Citat:
Ursprungligen postat av Badbollen123
Arbete , vad lever man på om man inte har buffert för perioden första anställningsdagen till full lön (2 månader) Låt oss säga du börjar arbeta 28 i en månad, då får du nästkommande månad lön för de dagar som återstod, dvs 3 oftast sen måste du vänta ytterligare en månad till din fulla lön. Akassan upphör väl den dagen du börjar, vad lever man på i glappet?
Om du börjar jobba den 28e lär du väl söka ersättning till 27e och då få ut en del ersättning nästkommande månad?
Citat:
Ursprungligen postat av christery
OK, så om jag säger upp mig själv, anmäler mig till arbetsförmedlingen som arbetslös men fyller inte i kort för att få ut ersättning så löper mina 45 karens dagar ut. Om jag sedan inom ett år (efter att jag återkommit till sverige) börjar stämpla så har jag mina 300 dagar intakta och karensen (under förutsättning att jag varit borta mer än 45 dagar) har passerats?
Eller har jag bränt mina chanser att stämpla genom att inte direkt använda a-kassa och stämpla eller vad det nu heter.
Ursäkta om frågan verkar dum, men läste lite på min a-kassa och där verkar ingen ha frågat om man kan skjuta på utbetalningen. Dvs jag ser gärna att mina dagar är kvar, om jag nu behöver dessa. Men skulle vilja göra en långresa medans jag kan.
Eller har jag bränt mina chanser att stämpla genom att inte direkt använda a-kassa och stämpla eller vad det nu heter.
Ursäkta om frågan verkar dum, men läste lite på min a-kassa och där verkar ingen ha frågat om man kan skjuta på utbetalningen. Dvs jag ser gärna att mina dagar är kvar, om jag nu behöver dessa. Men skulle vilja göra en långresa medans jag kan.
Nästan korrekt, det är 45 avstängningsdagar som ska fullgöras, dessa börjar inte räknas förrän du söker ersättning. Det är bara ersättningsdagar som kan dras som avstänginingsdagar, dvs söker du inte ersättning för den perioden som följer efter du sagt upp dig så skjuts avstängningen upp. Den kan som längst skjutas upp i 112 kalenderdagar så har det passerat så många dagar förfaller de kvarvaarande dagarna.
För att få så förmånlig dagpenning är det viktigt att du anmäler dig på AF och söker ersättning direkt efter anställningens sista dag. En annan viktig sak är att alla 7 karensdagar måste fullgöras inom 52 veckor efter att du beviljats ersättningsperioden.
Man skjuter inte på utbetalningen, man söker inte ersättning och får då inga utbetalningar. Om man har haft ersättning och sedan blir arbetslös igen så får man hoppa på den gamla perioden igen om det finns dagar kvar.
PS. Ge fan i att använda hen