2011-08-12, 13:20
Medlem
Yollos avatar
Kassamannen, bunny, ensockerbagare, bugar och bockar för att ni tog er tid.
Tack, fick precis de svaren jag letade efter.

mvh
Citera
2011-08-13, 20:25
Medlem
Extraprotections avatar
Akassa!?

Hejsan Flashback!

Nu är det såhär, att jag fattar inte!

...

Min polare och jag stod och prata häromdan om hur arbetslösa vi är. Då berättade han att han fick typ 3000:- i månaden av akassan. Och jag ba, VA! Vad har jag nu missat!?

Det jag har hört är att man måste ha jobbat i typ 3 månader och betala den månadsvisliga avgiften haha.

...

Vad är rätt... vad är fel? HUR SKA JAG OCKSÅ FÅ ERSÄTTNING!?
Citera
2011-08-13, 20:41
Medlem
25TaLifes avatar
https://www.alfakassan.se/
Citera
2011-08-13, 20:41
Medlem
Visserligen skulle vi kunna reda ut just precis din livssituation med allt vad det innebär men jag tycker på riktigt att det är bara sjukt av dig att fråga på ett forum vad som gäller för dig rörande ditt uppehälle. Så jag vägrar och säger istället det här, då det kommer hjälpa dig mer.

Allt, allt och åter allt om a-kassa går att läsa om på https://www.alfakassan.se/ och om det fortfarande är nått du undrar över så går det att telefonera dem och prata med dem. Du kommer garanterat få ett bättre svar än va du får här.

edit: pucktvåa
Citera
2011-08-16, 19:32
Medlem
Vilken a-kassa?

Jo jag undrar över en grej. Om man jobbar som chaufför vilken a-kassa ska man gå med i?
Citera
2011-08-16, 19:37
Bannlyst
transport
Citera
2011-08-17, 00:07
Medlem
MachoAlgs avatar
Någon som kan svara på detta om min situvation..?

Jag arbetade knappt 1 år på ett ställe. Dem sade upp mig och betalade in till A-kassan
Sedan gick jag arbetslös ca 3 månader och fick då a-kassa. Sedan började jag sommarjobba (Halvtid) Fick då pengar de dagarna jag inte jobbade. Jag började sedan studera i ett år och fotsatte att vara med i A-kassan. Efter studierna sommarjobbade jag återigen då också halvtid. Men får nu inga pengar från A-kassan...
Vad är problemet?
Citera
2011-08-17, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachoAlg
Någon som kan svara på detta om min situvation..?

Jag arbetade knappt 1 år på ett ställe. Dem sade upp mig och betalade in till A-kassan
Sedan gick jag arbetslös ca 3 månader och fick då a-kassa. Sedan började jag sommarjobba (Halvtid) Fick då pengar de dagarna jag inte jobbade. Jag började sedan studera i ett år och fotsatte att vara med i A-kassan. Efter studierna sommarjobbade jag återigen då också halvtid. Men får nu inga pengar från A-kassan...
Vad är problemet?
Vad står det för motivering i avslagsbrevet du fått? Kan tänka mig att du planerar fortsatta studier eller kanske inte får hoppa över de studier du bedrivit och då inte når tillbaka till din tidigare period.
Men skriv motiveringen til avslaget, utan den är det omöjligt att ge ett svar.
Citera
2011-08-19, 10:14
Medlem
Olympiuss avatar
Hej!

Jag ska gå med i a-kassan nu äntligen tänkte jag. Sist jag tänkte på det var det ett år sedan så nu ska jag göra slag i saken.

Jag jobbar på ett lager som sysslar med transport, är därför behörig att gå med i transport-akassan. Jag kan även välja att gå med i Alfakassan om jag har förstått det hela rätt. Hur vet man vilken man skall välja? Gissar att transport är bäst eftersom den är specifik.

Är det någon skillnad på de två?
Citera
2011-08-19, 18:24
Medlem
A-kassa

Tejna, är arbetslös och är med i byggnads a kassa och har varit det ca 8 månader nu. Hur blir det om jag får jobb på bemmaningsförtag nu. Hur länge måste jag jobba innan jag kan få ut 80% av a kassan?
Citera
2011-08-19, 19:42
Medlem
Enbart medlemskap i en a-kassa eller fackförbund?

Jag påbörjade en tillsvidareanställning (heltid) förra månaden inom kommunal verksamhet. Nu undrar jag om någon kan redogöra för för- och nackdelar med att ansluta sig till ett fackförbund, alternativt nöja sig med att bli medlem i en A-kassa.

Min plan är att bli medlem i Akademikernas a-kassa (AEA) eller någon annan lämplig sådan. Men innan jag gör detta vill jag veta om det är något viktigt jag går miste om, då jag väljer att inte gå med i ett fackförbund (SACO, ST, SKTF, Unionen?) utan nöjjer mig med medlemskap i en a-kassa. Tjänsten är inom IT-branschen.

Jag kan också nämna det att jag har diskuterat detta med personalansvarig. Denna person hade inga direkta synpunkter utan sade att det helt är upp till mig hur jag vill göra. En stor andel av de anställda var dock medlem i ett specifikt fackförbund.

En snabb titt på fackförbunden imponerar mig inte ett smack. Samma rättigheter här som a-kassor vid eventuell arbetslöshet (inkomstförsäkring 80% etc.) samt vissa andra, för mig ointressanta, förmåner (jobbguider, folkuniversitetsutbildningar (lol1), 5% rabatt på adlibris (lol2), rabatt på råd&rön (lol3) osv.)

Fackförbunden verkar också ta bra mycket mer i månadskostnad än exempelvis AEA.

Men, vill som sagt höra vad någon insatt har att säga i frågan innan jag kör på.
Senast redigerad av User1980 2011-08-19 kl. 19:45.
Citera
2011-08-19, 20:18
Medlem
leprasjuklings avatar
Tjänar du mer än 18700 i månaden kommer du aldrig få 80% av din lön i a-kassa.
A-kassan är max 680 kr brutto
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in