Hej, från 2017 till slutet av 2018 jobbade jag heltid för dålig betalt (22k/mån). Blev av med jobbet pga arbetsbrist och tog ut akassa fram tills 13 maj 2019 när jag fick ett nytt jobb med mycket bättre lön (36k/mån). Men sen blev jag av med nya jobbet 1 maj 2020 (arbetsbrist tack vare corona).
Jag har fått nedanstående brev från Unionens akassa:
Citat:
Unionens arbetslöshetskassa beslutar att du återgår till din tidigare ersättningsperiod från och med den 1 maj 2020. Din genomsnittliga arbetstid och inkomst är densamma som tidigare.
Du har 224 dagar kvar av din ersättningsperiod.
Förklaring till beslutet
Du återgår till din tidigare ersättningsperiod eftersom det är mindre än 365 dagar sedan du senast fick ersättning från a-kassan. Din senaste ersättningsdag var den 13 maj 2019.
Ditt uppehåll från ersättning har varit minst 25 veckor och därför har vi prövat om vi kan höja din genomsnittliga arbetstid och inkomst. Eftersom din genomsnittliga arbetstid redan är den högsta möjliga, 40 timmar per vecka, kan den inte höjas och då kan inte heller den genomsnittliga inkomsten höjas. Därför behåller du din tidigare genomsnittliga arbetstid och inkomst.
Regler om rätten att fortsätta på tidigare ersättningsperiod finns i 23 § lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring (ALF). Regler om ändring av genomsnittlig arbetstid och inkomst finns i 4 kapitlet 5 § samt 5 kapitlet 3 § i Inspektionen för arbetslöshets-försäkringens föreskrifter IAFFS 2018:2. Du hittar bestämmelserna på unionensakassa.se/lankar. Kontakta oss om du vill att vi skickar bestämmelserna till dig.
Information om din ersättning
Din genomsnittliga arbetstid är 40 timmar per vecka och din genomsnittliga inkomst är 1 124,25 kronor per dag. Din ersättning är 902,00 kronor per dag.
För att den genomsnittliga arbetstiden och inkomsten ska kunna höjas under pågående ersättningsperiod krävs att:
- uppehållet beror på arbete
- att uppehållet har varit minst 25 veckor,
- den nya genomsnittliga arbetstiden och inkomsten blir högre än den gamla, och
- den nya genomsnittliga inkomsten inte blir lägre än den gamla.
För att räkna fram en ny genomsnittlig arbetstid och inkomst gör vi ett genomsnitt av arbetstiden och lönen under de senaste 12 månaderna.
Finns det inget jag kan göra nu för att få en ny ersättningsperiod, eller är jag helt körd?
Det känns så förjävligt att jag får inte en ny ersättningsperiod/omprövat inkomst, bara 13 dagar saknades liksom. Även enbart en omprövning av inkomst skulle hjälpa mig oerhört mycket... skillnaden med de 24 ersättningsdagar jag har kvar är 7152 kr (1200kr/dag istället för 902kr/dag) :/