2012-05-14, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badbollen123
Arbete , vad lever man på om man inte har buffert för perioden första anställningsdagen till full lön (2 månader) Låt oss säga du börjar arbeta 28 i en månad, då får du nästkommande månad lön för de dagar som återstod, dvs 3 oftast sen måste du vänta ytterligare en månad till din fulla lön. Akassan upphör väl den dagen du börjar, vad lever man på i glappet?

Om du börjar jobba den 28e lär du väl söka ersättning till 27e och då få ut en del ersättning nästkommande månad?

Citat:
Ursprungligen postat av christery
OK, så om jag säger upp mig själv, anmäler mig till arbetsförmedlingen som arbetslös men fyller inte i kort för att få ut ersättning så löper mina 45 karens dagar ut. Om jag sedan inom ett år (efter att jag återkommit till sverige) börjar stämpla så har jag mina 300 dagar intakta och karensen (under förutsättning att jag varit borta mer än 45 dagar) har passerats?

Eller har jag bränt mina chanser att stämpla genom att inte direkt använda a-kassa och stämpla eller vad det nu heter.

Ursäkta om frågan verkar dum, men läste lite på min a-kassa och där verkar ingen ha frågat om man kan skjuta på utbetalningen. Dvs jag ser gärna att mina dagar är kvar, om jag nu behöver dessa. Men skulle vilja göra en långresa medans jag kan.

Nästan korrekt, det är 45 avstängningsdagar som ska fullgöras, dessa börjar inte räknas förrän du söker ersättning. Det är bara ersättningsdagar som kan dras som avstänginingsdagar, dvs söker du inte ersättning för den perioden som följer efter du sagt upp dig så skjuts avstängningen upp. Den kan som längst skjutas upp i 112 kalenderdagar så har det passerat så många dagar förfaller de kvarvaarande dagarna.

För att få så förmånlig dagpenning är det viktigt att du anmäler dig på AF och söker ersättning direkt efter anställningens sista dag. En annan viktig sak är att alla 7 karensdagar måste fullgöras inom 52 veckor efter att du beviljats ersättningsperioden.

Man skjuter inte på utbetalningen, man söker inte ersättning och får då inga utbetalningar. Om man har haft ersättning och sedan blir arbetslös igen så får man hoppa på den gamla perioden igen om det finns dagar kvar.
Citera
2012-05-15, 09:43
Medlem
Lite basic fråga. Jobbar 90 % inom komunen som huvudanställning och har yttligare en liten anställning i kommunen på runt 20 timmar i månaden. ´Om jag förlorar huvudjobbet, men har deltidstjänstén på timmar. Kan jag tillgodose de timmar under året jag arbetat på den lilla timanställningen? (alltså genomsnittlig lön under året) som bestämmer min ersättning sedan även om jag fortfarande har kvar timjobbet när jag blir deltidsarbetslös? Eller kommer min framtida ersättning vid arbetslöshet bara räknas från det jobb jag förlorade? Tänker eftersom deltidsregeln bara gäller 75 dagar.
Citera
2012-05-15, 18:56
Medlem
negerapans avatar
Vet inte om någon kan hjälpa mig men provar: Är med i handels a-kassa och har varit med i snart 3 månader. Kommer sommarjobba men sen när jag sedan blir arbetslös efter sommarn och kanske inte får ett nytt jobb på ett tag igen och jag har varit medlem i 6 månader som man ska för att vara "garanterad" a-kassepengar har jag då rätt till det och hur funkar detta?
Får jag 70% av den senaste lönen eller hur funkar sånt? Är helt lost när det gäller sånt här
Citera
2012-05-16, 13:27
Bannlyst
Har ett dilemma här med en bekant som undrar en sak: H*n har blivit uppsagd och ska gå och anmäla till AMS så h*n får ersättning, problemet är vi vet inte om uppsägningspappret kommer idag via posten eller imorgon. Då undrar jag: Kan man gå och anmäla sig till a-kassan dagen efter man har blivit uppsagd eller _MÅSTE_ det vara exakt samma dag? Posten är sega som fan och vi vet inte om pappren hinner komma idag.

Tacksam för snabba svar!
Citera
2012-05-16, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffel
Lite basic fråga. Jobbar 90 % inom komunen som huvudanställning och har yttligare en liten anställning i kommunen på runt 20 timmar i månaden. ´Om jag förlorar huvudjobbet, men har deltidstjänstén på timmar. Kan jag tillgodose de timmar under året jag arbetat på den lilla timanställningen? (alltså genomsnittlig lön under året) som bestämmer min ersättning sedan även om jag fortfarande har kvar timjobbet när jag blir deltidsarbetslös? Eller kommer min framtida ersättning vid arbetslöshet bara räknas från det jobb jag förlorade? Tänker eftersom deltidsregeln bara gäller 75 dagar.

Din a-kassa kommer räkna på allt arbete och all inkomst som du haft under ramtiden så de kommer alltså räkna med båda anställningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av negerapan
Vet inte om någon kan hjälpa mig men provar: Är med i handels a-kassa och har varit med i snart 3 månader. Kommer sommarjobba men sen när jag sedan blir arbetslös efter sommarn och kanske inte får ett nytt jobb på ett tag igen och jag har varit medlem i 6 månader som man ska för att vara "garanterad" a-kassepengar har jag då rätt till det och hur funkar detta?
Får jag 70% av den senaste lönen eller hur funkar sånt? Är helt lost när det gäller sånt här

Om du endast varit med i 6 månader så kommer du bara att får grundersättning av din a-kassa. Den baseras på allt arbete som du haft under senaste året (din ramtid) och baseras på arbetade timmar, inte lönen.

Citat:
Ursprungligen postat av guberti
Har ett dilemma här med en bekant som undrar en sak: H*n har blivit uppsagd och ska gå och anmäla till AMS så h*n får ersättning, problemet är vi vet inte om uppsägningspappret kommer idag via posten eller imorgon. Då undrar jag: Kan man gå och anmäla sig till a-kassan dagen efter man har blivit uppsagd eller _MÅSTE_ det vara exakt samma dag? Posten är sega som fan och vi vet inte om pappren hinner komma idag.

Tacksam för snabba svar!

Din bekanta ska anmäla sig dagen efter hen blivit arbetslös, inte samma dag och hen behöver framför allt inte vänta på några papper utan det kan man komplettera med senare. Viktigast av allt är att man går till AF dagen efter man blivit arbetslös. Blir man arbetslös en fredag så får man gå dit på måndagen som följer.
Citera
2012-05-16, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Din a-kassa kommer räkna på allt arbete och all inkomst som du haft under ramtiden så de kommer alltså räkna med båda anställningarna.

Om du endast varit med i 6 månader så kommer du bara att får grundersättning av din a-kassa. Den baseras på allt arbete som du haft under senaste året (din ramtid) och baseras på arbetade timmar, inte lönen.

Din bekanta ska anmäla sig dagen efter hen blivit arbetslös, inte samma dag och hen behöver framför allt inte vänta på några papper utan det kan man komplettera med senare. Viktigast av allt är att man går till AF dagen efter man blivit arbetslös. Blir man arbetslös en fredag så får man gå dit på måndagen som följer.

Vad bra tack för svaret PS. Ge fan i att använda hen
Citera
2012-05-16, 20:51
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Nästan korrekt, det är 45 avstängningsdagar som ska fullgöras, dessa börjar inte räknas förrän du söker ersättning. Det är bara ersättningsdagar som kan dras som avstänginingsdagar, dvs söker du inte ersättning för den perioden som följer efter du sagt upp dig så skjuts avstängningen upp. Den kan som längst skjutas upp i 112 kalenderdagar så har det passerat så många dagar förfaller de kvarvaarande dagarna.

För att få så förmånlig dagpenning är det viktigt att du anmäler dig på AF och söker ersättning direkt efter anställningens sista dag. En annan viktig sak är att alla 7 karensdagar måste fullgöras inom 52 veckor efter att du beviljats ersättningsperioden.

skjuter inte på utbetalningen, man söker inte ersättning och får då inga utbetalningar. Om man har haft ersättning och sedan blir arbetslös igen så får man hoppa på den gamla perioden igen om det finns dagar kvar.

OK, jag är lite trög. Men såhär tolkar jag dig:
Anmäl direkt, får 45 dagar att gå.
Ta ut ersättning efter semester men dock inom x (112) kalenderdagar. Annars förfaller vaddåförnåt?
Vilka 7 karensdagar? är det inte 45 för mig om jag säger upp mig.

Om du skulle vara 6mån utomlands efter att du sagt upp dig. Hur hade du agerat?

Uppsagd, in i A-kasse systemet. Fyller inte i nåt papper på ersättning (eller ska jag köra 45 eller 45+7) med ersättning, och sen resa utomlands (fyller inte i nåt alls) i ca 6 månader. Hur länge kan jag stämpal efter det? 300 dar eller inte. Jag tänkte köra igång en firma, men det tar lite tid att kolla marknad osv. Har ganska specifika kunskaper.
Citera
2012-05-16, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
OK, jag är lite trög. Men såhär tolkar jag dig:
Anmäl direkt, får 45 dagar att gå.
Ta ut ersättning efter semester men dock inom x (112) kalenderdagar. Annars förfaller vaddåförnåt?
Vilka 7 karensdagar? är det inte 45 för mig om jag säger upp mig.

Om du skulle vara 6mån utomlands efter att du sagt upp dig. Hur hade du agerat?

Uppsagd, in i A-kasse systemet. Fyller inte i nåt papper på ersättning (eller ska jag köra 45 eller 45+7) med ersättning, och sen resa utomlands (fyller inte i nåt alls) i ca 6 månader. Hur länge kan jag stämpal efter det? 300 dar eller inte. Jag tänkte köra igång en firma, men det tar lite tid att kolla marknad osv. Har ganska specifika kunskaper.

45 avstängningsdagar och sen kommer 7 karensdagar, det är 2 helt skilda saker.

Det är inte 45 kalenderdagar du är avstängd utan 45 dagar som du skulle ha fått ut ersättning för, dvs max 5 per vecka och du måste söka ersättning för att avstängningsdagarna ska dras. Om du väntar med att söka ersättning i 45 dagar så slipper du inte avstängningen utan den börjas dras när du börjar få ersättning.

Om du inte fyller i nåt papper (kassakort antar jag att du menar) så dras ingen avstängning.

Ska du ut och resa så anmäl dig på AF och sök ersättning några dagar så du påbörjar ersättningsperioden och åk sen ut och res. Återkommer du efter 6 månader så anmäler du dig på AF igen och skickar in en anmälan om arbetslöshet, kassakort och ett brev till din kassa där du skriver vad du gjort under perioden du varit borta.

Om du gör på detta sätt så kommer följande hända:

Du kommer inte få någon ersättning för de första dagarna som du söker ersättning för utan dessa kommer försvinna i avstängningen, söker du t ex ersättning för 10 dagar innan du åker så dras det 10 ersättningsdagar och då har du alltså 35 avstängningsdagar kvar.
Om du sen kommer hem efter 6 månader så har ju 112 kalenderdagar passerat med råge sedan du slutade anställningen och då förfaller alla de 35 dagar du haft kvar och du kan få ersättning.
Citera
2012-05-17, 12:39
Medlem
christerys avatar
Tack Kassamannen.
Citera
2012-05-18, 12:51
Medlem
Christopher.s avatar
Tänkte höra med reglerna kring studier. Jag blev beviljad a-kassa nyligen, har planer att studera till hösten. Kan detta bli problem? Dvs har jag rätt till a kassa om jag ska börja i höst?
Citera
2012-05-18, 13:01
Medlem
Christopher.s avatar
En till fråga, hur kontrollerar a kassan att jag inte arbetar?
Citera
2012-05-18, 14:02
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Tänkte höra med reglerna kring studier. Jag blev beviljad a-kassa nyligen, har planer att studera till hösten. Kan detta bli problem? Dvs har jag rätt till a kassa om jag ska börja i höst?

Du kan inte stämpla om du pluggar, finns specialfall med kvällskurser osv. Men min klasskompis fick sluta plugga till systemvetare pga att han inte kunde stämpla samtidigt.

Tror det räkans som att du inte är tillgänglig får att ta ett jobb om du pluggar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in