2011-04-01, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stefildo
A-kassan versus "försörjningsstöd"

Har hört typ att man blir utförsäkrad från a-kassan efter 90 dagar om man inte fått något jobb om man skulle bli arbetslös.
Jag tycker avgiften till a-kassan är för hög. Funderar därför på att gå ur, om jag skulle bli arbetslös
så undrar jag vad skillnaden i pengar är?

Fan vad det går konstiga rykten om arbetslöshetsförsäkringen. Du får en ersättningsperiod på 300 ersättningsdagar om du blir beviljad.

Citat:
Ursprungligen postat av Skorzeny
Jag har nu varit anställd i ca 3,5 år hos arbetsgivaren.
Problemet är att det inte är på heltid, anställningen är bara på 75%, ett tag hade jag en heltidstjänst men den drog de in, så nu har jag bara 75% tjänst igen (30 timmar i veckan).
Eftersom det är ett låglönearbete så blir det väldigt dålig med pengar i lön, och jag börjar bli rätt så trött på att aldrig kunna unna mig något.
Därför är min fråga om jag kan skriva in mig på arbetsförmedlingen och stämpla upp en heltidstjänst med akassan?

Eventuellt, när gick anställningen ner till 75%? Man kan få ersättning upp till det jobb man förlorat dvs har du under senaste året jobbat 75% i genomsnitt och fortsätter med det så kan du inte få ersättning.

Är det däremot nyligen du gått ner så kan det eventuellt gå att få lite ersättning.
Citera
2011-04-01, 21:52
Medlem
Skorzenys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
.
Eventuellt, när gick anställningen ner till 75%? Man kan få ersättning upp till det jobb man förlorat dvs har du under senaste året jobbat 75% i genomsnitt och fortsätter med det så kan du inte få ersättning.

Är det däremot nyligen du gått ner så kan det eventuellt gå att få lite ersättning.

Den gick ner till 75% den 1/1 2011.
Jag tror att jag det senaste året har jobbat mellan 75% -100% i genomsnitt så jag kan nog inte få någon ersättning då.
Citera
2011-04-02, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skorzeny
Den gick ner till 75% den 1/1 2011.
Jag tror att jag det senaste året har jobbat mellan 75% -100% i genomsnitt så jag kan nog inte få någon ersättning då.

Ska du ha chans till det måste du anmäla dig på AF så snabbt som du bara kan, utan att ha några siffror över huvudtaget så är det kanske svårt att kunna stämpla upp till heltid.

Du förlorar ju inget på att söka, får du avslag så får du.
Citera
2011-04-05, 18:44
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Fan vad det går konstiga rykten om arbetslöshetsförsäkringen. Du får en ersättningsperiod på 300 ersättningsdagar om du blir beviljad.

Därefter en annan arbetslöshetsersättning som kallas aktivitetsstöd på 65% eller max 680 kronor om dagen. Denna arbetslöshetsersättningsform saknar bortre tidsgräns så länge man lyder AF och fortsätter att betala in sin a-kassa.
Citera
2011-04-05, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Därefter en annan arbetslöshetsersättning som kallas aktivitetsstöd på 65% eller max 680 kronor om dagen. Denna arbetslöshetsersättningsform saknar bortre tidsgräns så länge man lyder AF och fortsätter att betala in sin a-kassa.

Ja, så kan man säga. Dock inget som utbetalas av a-kassan utan Försäkringskassan (nästan samma stora plånbok).

Är inte jättevass på aktivitetsstödet men betalas det ut i FAS 3 om man inte har en period ursprungligen beviljad av a-kassan, dvs inte uppfyllt ett arbetsvillkor.
Vill minnas att jag läst/hört att man blir utan ersättning om man inte fått en period beviljad av a-kassan.
Citera
2011-04-06, 00:23
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ja, så kan man säga. Dock inget som utbetalas av a-kassan utan Försäkringskassan (nästan samma stora plånbok).

Är inte jättevass på aktivitetsstödet men betalas det ut i FAS 3 om man inte har en period ursprungligen beviljad av a-kassan, dvs inte uppfyllt ett arbetsvillkor.
Vill minnas att jag läst/hört att man blir utan ersättning om man inte fått en period beviljad av a-kassan.
Ja, vi är väl fler arbetslösa som har aktivitetsstöd än som har a-kassa, men många lever kvar i den gamla bilden att arbetslösa har a-kassa på 80%, i verkligheten har bara 4% av alla arbetslösa 80% a-kassa.

Är man "utstämplad" från a-kassan får man 65% men minst 320 och som mest 680 kr/dagen brutto.

Har man däremot inte haft rätt till a-kassa innan får man 237 kronor om dagen brutto de första 90 veckorna i JoU-garantin och när man kommer i fas-3 så blir ersättningen mycket riktigt 0.

Dessa har ju oftast soc. som komplement och socialen kan kräva att de tackar ja till samhällstjänst i fas-3 för att få ut socialbidrag vilket förklarar varför det förekommer personer "jobbar" i fas-3 utan ersättning alls från FK.
Citera
2011-04-06, 13:12
Medlem
Sudbinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriagloria
Vilken jävla a-kassa ska jag gå med i om jag är anställd hos Frösunda LSS AB?

Byt arbetsgivare tycker jag, Frösunda är ett jävla skitföretag vilket ägs av brittiska riskkapitalister. Assistansersättningen (våra skattemedel) går i mångmiljonbelopp till Storbrittanien istället för till de personer som faktiskt har beviljats personlig assistans. Och som om inte det räckte är Frösundas personalpolitik ett jävla skämt...i ALLA led!

Bajs åt Frösunda!

Men ska du absolut envisas med att jobba åt idioterna så ska du se till att du är med i kommunal...du lär behöva det!
Citera
2011-04-08, 10:24
Medlem
NancyHazleDosss avatar
(a-kassa) stämpla efter sin resa

Jo. Har planer på att resa i ett år och det som tynger mig är hemkomsten. Har inte så goda kunskaper i området. Kanske finns det någon kunnig här som kan hjälpa mig innan jag ringer.

Är 21 år, har ett fast jobb och har betalat in till A-kassan i 2 år nu. Om jag då ber att få sparken eller säger upp mig, och sedan åker iväg på min resa. Vad händer sen när jag kommer hem?
Går jag då till arbetsförmedlingen och skriver in mig och får då ut a-kassa?

Är alltså inte ute efter att stämpla under tiden jag reser. Men någon lösning måste ju finnas, annars har ju 2 års inbetalning till a-kassan vart helt meningslöst.

Hitta den här tråden: https://www.flashback.org/t1125895p2. Men finner tyvärr inget riktigt svar.
Senast redigerad av NancyHazleDoss 2011-04-08 kl. 11:18.
Citera
2011-04-08, 10:32
Bannlyst
Skillnaden är att pengarna inte betalas ut förrän 3 månader efter uppsägning annars tror jag det är 1 månad. Är dock inte helt 100 på siffrorna. Men något i stil med det.
Citera
2011-04-08, 10:53
Medlem
NancyHazleDosss avatar
Jag känner till karenstiden. (Tror det bara är 5 dagars karens om du blir uppsagd).

Men kan man ta "semester" ifrån arbetslösheten. Alltså att inte vara inskriven hos arbetsförmedlingen, en obestämt el. besämd tid? För att sedan komma tillbaka och skriva in sig igen och ta ut a-kassa?

Kanske någon kan bekräfta detta:

Citat:
Har du väl stämplat några dagar eller veckor (ev. längre) och sen åker ut och reser ett tag och slutar stämpla så har du 12 månader på dig från den dagen du slutade stämpla att fortsätta på dina dagar.

Fann den här tråden: http://www.backpacking.se/discussion/ShowPost.asp?PostId=52162&SubMenu=1. Har några år på nacken.
Senast redigerad av NancyHazleDoss 2011-04-08 kl. 11:28.
Citera
2011-04-08, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NancyHazleDoss
Jag känner till karenstiden. (Tror det bara är 5 dagars karens om du blir uppsagd).

Men kan man ta "semester" ifrån arbetslösheten. Alltså att inte vara inskriven hos arbetsförmedlingen, en obestämt el. besämd tid? För att sedan komma tillbaka och skriva in sig igen och ta ut a-kassa?

Kanske någon kan bekräfta detta:

Fann den här tråden: http://www.backpacking.se/discussion/ShowPost.asp?PostId=52162&SubMenu=1. Har några år på nacken.

Ja det stämmer. Om du anmäler dig på AF och söker ersättning inom 1 år så kan du få en påanmälan på den tidigare beslutade persioden och få ersättning igen. Se nedan:

Citat:
Ursprungligen postat av ALF 1997:238
23 § Om arbetslösheten upphör före ersättningsperiodens slut, har den sökande rätt till ersättning under det återstående antalet dagar av perioden vid ny arbetslöshet, även om den sökande då inte uppfyller arbets- och karensvillkoren.

Den sökande har dock inte rätt till ersättning efter det att en sammanhängande tid av 12 månader har förflutit sedan den sökande senast fick dagpenning eller aktivitetsstöd. I sådan tid räknas inte tid som är överhoppningsbar enligt 16-17 a §§.

Du måste få perioden beviljad från och med innan du åker, får du den beviljad från och med när du kommit hem får du avslag om du rest i ett år.

Varje ersättnignsperiod börjar med 7 karensdagar.
Citera
2011-04-08, 23:40
Medlem
NancyHazleDosss avatar
Tack för ett bra svar.

Ringde AF tidigare idag men dem hänvisade mig till min a-kassa för bättre information. Dem hade tyvärr inte linjen öppen men ringer på måndag. Hade tänkt att vara ärlig och tala om hur det ligger till och vad mina planer är. Tråkigt om man får prata med en moralkärring som tycker man gör fel i att resa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in