2011-08-10, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solari
Kanske inte ditt område, men har du någon aning om hur inkomstrelaterad ersättning fungerar? Vad är det för procentsats? Jag tjänar cirkus 21000 innan skatt och får ut runt 18000 med övertid, skift-tillägg och allt vad det heter.

sry för sent svar

Edit: Snittar 20x8timmar per månad.

Man får 80% av sin genomsnittliga inkomst under den ramtid man tittar på (ramtiden är alltid 12 månader och vanligtvis den senaste 12måndersperioden.) Har du jobbat 12 månader och tjänat 21 innan skatt lär du får 680 i dagpenning vilket är taket. Har du jobbat mindre eller har frånvaro är det mycket mer invecklat och då måste man ha alla uppgifter (läs: ditt arbetsgivarintyg) för att kunna räkna ut det.

Citat:
Ursprungligen postat av kattella
Finns det någon "preskriptionstid" när det gäller ansökan om A-kassa?

Exempel: Du blir arbetslös den 1 januari 2011 och samma dag går du till AF och anmäler dig. Det går sedan 4 månader och först då skickar du in din ansökan till A-kassan. Går det att ansöka om A-kassa efter så lång tid eller har dessa dagar blivit "förbrukade"?

Om ingen kan svara rent konkret så kanske någon kan ge tips på var jag kan hitta information om detta. Tack p. f.

47 a § En ansökan om ersättning ska göras hos arbetslöshetskassan inom nio månader från den sista dagen i den tidsperiod som ansökan avser. Görs inte ansökan inom den angivna tiden är rätten till ersättning för den tidsperioden förlorad, om det inte finns synnerliga skäl.

Kassakorten ska alltså vara inne senast 9 månader efter den veckan som det avser, 4 månader är helt ok.

Citat:
Ursprungligen postat av Yollo
Säga upp mig eller tjänstledigt?

Tänkte läsa i minst 6månader och vill inte jobba kvar på mitt nuvarande jobb.
Jobbat och betalt A-kassa i fyra år.

1.) Om jag säger upp mig UTAN att ta studielån, får jag A-kassa då?
2.) Får jag någon form av pengar om jag väljer tjänstledigt istället?

tacksam för svar!

Förtydliga gärna, tänker du säga upp dig för att gå gå a-kassa och studera? Då får du ingen ersättning.
Citera
2011-08-11, 01:49
Medlem
CoachWades avatar
Tänkte höra med er hur mina chanser är att få ta ut a-kassa till hösten.

Sedan december 2010 har jag betalat till a-kassan och jag är medlem i SEKO. Jag har under hela tiden varit deltidsanställd och bott hemma. Nu har jag dock bestämt mig för att flytta hemifrån och eftersom jag inte är fastanställd på Posten så borde jag väll kunna stämpla de dagar som jag inte jobbar? Dvs, om jag jobbar 3 av 5 dagar så får jag ut pengar från a-kassan de andra två dagarna? Eller om jag bara jobbar fyra timmar varje dag så borde jag få fyra timmar betalt av a-kassan? Eller hur funkar det?

Och om jag sedan skulle vilja plugga så undrar jag hur det kommer att gå att kombinera med a-kassan. Jag tänkte studera, på Komvux, under hösten och min fråga är då om det kommer att gå att stämpla?

Kort sagt så kommer/vill jag:
1. Jobba deltid på Posten
2. Stämpla den övriga tiden
3. Plugga på sidan om
Citera
2011-08-11, 12:21
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Jag har aldrig någonsin varit med om att man utreder huruvida det är ett bemanningsföretag eller ej, de finns ju sjuka mängder och kan heta lite vad som helst så det är svårt för en kassa att hålla koll på vad alla heter. Det finns ett handläggarstöd för detta och där kallas det uthyrd personal och definieras enligt följande:

Med uthyrd arbetskraft menas arbetstagare som av ett uthyrningsföretag ställs till en beställares förfogande för att utföra arbete som hör till beställarens verksamhet. Det är viktigt att skilja mellan uthyrd personal och personal på entreprenaduppdrag.

Och sen är det ju huruvida man står till den reguljära arbetsmarknadens förfågande som är av vikt. Jag tror dock i ärlighetens namn att det kan skilja sig rätt mycket i hur alla kassor hanskas med detta. Läser du på den länk du kilstrade in från AEA så ser du att de skriver:

Om du arbetar på timme och anställs på nytt vid varje arbetstillfälle ska du deklarera det antal timmar du har anställning (det vill säga de timmar som du arbetar eller står till bemanningsföretagets förfogande).

Dvs jobbar du per timme så kan du få ersättning.

Man kan dock aldrig få ersättning om man står till bemanningsföretagets förfogande på heltid, oavsett om du får garantilön eller ej, då anses du vara anställd så länge anställningen pågår.

Det är rätt svårt att ge ett bra svar på denna, man måste se till hela situationen. T ex om en sökande har en timanställnign åt ett bemanningsföretag parallellt med andra företag kan man ju se att de kan ta andra jobb och bör ha rätt till ersättning då de uppenbarligen kan ta andra jobb.

Min kassa har nog en mildare syn på det än vad praxis egentligen medger. Jag kan tycka att det är lite förlegat att behandla anställningar på bemanningsföretag så styvmoderligt då de är en stor del av dagens arbetsmarknad.

Vore kul att höra synpunkter från Blink och Tronisee om de är inne och kikar i tråden.

Edit: Shit va du är uppe tidigt varje dag, till och med lördag

Edit 2: Glömde svara om källor på nätet, tyvärr så inget finns i lag eller förordning om detta. Några av de källor som handläggarstödet redovisar är dessa:

http://www.iaf.se/Global/Regelsamling/IAFInformerar-nr04-2004.pdf
http://www.iaf.se/Global/Regelsamling/IAFInformerar-nr04-2004.pdf

http://www.iaf.se/Global/Tillsyn/Rapporter-pm/2006/2006-12Bemanningsforetag.pdf

KamR i Stockholms dom i mål nr 1476-2001
KamR i Stockholms dom i mål nr 1293-2001
KamR i Stockholms dom i mål nr 6582-06
KamR i Jönköpings dom i mål nr 1677-06

Jag tackar för det utförliga svaret

Håller med dig om att frågan om bemanningsföretag är lite förlegad, men kunskapen släpar som vanligt en bit efter förändringarna. Många personer är rädda att söka arbete hos bemanningsföretag, eftersom dom då tror att deras ersättning från a-kassan kommer att upphöra, eller att dom till och med kommer att uteslutas ur a-kassan.

Personligen tror jag att fackförbunden, tillsammans med en del politiska företrädare bär skulden för bemanningsföretagens status och rykte (men givetvis har nog somliga av förtjänat det själva också, precis som i alla andra branscher).

Läste för ett tag sen i en artikel att bemanningsföretagen representerar 3-4% av arbetskraften på svensk arbetsmarknad. Det är väldigt lite, om man ser till hur många platsannonser de genererar, och hur mycket de omtalas. Läste i samma artikel att de i Storbritannien står för ca 40% av arbetskraften...tänk dig situationen där 40% av arbetskraften är utestängda från att jobba deltid med bibehållen ersättning...det skulle resultera i spaltmeter, påtryckningar på politikerna och sedan ett snabbt förändrat regelverk.

Nåväl, nu ska jag ut och njuta av den bortflyende sommaren, återkommer med all säkerhet med fler frågor senare
Citera
2011-08-11, 16:01
Medlem
Yollos avatar
Citat:
Förtydliga gärna, tänker du säga upp dig för att gå gå a-kassa och studera? Då får du ingen ersättning.
Varför inte?
Om jag säger upp mig borde jag få A-kassa, även om jag studerar. Jag tar ju EJ studielån, för jag har A-kassan.

Yes?
Citera
2011-08-11, 16:40
Medlem
ensockerbagares avatar
Citat:
Varför inte?
Om jag säger upp mig borde jag få A-kassa, även om jag studerar. Jag tar ju EJ studielån, för jag har A-kassan.

Yes?

No.
  • För att få a-kassa måste du stå till arbetsmarknadens förfogande.
  • Studerar du står du inte till arbetsmarknadens förfogande.
Citera
2011-08-11, 16:58
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensockerbagare
No.
  • För att få a-kassa måste du stå till arbetsmarknadens förfogande.
  • Studerar du står du inte till arbetsmarknadens förfogande.
det är huvudregeln. ibland kan a-kassan meddela undantag och betala ut a-kassa till en deltidsstuderande. googlar man a-kassa deltidsstudier hittar man all behövlig info om detta. om det är möjligt att begära undantag i just det här fallet vet jag dock inte.
Citera
2011-08-11, 20:57
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Varför inte?

Yes?
Ersättningen från a-kassan heter arbetslöshetsersättning, inte alternativt studiebidrag och det finns en anledning till det. Det är en ersättning du endast är berättigad om du är arbetslös och söker arbete. Om du studerar 100% kommer du helt enkelt inte få någon ersättning. Lästips: Lagen om arbetslöshetsersättning och Förordning om arbetslöshetsersättning...orkar inte hänvisa till enskilda paragrafer, eftersom du kommer hitta rätt många som berättar varför du inte är berättigad ersättning om du studerar 100%.

Däremot kan a-kassan medge studier, upp till 50%, men det är upp till den a-kassan att ta beslut om, och en förutsättning är givetvis att du fortsätter att stå till arbetsmarknadens förfogande och söka arbete.
Citera
2011-08-11, 21:10
Medlem
Citat:
Varför inte?

Yes?

Läs Bunnys svar, det är ett bra svar. Kan tillägga en hänvisning till förordningen:

16 § Under förutsättning att det tidigare arbetet inte upphörde på grund av studierna lämnas ersättning till personer som

2. bedriver studier på deltid, under förutsättning att studierna inte hindrar honom eller henne från att söka och ta ett heltidsarbete samt att han eller hon intygar att han eller hon är beredd att avbryta studierna om dessa kan hindra honom eller henne från att ta ett arbete. Förordning (2010:284)

http://www.iaf.se/Lag-ratt/IAFs-regelsamlingar/Forsakringsbestammelser/Avsnitt-3/#tab-2

Om du säger upp dig för att studera är du student, om du förlorar jobbet och bilr arbetslös har du i vissa fall rätt till att kunna deltidsstudera men du ska i huvudsak vara arbetslös.
Citera
2011-08-11, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoachWade
Tänkte höra med er hur mina chanser är att få ta ut a-kassa till hösten.

Sedan december 2010 har jag betalat till a-kassan och jag är medlem i SEKO. Jag har under hela tiden varit deltidsanställd och bott hemma. Nu har jag dock bestämt mig för att flytta hemifrån och eftersom jag inte är fastanställd på Posten så borde jag väll kunna stämpla de dagar som jag inte jobbar? Dvs, om jag jobbar 3 av 5 dagar så får jag ut pengar från a-kassan de andra två dagarna? Eller om jag bara jobbar fyra timmar varje dag så borde jag få fyra timmar betalt av a-kassan? Eller hur funkar det?

Och om jag sedan skulle vilja plugga så undrar jag hur det kommer att gå att kombinera med a-kassan. Jag tänkte studera, på Komvux, under hösten och min fråga är då om det kommer att gå att stämpla?

Kort sagt så kommer/vill jag:
1. Jobba deltid på Posten
2. Stämpla den övriga tiden
3. Plugga på sidan om

Det beror på, du kan få ersättning upp till det arbete du har förlorad, dvs kassan kommer räkna ut hur mycket du jobbat i genonsnitt under det senaste året och du kommer sedan kunna få ersättning upp till din genomsnittliga veckoarbetstid.

Har du under senaste året jobbat på samma ställe med samma veckoarbetstid och har en tjänst som fortsätter med samma villkor riskerar du avslag enligt 38-39 §, att det ej finns utrymme för att få ersättning. Det finns alltsp ingen arbetslös tid att ersätta (du har jobbat 20 timmar i veckan i genomsnitt och du fortsätter jobba lika mycket). Har du ingen fast veckoarbetstid kan du söka och eventuellt få ersättning.
Citera
2011-08-11, 21:56
Medlem
CoachWades avatar
Citat:
Det beror på, du kan få ersättning upp till det arbete du har förlorad, dvs kassan kommer räkna ut hur mycket du jobbat i genonsnitt under det senaste året och du kommer sedan kunna få ersättning upp till din genomsnittliga veckoarbetstid.

Har du under senaste året jobbat på samma ställe med samma veckoarbetstid och har en tjänst som fortsätter med samma villkor riskerar du avslag enligt 38-39 §, att det ej finns utrymme för att få ersättning. Det finns alltsp ingen arbetslös tid att ersätta (du har jobbat 20 timmar i veckan i genomsnitt och du fortsätter jobba lika mycket). Har du ingen fast veckoarbetstid kan du söka och eventuellt få ersättning.

Okej, det låter vettigt då jag är timanställd och jag vet aldrig när jag jobbar. De brukar ringa dagen innan eller under dagen. Jag har dock, mer eller mindre, jobbat varje dag i över ett år då det alltid behövs folk på Posten numer. Men jag är inte "fast anställd", utan bara timanställd som hoppar in då och då. Därför så lär jag alltså få ersättning då?

Hur blir det om jag vill plugga också då? Sätter det käppar i hjulen? Isf så skulle jag få pengar från CSN, Posten och A-kassan.
Citera
2011-08-11, 21:59
Medlem
johanness avatar
Citat:
Hur blir det om jag vill plugga också då? Sätter det käppar i hjulen? Isf så skulle jag få pengar från CSN, Posten och A-kassan.
se https://www.flashback.org/sp32180321. du kan inte räkna med pengar från csn och a-kassan samtidigt.
Citera
2011-08-11, 22:01
Medlem
Citat:
Okej, det låter vettigt då jag är timanställd och jag vet aldrig när jag jobbar. De brukar ringa dagen innan eller under dagen. Jag har dock, mer eller mindre, jobbat varje dag i över ett år då det alltid behövs folk på Posten numer. Men jag är inte "fast anställd", utan bara timanställd som hoppar in då och då. Därför så lär jag alltså få ersättning då?

Ja då tycker jag du ska söka, dock kommer du endast att få grundersättning till och med november. Från 1 decemeber kommer det kunna bil inkomstrelaterad ersättning.

Du kan inte få CSN samtidigt. Det är direkt avslag på ansökan om arbetslöshetsersättning om du har ansökt om CSN.

Du kan bara studera på deltid och du kan inte söka något program. Tanken är inte att arbetslöshetsförsäkringen ska bli ett alternativt studiemedel. Vill du studera så finns CSN til detta ändamål.

Edit: Pucktvåa gällande CSN
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in