2020-06-11, 11:07
Medlem
sonicyouthzs avatar
Hur stor del av sin lön får man av akassan idag?
Citera
2020-06-11, 15:54
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicyouthz
Hur stor del av sin lön får man av akassan idag?

80 procent av lönen men just nu högst 1 200 kronor per dag de första hundra dagarna om du uppfyller villkoren för inkomstbaserad ersättning. Resten av perioden kan du som mest få 760 kronor per dag.
Citera
2020-06-11, 16:50
Medlem
Hej, från 2017 till slutet av 2018 jobbade jag heltid för dålig betalt (22k/mån). Blev av med jobbet pga arbetsbrist och tog ut akassa fram tills 13 maj 2019 när jag fick ett nytt jobb med mycket bättre lön (36k/mån). Men sen blev jag av med nya jobbet 1 maj 2020 (arbetsbrist tack vare corona).

Jag har fått nedanstående brev från Unionens akassa:
Citat:
Unionens arbetslöshetskassa beslutar att du återgår till din tidigare ersättningsperiod från och med den 1 maj 2020. Din genomsnittliga arbetstid och inkomst är densamma som tidigare.

Du har 224 dagar kvar av din ersättningsperiod.

Förklaring till beslutet
Du återgår till din tidigare ersättningsperiod eftersom det är mindre än 365 dagar sedan du senast fick ersättning från a-kassan. Din senaste ersättningsdag var den 13 maj 2019.

Ditt uppehåll från ersättning har varit minst 25 veckor och därför har vi prövat om vi kan höja din genomsnittliga arbetstid och inkomst. Eftersom din genomsnittliga arbetstid redan är den högsta möjliga, 40 timmar per vecka, kan den inte höjas och då kan inte heller den genomsnittliga inkomsten höjas. Därför behåller du din tidigare genomsnittliga arbetstid och inkomst.

Regler om rätten att fortsätta på tidigare ersättningsperiod finns i 23 § lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring (ALF). Regler om ändring av genomsnittlig arbetstid och inkomst finns i 4 kapitlet 5 § samt 5 kapitlet 3 § i Inspektionen för arbetslöshets-försäkringens föreskrifter IAFFS 2018:2. Du hittar bestämmelserna på unionensakassa.se/lankar. Kontakta oss om du vill att vi skickar bestämmelserna till dig.

Information om din ersättning
Din genomsnittliga arbetstid är 40 timmar per vecka och din genomsnittliga inkomst är 1 124,25 kronor per dag. Din ersättning är 902,00 kronor per dag.

För att den genomsnittliga arbetstiden och inkomsten ska kunna höjas under pågående ersättningsperiod krävs att:
- uppehållet beror på arbete
- att uppehållet har varit minst 25 veckor,
- den nya genomsnittliga arbetstiden och inkomsten blir högre än den gamla, och
- den nya genomsnittliga inkomsten inte blir lägre än den gamla.
För att räkna fram en ny genomsnittlig arbetstid och inkomst gör vi ett genomsnitt av arbetstiden och lönen under de senaste 12 månaderna.

Finns det inget jag kan göra nu för att få en ny ersättningsperiod, eller är jag helt körd?
Det känns så förjävligt att jag får inte en ny ersättningsperiod/omprövat inkomst, bara 13 dagar saknades liksom. Även enbart en omprövning av inkomst skulle hjälpa mig oerhört mycket... skillnaden med de 24 ersättningsdagar jag har kvar är 7152 kr (1200kr/dag istället för 902kr/dag) :/
Citera
2020-06-13, 14:00
Medlem
Vansterpartiets avatar
Unionen akassa höjer avgiften med 50% med motivering covid och högre ersättning (30% högre). Rimligt eller opportunistiskt med tanke på att covid lär blåsa över men ersättningen lär säkerligen inte sänkas?
Citera
2020-06-13, 14:10
Medlem
LulzSecs avatar
Unionens a-kassa höjer medlems avgiften?

Unionens a-kassa höjer medlems avgiften till 170kr. Tycker det är för mycket. Själv har jag aldrig haft någon nytta av det ens så vet inte ens varför jag är med, någon form av trygghet antar jag...

Ni som är med , kommer ni byta?
Citera
2020-06-13, 14:45
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LulzSec
Unionens a-kassa höjer medlems avgiften till 170kr. Tycker det är för mycket. Själv har jag aldrig haft någon nytta av det ens så vet inte ens varför jag är med, någon form av trygghet antar jag...

Du är såklart med för att du kan få nytta av det framöver, inte för vad som har varit hittills.
Citera
2020-06-13, 15:15
Bannlyst
Jag godtar höjningen och anser att om jag har chansen att få stå på väldigt stabila ben även om något skulle hända med min anställning så skulle det vara värt att investera i. Typ en försäkring på fortsatt flott existens. Jag betalade 120:- och får nu betala 180:-. Det är ok! 💙
Citera
2020-06-13, 15:29
Medlem
Citat:
Min fetning.

Herregud. Ja, man upphör aldrig att förvånas.

Och för egen del så betalar jag gärna. Men du behöver inte, det är bara att gå ur och spara 170 kronor per månad.
Citera
2020-06-13, 15:34
Medlem
Diablo1118s avatar
Privatekonomi --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2020-06-13, 15:45
Medlem
Citat:

För oss som inte är med i Unionen. Höjer de medlemsavgiften eller försäkringspremien på arbetslöshetsförsäkringen?
För detta är två helt olika saker och jag är seriös eftersom jag i dag har noll koll på dessa kostnader.
Citera
2020-06-13, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
För oss som inte är med i Unionen. Höjer de medlemsavgiften eller försäkringspremien på arbetslöshetsförsäkringen?
För detta är två helt olika saker och jag är seriös eftersom jag i dag har noll koll på dessa kostnader.
Det är avgiften till A-kassan det gäller, inte medlemskapet i Unionen vilket ju framgår av trådrubriken.
Senast redigerad av Kringelikrok 2020-06-13 kl. 15:53.
Citera
2020-06-13, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Det är avgiften till A-kassan det gäller, inte medlemskapet i Unionen.
Ok. 170kr/mån för att försäkra sin inkomst.
Själv betalar jag 1500kr/mån enbart i försäkring på mina tre djur. Jag betalar även 6000kr/år i försäkring på min ena bil. Vad hemförsäkringen kostar har jag noll koll på men misstänker att den ligger i samma nivå. Olycksfallsförsäkringen är den enda som är billigare än Unionens inkomstförsäkring.

I Sverige har vi ett system där varje försäkringsdel ska betala sig själv och med tanke på hur Coronan nu slår mot arbetsmarknaden så känns 170kr/mån som en riktigt billig försäkring då ersättningen från den kanske blir avgörande om man kan behålla sina övriga försäkringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in