Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Tack för svaret, var ungefär som jag anade.
Enligt 47§ är arbetsgivaren ålagd att "på begäran utfärda intyget enligt formulär som fastställts av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen." Rimligtvis borde brott mot lag kunna anmälas...men här finns ju ingt sådant tvång. Varför ett krav uttryckt i lag om brott mot den inte kan anmälas eller straffas?
Vet faktiskt inte, den är rätt tandlös
Vanligtvis sammanfaller ju tillfällena att den sökande inte får ett arbetsgivarintyg med att de inte fått lönespecar, dvs arbetsgivaren är oseriös. Vilket så klart är olyckligt för den sökande.
Citat:
Ursprungligen postat av frydlyst
Hej!
Jag gick med i Kommunal och akassan i maj nån gång, och eftersom jag är ung så fick jag ju tre månader gratis.. Idag kom då första inbetalningskortet från akassan.
Jag ska läsa ett program f.r.o.m nästa höst tre år på universitetet för att bli något helt annat än en simpel hemstädare som jag är nu. (Och nej, jag kommer inte ångra mig, att ha ett jobb som detta ger en motivation så det heter duga.) Har ju då tänkt jobba tills dess, alltså lite mindre än ett år till. Jag ska stå ut och stanna där jag är, jag är fast anställd så det finns inte en chans att jag blir av med jobbet om jag inte säger upp mig själv, då jag är lovordad av både chefer och kunder
Undrar då om det ens är nödvändigt att jag är med i akassan? För även om jag nu skulle bli uppsagd så har jag inte hunnit betala in ett helt år (blir väll ett år när jag har tänkt ta tjänstledigt för studerandet), så jag kommer ju således inte ens få några pengar om så är fallet. Och även om jag skulle vara arbetslös efter mina tre år i skolan skulle jag väll inte få några pengar eftersom det blir "för länge sen" jag betalade in. Därför känns det lite onödigt att betala in 350 kr i månaden till detta när jag redan tjänar minimum och behöver varenda krona.
Någon som har koll på regler etc, och om det verkligen är värt att betala?
Tacksam, mvh
Skulle jag vara du skulle jag dubbelkolla om du verkligen varit med i a-kassan utan att behöva betala avgift, låter väldigt konstigt. Finns inte någon sådan uppgift på kommunals a-kassas hemsida, däremot stor det om detta på fackets hemsida.
Gällande dina regelfrågor så kan det löna sig att vara med i a-kassan under dina studier. Om du blir arbetslös efter studierna så måste du ha varit med före och under hela studietiden för att kunna få en inkomstrelaterad ersättning, är du inte med kan du endast få grundersättning. Om du arbetar heltid nu i ett år så kan dina studier "hoppas över", med det menas att man kan titta på det arbete du utfört innan och under studietiden för att se om du uppfyller villkoren för ersättning.
Dock måste du ha varit med kontinuerigt för att man ska kunna få inkomstrelaterad ersättning.
Mitt förslag är i sådana fall att du byter till AEA, som är väldigt mycket billigare. Där får du gå med om du studerar för att få minst 180 hp.
Citat:
Ursprungligen postat av iluvthedakka
Hejsan, Jag har nu a-kassa och är medlem i IF metalls Internetkassa.
Får jag min utbetalning från försäkringskassan eller ''a-kassan'' ?
Måste jag fylla i några papper utöver till försäkringskassan eller räcker det med att stämpla kassakorten på Internetkassan så får jag pengar på mitt konto i slutet av månaden?
Det beror på. Är du ersättningsanmädl till IF metall så får du din ersättning av dem, om du är inne i ett arbetsmarknadspolitiskt program via AF så får du pengarna av Försäkringskassan.
Citat:
Ursprungligen postat av SvenGurka
A- kassa: arbetslöshetskassan som betalar ut till dig. Blir du sjuk lr nåt liknande betalar FK: försäkringskassa.
Kan du skillnaden på dom nu?
Sven, man ser lätt korkad ut när man försöker förlöjliga någon men är själv ute och cyklar...