2011-08-05, 20:26
Medlem
Computervilles avatar
Medlem sedan 1:a april ska det vara, såklart. =D
Citera
2011-08-05, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Computerville
Medlem sedan 1:a april ska det vara, såklart. =D

Kom på det i efterhand, att du nog menade det

Du kan fortfarande få grundersättning. För detta behöver du inte ha varit med i 12 månader utan det kan du få direkt så länge du uppfyller ett arbetsvillkor.

Om du fortfarande är arbetslös 1 april nästa år kommer din kassa att pröva dig för inkomstrelaterad ersättning och har du ett arbetsvillkor inom medlemstiden så ska du få det.
Citera
2011-08-06, 05:17
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Vi bryr oss inte om det är registrerat som ett bemanningsföretag eller ej, har aldrig varit med om att man ens utrett detta. Det som är av vikt är anställningsförhållandet, huruvida man uppfyller 9§ och står till arbetsmarknadens förfogande. Man får alltså inte bara kunna ta jobb av bemanningsföretaget.

9:an säger ju att du ska vilja och kunna ta 17 h arbete vilket innebär att du teoretiskt kan stå till ett bemanningsföretags förfogande på 23 timmar och ha ett utbud på 17. Men det lär bara finnas i teorin, man står ju nästan alltid till 0% eller 100% till förfogande åt ett bemanningsföretag.

Hmmm...vet inte om jag missförstår dig nu, men den information som de flesta a-kassor har på sina hemsidor, och som även finns på andra sidor relaterade till dessa frågor, är att om man är anställd av ett bemanningsföretag, så kan man ej stämpla upp de timmar man ej jobbar, eftersom anställningen av a-kassan betraktas som heltid. Till exempel skriver AEA det här: http://www.aea.se/bemanningsforetag.aspx

Om jag tolkar dig rätt, så är det även så du skriver att det fungerar, eftersom man ej anses uppfylla grundvillkoren.

Det jag undrade var alltså hur definitionen av ett bemanningsföretag ser ut, hur a-kassan drar gränsen för vilka företag som man ej kan ha en anställning hos och samtidigt stämpla upp de resterande timmarna. Handlar det om det enskilda anställningsförhållandet (huruvida man är anställd av ett företag och utför arbetet hos ett annat) eller vad företaget angett som sin huvdsakliga sysselsättning till bolagsverket.

Jag vet inte hur lagligt det är, men man kan ju till exempel vara anställd av ett företag som sysslar med något helt annat än bemanning, till exempel ett företag i snickeribranschen, och på halvtid hyras ut från dem till ett annat företag, i samma eller i en annan bransch. I så fall är man ju uthyrd, och borde då ej kunna stämpla upp...eller? Kan tänka mig att det föreligger juridiska hinder för exempelvis ett snickeriföretag att börja ägna sig åt helt andra verksamheter, men bortsett från det...kan man stämpla upp de resterande timmarna?

Om jag kan läsa mer om detta i något regelverk som finns tillgängligt på internet, alltså om frågan om vad som är ett bemanninsföretag, enligt a-kassorna, så länka gärna

Tack för svar
Citera
2011-08-06, 15:37
Medlem
travas avatar
Jag är Elektriker skall tilläggas.

Är det något speciellt jag ska tänka på nu när jag ska börja arbeta ?
Citera
2011-08-06, 15:52
Medlem
william123s avatar
https://www.internetkassan.nu/26/
Citera
2011-08-06, 17:04
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Du bör rimligtvis introduceras till både skyddsombud och fackligt ombud på arbetsplatsen. Där kan du givetvis fråga. Även när dom säger "vi tillämpar kollektivavtal" kan du fråga under vilket avtal företaget går.

http://www.sef.se/
Citera
2011-08-07, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hmmm...vet inte om jag missförstår dig nu, men den information som de flesta a-kassor har på sina hemsidor, och som även finns på andra sidor relaterade till dessa frågor, är att om man är anställd av ett bemanningsföretag, så kan man ej stämpla upp de timmar man ej jobbar, eftersom anställningen av a-kassan betraktas som heltid. Till exempel skriver AEA det här: http://www.aea.se/bemanningsforetag.aspx

Om jag tolkar dig rätt, så är det även så du skriver att det fungerar, eftersom man ej anses uppfylla grundvillkoren.

Det jag undrade var alltså hur definitionen av ett bemanningsföretag ser ut, hur a-kassan drar gränsen för vilka företag som man ej kan ha en anställning hos och samtidigt stämpla upp de resterande timmarna. Handlar det om det enskilda anställningsförhållandet (huruvida man är anställd av ett företag och utför arbetet hos ett annat) eller vad företaget angett som sin huvdsakliga sysselsättning till bolagsverket.

Jag vet inte hur lagligt det är, men man kan ju till exempel vara anställd av ett företag som sysslar med något helt annat än bemanning, till exempel ett företag i snickeribranschen, och på halvtid hyras ut från dem till ett annat företag, i samma eller i en annan bransch. I så fall är man ju uthyrd, och borde då ej kunna stämpla upp...eller? Kan tänka mig att det föreligger juridiska hinder för exempelvis ett snickeriföretag att börja ägna sig åt helt andra verksamheter, men bortsett från det...kan man stämpla upp de resterande timmarna?

Om jag kan läsa mer om detta i något regelverk som finns tillgängligt på internet, alltså om frågan om vad som är ett bemanninsföretag, enligt a-kassorna, så länka gärna

Tack för svar

Jag har aldrig någonsin varit med om att man utreder huruvida det är ett bemanningsföretag eller ej, de finns ju sjuka mängder och kan heta lite vad som helst så det är svårt för en kassa att hålla koll på vad alla heter. Det finns ett handläggarstöd för detta och där kallas det uthyrd personal och definieras enligt följande:

Med uthyrd arbetskraft menas arbetstagare som av ett uthyrningsföretag ställs till en beställares förfogande för att utföra arbete som hör till beställarens verksamhet. Det är viktigt att skilja mellan uthyrd personal och personal på entreprenaduppdrag.

Och sen är det ju huruvida man står till den reguljära arbetsmarknadens förfågande som är av vikt. Jag tror dock i ärlighetens namn att det kan skilja sig rätt mycket i hur alla kassor hanskas med detta. Läser du på den länk du kilstrade in från AEA så ser du att de skriver:

Om du arbetar på timme och anställs på nytt vid varje arbetstillfälle ska du deklarera det antal timmar du har anställning (det vill säga de timmar som du arbetar eller står till bemanningsföretagets förfogande).

Dvs jobbar du per timme så kan du få ersättning.

Man kan dock aldrig få ersättning om man står till bemanningsföretagets förfogande på heltid, oavsett om du får garantilön eller ej, då anses du vara anställd så länge anställningen pågår.

Det är rätt svårt att ge ett bra svar på denna, man måste se till hela situationen. T ex om en sökande har en timanställnign åt ett bemanningsföretag parallellt med andra företag kan man ju se att de kan ta andra jobb och bör ha rätt till ersättning då de uppenbarligen kan ta andra jobb.

Min kassa har nog en mildare syn på det än vad praxis egentligen medger. Jag kan tycka att det är lite förlegat att behandla anställningar på bemanningsföretag så styvmoderligt då de är en stor del av dagens arbetsmarknad.

Vore kul att höra synpunkter från Blink och Tronisee om de är inne och kikar i tråden.

Edit: Shit va du är uppe tidigt varje dag, till och med lördag

Edit 2: Glömde svara om källor på nätet, tyvärr så inget finns i lag eller förordning om detta. Några av de källor som handläggarstödet redovisar är dessa:

http://www.iaf.se/Global/Regelsamling/IAFInformerar-nr04-2004.pdf
http://www.iaf.se/Global/Regelsamling/IAFInformerar-nr04-2004.pdf

http://www.iaf.se/Global/Tillsyn/Rapporter-pm/2006/2006-12Bemanningsforetag.pdf

KamR i Stockholms dom i mål nr 1476-2001
KamR i Stockholms dom i mål nr 1293-2001
KamR i Stockholms dom i mål nr 6582-06
KamR i Jönköpings dom i mål nr 1677-06
Senast redigerad av Kassamannen 2011-08-07 kl. 16:26.
Citera
2011-08-07, 18:38
Medlem
Jinxedds avatar
Jag har jobbat sedan 31mars '08 och varit medlem i akassan sedan sept. '09 om jag inte minns fel.

Jag funderar på att säga upp mig pga av olika anledningar på jobbet.
Från vad jag har fattat så får man vid sådant här tillfälle 45karens dagar, 9veckor totalt om det är 5arbetsdagar/vecka som gäller.

Kommer jag behöva skicka in kassakort även under dom 45karensdagarna?
Hur får man betalt? Är det en gång i månaden eller 2 gånger i månaden?

Behöver jag söka ett x antal jobb i månaden för att få ut något eller behöver jag inte göra det alls?

Har unionens akassa, inte medlem i deras fack dock.
Citera
2011-08-07, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxedd
Jag har jobbat sedan 31mars '08 och varit medlem i akassan sedan sept. '09 om jag inte minns fel.

Jag funderar på att säga upp mig pga av olika anledningar på jobbet.
Från vad jag har fattat så får man vid sådant här tillfälle 45karens dagar, 9veckor totalt om det är 5arbetsdagar/vecka som gäller.

Kommer jag behöva skicka in kassakort även under dom 45karensdagarna?
Hur får man betalt? Är det en gång i månaden eller 2 gånger i månaden?

Behöver jag söka ett x antal jobb i månaden för att få ut något eller behöver jag inte göra det alls?

Har unionens akassa, inte medlem i deras fack dock.

Du har fattat rätt angående avstängningen, 9 veckor stämmer.

Du behöver skicka in kassakort för dessa veckor så dina avstängningsdagar kan räknas av.

Olika kassor har olika rutiner, kolla med unionen hur de betalar ut sin ersättning.

Du måste aktivt söka arbete, finns ingen tumregel för hur många jobb du måste söka. AF är de som har koll på detta.
Citera
2011-08-08, 19:44
Medlem
Solaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Okej, då ska du ju få inkomstrelaterad ersättning.

Du ska ha jobbat minst 80 timmar för att en kalendermånad ska vara tillgodoräkningsbar, du behöver 6 sådana inom ramtiden för att uppfylla ett arbetsvillkor och ha rätt till ersättning.

Du behöver alltsdå inte vara anställd en hel kalendermånad utan det räcker med att uppkomma i tillräckligt antal timmar, jobbar du dygnet runt fixar du det ju på mindre än 4 dygn

Kanske inte ditt område, men har du någon aning om hur inkomstrelaterad ersättning fungerar? Vad är det för procentsats? Jag tjänar cirkus 21000 innan skatt och får ut runt 18000 med övertid, skift-tillägg och allt vad det heter.

sry för sent svar

Edit: Snittar 20x8timmar per månad.
Senast redigerad av Solari 2011-08-08 kl. 19:59.
Citera
2011-08-10, 03:58
Medlem
kattellas avatar
Finns det någon "preskriptionstid" när det gäller ansökan om A-kassa?

Exempel: Du blir arbetslös den 1 januari 2011 och samma dag går du till AF och anmäler dig. Det går sedan 4 månader och först då skickar du in din ansökan till A-kassan. Går det att ansöka om A-kassa efter så lång tid eller har dessa dagar blivit "förbrukade"?

Om ingen kan svara rent konkret så kanske någon kan ge tips på var jag kan hitta information om detta. Tack p. f.
Citera
2011-08-10, 08:10
Medlem
Yollos avatar
Säga upp mig eller tjänstledigt?

Tänkte läsa i minst 6månader och vill inte jobba kvar på mitt nuvarande jobb.
Jobbat och betalt A-kassa i fyra år.

1.) Om jag säger upp mig UTAN att ta studielån, får jag A-kassa då?
2.) Får jag någon form av pengar om jag väljer tjänstledigt istället?

tacksam för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in