Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hmmm...vet inte om jag missförstår dig nu, men den information som de flesta a-kassor har på sina hemsidor, och som även finns på andra sidor relaterade till dessa frågor, är att om man är anställd av ett bemanningsföretag, så kan man ej stämpla upp de timmar man ej jobbar, eftersom anställningen av a-kassan betraktas som heltid. Till exempel skriver AEA det här:
http://www.aea.se/bemanningsforetag.aspx
Om jag tolkar dig rätt, så är det även så du skriver att det fungerar, eftersom man ej anses uppfylla grundvillkoren.
Det jag undrade var alltså hur definitionen av ett bemanningsföretag ser ut, hur a-kassan drar gränsen för vilka företag som man ej kan ha en anställning hos och samtidigt stämpla upp de resterande timmarna. Handlar det om det enskilda anställningsförhållandet (huruvida man är anställd av ett företag och utför arbetet hos ett annat) eller vad företaget angett som sin huvdsakliga sysselsättning till bolagsverket.
Jag vet inte hur lagligt det är, men man kan ju till exempel vara anställd av ett företag som sysslar med något helt annat än bemanning, till exempel ett företag i snickeribranschen, och på halvtid hyras ut från dem till ett annat företag, i samma eller i en annan bransch. I så fall är man ju uthyrd, och borde då ej kunna stämpla upp...eller? Kan tänka mig att det föreligger juridiska hinder för exempelvis ett snickeriföretag att börja ägna sig åt helt andra verksamheter, men bortsett från det...kan man stämpla upp de resterande timmarna?
Om jag kan läsa mer om detta i något regelverk som finns tillgängligt på internet, alltså om frågan om vad som är ett bemanninsföretag, enligt a-kassorna, så länka gärna
Tack för svar

Jag har aldrig någonsin varit med om att man utreder huruvida det är ett bemanningsföretag eller ej, de finns ju sjuka mängder och kan heta lite vad som helst så det är svårt för en kassa att hålla koll på vad alla heter. Det finns ett handläggarstöd för detta och där kallas det uthyrd personal och definieras enligt följande:
Med uthyrd arbetskraft menas arbetstagare som av ett uthyrningsföretag ställs till en beställares förfogande för att utföra arbete som hör till beställarens verksamhet. Det är viktigt att skilja mellan uthyrd personal och personal på entreprenaduppdrag.
Och sen är det ju huruvida man står till den reguljära arbetsmarknadens förfågande som är av vikt. Jag tror dock i ärlighetens namn att det kan skilja sig rätt mycket i hur alla kassor hanskas med detta. Läser du på den länk du kilstrade in från AEA så ser du att de skriver:
Om du arbetar på timme och anställs på nytt vid varje arbetstillfälle ska du deklarera det antal timmar du har anställning (det vill säga de timmar som du arbetar eller står till bemanningsföretagets förfogande).
Dvs jobbar du per timme så kan du få ersättning.
Man kan dock aldrig få ersättning om man står till bemanningsföretagets förfogande på heltid, oavsett om du får garantilön eller ej, då anses du vara anställd så länge anställningen pågår.
Det är rätt svårt att ge ett bra svar på denna, man måste se till hela situationen. T ex om en sökande har en timanställnign åt ett bemanningsföretag parallellt med andra företag kan man ju se att de kan ta andra jobb och bör ha rätt till ersättning då de uppenbarligen kan ta andra jobb.
Min kassa har nog en mildare syn på det än vad praxis egentligen medger. Jag kan tycka att det är lite förlegat att behandla anställningar på bemanningsföretag så styvmoderligt då de är en stor del av dagens arbetsmarknad.
Vore kul att höra synpunkter från Blink och Tronisee om de är inne och kikar i tråden.
Edit: Shit va du är uppe tidigt varje dag, till och med lördag
Edit 2: Glömde svara om källor på nätet, tyvärr så inget finns i lag eller förordning om detta. Några av de källor som handläggarstödet redovisar är dessa:
http://www.iaf.se/Global/Regelsamling/IAFInformerar-nr04-2004.pdf
http://www.iaf.se/Global/Regelsamling/IAFInformerar-nr04-2004.pdf
http://www.iaf.se/Global/Tillsyn/Rapporter-pm/2006/2006-12Bemanningsforetag.pdf
KamR i Stockholms dom i mål nr 1476-2001
KamR i Stockholms dom i mål nr 1293-2001
KamR i Stockholms dom i mål nr 6582-06
KamR i Jönköpings dom i mål nr 1677-06