Citat:
Ursprungligen postat av Solari
Kanske inte ditt område, men har du någon aning om hur inkomstrelaterad ersättning fungerar? Vad är det för procentsats? Jag tjänar cirkus 21000 innan skatt och får ut runt 18000 med övertid, skift-tillägg och allt vad det heter.
sry för sent svar
Edit: Snittar 20x8timmar per månad.
sry för sent svar
Edit: Snittar 20x8timmar per månad.
Man får 80% av sin genomsnittliga inkomst under den ramtid man tittar på (ramtiden är alltid 12 månader och vanligtvis den senaste 12måndersperioden.) Har du jobbat 12 månader och tjänat 21 innan skatt lär du får 680 i dagpenning vilket är taket. Har du jobbat mindre eller har frånvaro är det mycket mer invecklat och då måste man ha alla uppgifter (läs: ditt arbetsgivarintyg) för att kunna räkna ut det.
Citat:
Ursprungligen postat av kattella
Finns det någon "preskriptionstid" när det gäller ansökan om A-kassa?
Exempel: Du blir arbetslös den 1 januari 2011 och samma dag går du till AF och anmäler dig. Det går sedan 4 månader och först då skickar du in din ansökan till A-kassan. Går det att ansöka om A-kassa efter så lång tid eller har dessa dagar blivit "förbrukade"?
Om ingen kan svara rent konkret så kanske någon kan ge tips på var jag kan hitta information om detta. Tack p. f.
Exempel: Du blir arbetslös den 1 januari 2011 och samma dag går du till AF och anmäler dig. Det går sedan 4 månader och först då skickar du in din ansökan till A-kassan. Går det att ansöka om A-kassa efter så lång tid eller har dessa dagar blivit "förbrukade"?
Om ingen kan svara rent konkret så kanske någon kan ge tips på var jag kan hitta information om detta. Tack p. f.
47 a § En ansökan om ersättning ska göras hos arbetslöshetskassan inom nio månader från den sista dagen i den tidsperiod som ansökan avser. Görs inte ansökan inom den angivna tiden är rätten till ersättning för den tidsperioden förlorad, om det inte finns synnerliga skäl.
Kassakorten ska alltså vara inne senast 9 månader efter den veckan som det avser, 4 månader är helt ok.
Citat:
Ursprungligen postat av Yollo
Säga upp mig eller tjänstledigt?
Tänkte läsa i minst 6månader och vill inte jobba kvar på mitt nuvarande jobb.
Jobbat och betalt A-kassa i fyra år.
1.) Om jag säger upp mig UTAN att ta studielån, får jag A-kassa då?
2.) Får jag någon form av pengar om jag väljer tjänstledigt istället?
tacksam för svar!
Tänkte läsa i minst 6månader och vill inte jobba kvar på mitt nuvarande jobb.
Jobbat och betalt A-kassa i fyra år.
1.) Om jag säger upp mig UTAN att ta studielån, får jag A-kassa då?
2.) Får jag någon form av pengar om jag väljer tjänstledigt istället?
tacksam för svar!
Förtydliga gärna, tänker du säga upp dig för att gå gå a-kassa och studera? Då får du ingen ersättning.