2013-01-06, 16:28
Medlem
Kan man få alfakassa direkt efter aktivitetsstödet från FK upphör? Jag har arbetat lite samtidigt nämligen
Citera
2013-01-06, 16:33
Medlem
någon som vet vad nummret högst upp på arbetsgivarintyget står för.. t.ex "1080051001" eller "1080051002"?
Citera
2013-01-07, 14:17
Medlem
Vivvis avatar
Småjobb när man har A-kassa?

Just för tillfället går jag på A-kassa, men har blivit tillfrågad av en butik som jag hjälp tidigare om jag kan ge dom ett handtag med deras hemsida igen, plus lite webshop osv.
Butiksägaren sa att hon kommer betala mig för dom timmarna jag göra.

För tillfället har jag ingen aning om hur lång tid det kommer att ta att fixa detta.
Men hur fasen gör man...FÅR man göra ? Blir det skitkrångligt nu och är det ens värt det?
Citera
2013-01-07, 14:20
Medlem
cammos avatar
Du rapporterar in de timmar du jobbat till a-kassan bara.
Citera
2013-01-08, 18:57
Medlem
umeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmoppe
Det enda jag vill säga är: Var inte lata, känn er inte säkra. Man vet fan aldrig, gå med i A-kassa idag!

Lyssna på denna herre. Känner så många puckon som är nya i arbetslivet och som inte orkat bry sig alls trots att jag påpekat vansinnet i att inte betala dom få extra hundralapparna i månaden. Jag njuter iaf av att nu kunna säga "Vad var det jag sa?".

Men skit i facket! Det enda positiva med fackförbunden är att man kan glida runt lite extra på arbetstid om man är representant och halvhjärtat propagera för nyanställda samt åka på kurser lite då och då och få gratis lunch dom dagarna, vilket är rätt nice om man orkar spela med i deras spel.
Senast redigerad av umek 2013-01-08 kl. 19:04.
Citera
2013-01-08, 21:01
Bannlyst
Vad finns det för fördelar att vara med a-kassan om man studerar? Eller finns det inga alls?
Citera
2013-01-08, 22:19
Medlem
Hejsan,

Jag har en snabb fråga, jag har varit med i A-kassa ett bra tag nu men undrar om jag har någon nytta av det längre. Det är så att jag för ett halvår sen startade en enskild firma. Jag har fortfarande ett fast heltidsjobb och jag kan inte försörja mig på mitt företag än, jobbar ca 10 timmar i veckan med företaget.

Låt oss säga att jag får sparken från mitt jobb, får jag A-kassa då? tekniskt sett är jag ju inte arbetslös i och med att jag har mitt företag.
Citera
2013-01-10, 12:51
Medlem
A-kassa och plugga?
Om man får a-kassa får man då studera (komvux) samtidigt? Och alltså inte ta csn-lån utan ha kvar a-kassan istället.
Citera
2013-01-10, 12:53
Medlem
a-kassa och studier

Min pojkvän har a-kassa och vill nu läsa en yrkesutbildning på 3 terminer på komvux. Istället för att ta csn-lån, kan han behålla a-kassan?
Citera
2013-01-10, 13:26
Medlem
Armadass avatar
Nej
Citera
2013-01-10, 18:12
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fablertillmanga
A-kassa och plugga?
Om man får a-kassa får man då studera (komvux) samtidigt? Och alltså inte ta csn-lån utan ha kvar a-kassan istället.

Tror inte det, möjligtvis nån kvällskurs eller distans på universitet (enstaka kurs).

Var lite luddigt när jag kolla det, men du måste få tillstånd först. Dagtid eller längre utbildningar går nog inte. Du räknas inte som arbetssökande utan som studerande då.
Citera
2013-01-11, 09:35
Medlem
christerys avatar
ingen som vet vad som händer med af och kassan om man får månantligt avgångsvederlag (samma som månadslönen) ett längre tag?

Lär ju inte få ut dubbelt, i alla fall. Räknas detta som arbetad tid med arbetsbefrielse eller nåt?
Men jag har ju slutat så så kan det inte heller vara.

knäppt detta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in