de som inte uppfyller grundvillkoret (att man ska kunna ta jobb och aktivt söka dessa).

Jag tror även att den typ av aktivitetssrapport som verkar komma är rätt så bra för att kontinuerligt följa upp att den arbetssökande hela tiden aktivt försöker ta sig ur arbetslösheten.

Sedan tror jag även att det är bra att ändra så att en sökande får varning och avstängning och till slut tappar rätten till ersättning. Som det är nu så kan man missa 50 möten och fortfarande ha rätt till ersättning. I filen som du länkat till står det att ersättningsrätten upphör om man är "ej aktivt arbetssökande" men i praktiken så är det bara att besöka arbetsförmedlingen igen och påanmäla sig för att fortsätta få ersättning. Jag tror att det är bra att man sätter in en gräns för att stoppa de som slarvar alldeles för mycket med detta. Det är inte alls ovanligt att folk kan har 10 av och påanmälningar pga att man missat möte och missat sända in uppgifter på hur man sökt arbete.

Men jag tycker att det är alldeles för lindrigt med endast 3, 5 och 10 dagar avstängning om man avvisar erbjudet arbete eller orsakar så att man inte får en anställning. På tok för lindrigt när man får 45 dagar om man säger upp sig själv. Vad är egentligen skillnaden? Man ser på egen hand till att man är arbetslös och lever på våra gemensamma pengar. Man borde få 45 dagar även vid dessa.
Citera
2012-09-30, 07:21
Medlem
Hej.

Så här har jag arbetat:

April: 72 timmar.
Maj: 168 timmar.
Juni: 174 timmar.
Juli: 174 timmar.
Augusti: 174 timmar.
September: 174 timmar.

Nu i Oktober blir jag timanställd igen tills jobbet tar slut. Hur många timmar jag kommer arbeta vet jag inte. Blev utstämplad från A-kassan i vintras då mina 300 dagar tog slut. Och då låg jag på 65%!

För att få 300 nya dagar måste jag jobba minst 80 timmar per månad under 6 sammanhängande månader? och då får jag samma ersättning som innan, dvs 65% av dåvarande ersättning?

Nu har jag sagt till chefen att semesterersättning ska betalas ut på Oktoberlönen. För vad jag förstått så räknas semesterersättning som arbetad tid? så om det inte blir 80 timmars arbete så kan jag räkna semesterlön som arbete och således uppfylla 6-månaders kravet?

Sista frågan: jag tror att min semesterersättning motsvarar 80 timmar. och jag tror att jag kommer hinna få ihop cirka 80 timmar i Oktober. Alltså blir det 80+80=160 timmar och då uppfyller jag kravet? Säg att de första veckan arbetar jag 40 timmar, sen tar jobbet slut. När anmäler jag mig som arbetslös så karensdagarna kan börja räknas av?

Kanske blev mycket nu, men jag hoppas ni kan svara på alla mina frågor
Citera
2012-09-30, 08:26
Medlem
arcen2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Hej.

Så här har jag arbetat:

Nu i Oktober blir jag timanställd igen tills jobbet tar slut. Hur många timmar jag kommer arbeta vet jag inte. Blev utstämplad från A-kassan i vintras då mina 300 dagar tog slut. Och då låg jag på 65%!

För att få 300 nya dagar måste jag jobba minst 80 timmar per månad under 6 sammanhängande månader? och då får jag samma ersättning som innan, dvs 65% av dåvarande ersättning?

Nu har jag sagt till chefen att semesterersättning ska betalas ut på Oktoberlönen. För vad jag förstått så räknas semesterersättning som arbetad tid? så om det inte blir 80 timmars arbete så kan jag räkna semesterlön som arbete och således uppfylla 6-månaders kravet?

Sista frågan: jag tror att min semesterersättning motsvarar 80 timmar. och jag tror att jag kommer hinna få ihop cirka 80 timmar i Oktober. Alltså blir det 80+80=160 timmar och då uppfyller jag kravet? Säg att de första veckan arbetar jag 40 timmar, sen tar jobbet slut. När anmäler jag mig som arbetslös så karensdagarna kan börja räknas av?

Eller, 480 timmars arbete fördelat på 6 månader med minst 50 timmars arbete varje månad.
Dvs enligt ovanstående så kommer du få ett nytt villkor. :-)

Angående nivån så vet jag inte. Jag är arbetsförmedlare. Det får akassa-folket besvara.
Citera
2012-09-30, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Hej.

Så här har jag arbetat:

Som arcen2011 skrev så uppfyller du redan ett arbetsvillkor enligt alternativregeln så det behöver du inte oroa dig för. Semesterersättning räknas inte som arbetad tid, där har du fått fel information. Betald semester gör däremot det, om du har haft ledigt med semesterlön.

Vilken dagpenning du får beror på en del omständigheter som du inte har skrivit här. Har du under den senaste tolvmånadersperioden varit inne i jobb- och utvecklingsgarantin eller jobbgaranti för undgdomar? I så fall kan du få 65 % av din gamla inkomst, har du inte det så blir det en vanligt förstgångsprövning, dvs man tar inkomsten som du haft under senaste 12 månaderna. Arbetslöshetsersättningen räknas inte som inkomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in