2011-06-14, 20:35
Medlem
Fråga. Ang A-Kassa

Hej!

Förra året så stämplade jag från samma jobb som jag gör nu. Det var den 5 juli 2010.

I år kommer jag att börja stämpla på samma sätt fast den 4 juli 2011. (som är en måndag)

Slipper jag 7 nya karensdagar då precis?

Är väl att man får forsätta efter samma ersättningsperiod om det inte gått 365 dagar. Har gått 364 då.

Någon?
Citera
2011-06-14, 21:14
Medlem
ensockerbagares avatar
https://www.flashback.org/t176160

Citera
2011-06-15, 09:33
Medlem
Hej.

Jag kommer att börja stämpla nu den 4 Juli 2011. Detta händer varje år i Juli då mitt företag har lågsäsong.

Nu till grejen. Förra året hadde jag grundersättningen (max 320kr/dag) och hamnade på totalt 240kr/dag efter uträkningar. (hadde 30h i veckan i genomsnitt)

Förra året började jag stämpla den 5 Juli 2011.

Nu till frågan. Får jag forsätta på samma ersättningsperiod och slippa dem 7 karensadagarna? Skall gå 365 dagar vad jag vet. Och om jag anmäler mig den 4:e så har det bara gått 364.

Någon som vet mera exakt eller har varit med om det?

En till fråga.
Hur kan jag försöka räkna ut min dagliga inkomst. Jag kommer att få inkomstrelaterad ersättning numera. Upp till 680kr per dag. Någon som kan försöka?
Citera
2011-06-16, 11:53
Medlem
Medarbetarna och juristerna på Ledarnas Akassa har fått alldeles fnatt. Kanske måste de berättiga sin existens på arbetsplatsen genom att skicka mig 2 till 3 super-formella brev i veckan där de ifrågasätter min arbetslöshet, föräldraledighet, hur aktivt jag söker arbete etc. Hon som terroriserar mig är jurist och skriver på ett språk som är förvånansvärt överkomplicerat. Kanske är det ett sätt att försöka visa makt.

Det är också märkligt att man 2011 skall behöva kommunicera med en kundtjänst enbart via brev (snigelpost). När skall organisationer med gamla kärringar förstå att stora delar av deras medlemmar kommunicerar via-e-post, IM och nya medier. Det krävs ju inga underskrifter för att svara på frågor. Men det går ju att lösa led login annars.

Sympatiserar med dig. Hoppas det löste sig för dig. Mig kommer de att terrorisera vidare känns det som. Kanske Ledarnas akassa har en strategi att man skall tröttna och byta a-kassa.

//S

PS: Nu skall jag fortsätta söka jobb

Citat:
Ursprungligen postat av bergssprängare
Någon som haft problem med dem ? Mitt problem: Påpekade tidigare i år att jag betalat för mycket.. Tant terroristen sade då att det stämmer och att jak skulle kvitta det mot framtida betalningar.. Får ett brev i november om att jhag är utesluten ur a-kassan pga av..utebliven betalning. Tant terroristen har fixat mig ordentligt.. Det har visat sig att de skickade ett krav som jag betalde försent(semester).. Skulle gärna vilja slå kärringarna på ledarnas a kassa över deras beniga häckar.. Denna kärringmaffia är den farligast jag mött..inkompetensen är solid och ignoransen maximal.. Behöver lite uppmuntran och råd....Tack
Citera
2011-06-16, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needforspeed
Är så jävla trött på A-kassan facket, jävla piss att man har blivigt lurad i 11år på en massa pengar. har vart arbetslös nu i ca 3/månader och skickade in alla papper till dom när ja vart arbetslös! när det hade gått ca 2v ringde jag och frågade hur det gick. dom svara att alla papper var rätt inskickat men dom har inte hunnigt hanlagt det än, ja ringde veckan där på då säger dom att arbetsgivarintyget var fel ifyllt från mitt förra jobb, fixa alla papper dagen där på och skicka in... samma skit nu inga pengar ända dom säger är pröva ring nästa vecka.... vad är det för jävla piss land vi lever i? fan snart sitter man hos kronofogden för att dom inte vet vad anställa mer folk och vad övertid är! men fan lurar vi staten på pengar e fan det värre än mord! fy fan förstår att folk ballar ur och rånar banker/jobbar svart.

Skriv så man förstår.

Citat:
Ursprungligen postat av svenne1985
fick en lapp från if metall står kontakta oss inom 14 dagar daterad 05 19 och har inte kunnat göra det pga en massa anledningar.. har hittat felande inbetalning själv, skulle vara betald 04 16
provat ringa centrala akassan och if metall alla har stängt... vad gör man ?

förmodar att jag e utesluten nu eller?

om jag skulle bli utesluten hur påverkar det ersättningen från försäkringskassan har ju 65 % där nu...

Citat:
Ursprungligen postat av svenne1985
hittade detta:

tolkar det som jag e safe för tillfället... http://www.ifmetall.se/ifmetall/home/home.nsf/NewsFormFMIN?OpenForm&uid=27D967271B76D3F0C125726E 004E7600

nån som tolkar annorlunda?
ja det e en avgift jag e efter med

Får man 3 obetalda avgifter så får man utträde pga bristande betalning, bara en är lugnt. Du blir inte utesluten det är något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av SC sXe
Jag går över från ett kommunalt bolag där jag är med i a-kassan till industrin.
Måste jag byta till metalls a-kassa nu, eller kan jag fortfarande vara kvar?

Är det tillfälligt så kan du stanna kvar men är det permanent så är det lika bra att byta. Om du inte längre jobbar kvar inom kassans verksamhetsområde efter 6 månader så har de rätt att utesluta dig.

Citat:
Ursprungligen postat av golgol88
Hej.

Jag kommer att börja stämpla nu den 4 Juli 2011. Detta händer varje år i Juli då mitt företag har lågsäsong.

Nu till grejen. Förra året hadde jag grundersättningen (max 320kr/dag) och hamnade på totalt 240kr/dag efter uträkningar. (hadde 30h i veckan i genomsnitt)

Förra året började jag stämpla den 5 Juli 2011.

Nu till frågan. Får jag forsätta på samma ersättningsperiod och slippa dem 7 karensadagarna? Skall gå 365 dagar vad jag vet. Och om jag anmäler mig den 4:e så har det bara gått 364.

Någon som vet mera exakt eller har varit med om det?

En till fråga.
Hur kan jag försöka räkna ut min dagliga inkomst. Jag kommer att få inkomstrelaterad ersättning numera. Upp till 680kr per dag. Någon som kan försöka?

Ja man går på dagen så så kan det bli.

Vilken ersättning du kommer få är svårt att svara på utan att veta exakt hur mycket du jobbat och hur mycket du tjänat under senaste året, hur länge du varit medlem, om du haft timlön eller månadslön med mera.

Se här för att på ett ungefär räkna ut vad du kan få.
http://www.aea.se/sa_raknar_vi.aspx
Citera
2011-06-16, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sniper Sthlm
Medarbetarna och juristerna på Ledarnas Akassa har fått alldeles fnatt. Kanske måste de berättiga sin existens på arbetsplatsen genom att skicka mig 2 till 3 super-formella brev i veckan där de ifrågasätter min arbetslöshet, föräldraledighet, hur aktivt jag söker arbete etc. Hon som terroriserar mig är jurist och skriver på ett språk som är förvånansvärt överkomplicerat. Kanske är det ett sätt att försöka visa makt.

Det är också märkligt att man 2011 skall behöva kommunicera med en kundtjänst enbart via brev (snigelpost). När skall organisationer med gamla kärringar förstå att stora delar av deras medlemmar kommunicerar via-e-post, IM och nya medier. Det krävs ju inga underskrifter för att svara på frågor. Men det går ju att lösa led login annars.

Sympatiserar med dig. Hoppas det löste sig för dig. Mig kommer de att terrorisera vidare känns det som. Kanske Ledarnas akassa har en strategi att man skall tröttna och byta a-kassa.

//S

PS: Nu skall jag fortsätta söka jobb

Superformella brev skickar man för att det är myndighetsutövning och man får inte skriva luddigt utan måste skriva nästan exakt så som lagen är skriven.

Om kassan har skickat ett brev och ifråga sätter detta så låter det som om AF skickat en underrättelse då de misstänker att du inte uppfyller grundvillkoret. Du ska även ha fått en kopia på att AF har skickat den till din a-kassa.

A-kassorna har utredningsskyldighet så de lär skicka brev och fråga tills du svarar på exakt de frågor som de ställer.
Citera
2011-06-18, 13:59
Medlem
Overminds avatar
A-kassa, får inte mycket?

Det är så att jag har jobbat i 6 månader men blev arbetslös och får nu 168kr i dagpenning. 5 dagar antar jag att dom räknar i veckan som dagpenning? 168x5 = 840. 5 dagar i veckan, 4 veckor, 5x4 = 20. 20 Dagar får jag 168 kr för vilket blir 3360 kr på en månad.

Existensminimum, som man får från Socialtjänsten är på 6000kr. Så genom min a-kassa så får jag hälften av existensminimumet jag skulle fått från Socialtjänsten?

Mina räkningar går på 4000kr i månaden. Jag antar jag inte lär få mer pengar ju längre jag går på a-kassa. Skall jag kontakta min a-kassa och fråga dom om detta. För 3360kr kan man inte leva på i månaden.

Jag trodde man var garanterad iallafall existensminimum av a-kassan om man inte varit medlem i 1 år. Jag har varit medlem i a-kassan i "snart" 1 år (Oktober i år).

Vet inte hur jag skall göra. Jag har jobbat i 6 månader och varit medlem i a-kassan i 8 månader.
Citera
2011-06-18, 14:06
Medlem
fuckinghellstorms avatar
Jag tror att man kan gå till soss och så fyller de upp det som fattas från din akssa till existensminimum.
Citera
2011-06-18, 14:09
Medlem
Jobbade du heltid eller extra? Timanställd eller fast anställd?

Om du var fast anställd och fick gå och varit med i akassan mer än 6 månader berättigar akassan dig till 80% av din lön. Ring dom.
Citera
2011-06-18, 14:09
Medlem
Du stämplar väl för 7 dagar i veckan?
Citera
2011-06-18, 14:17
Medlem
Overminds avatar
Tack för era svar. Jag var provanställd hos ett industriföretag. Jobbade hos dom 6 månader och blev medlem i min a-kassa i Oktober förra året. Så denna månad har jag varit medlem i 8 månader.

Jag tror nog mest på att jag kan få dom resterande 2740kr från Socialtjänsten. Det borde gå. Skall ringa dom på Måndag. A-kassan och fråga dom om det skall vara såhär.

EDIT: Dont_Panic79, ja, det kan du nog ha rätt i. Jag fyller i mina kassakort via internet och har för mig lördag och söndag stod med där också.
Citera
2011-06-18, 15:13
Medlem
Man måste ha varit medlem i A-kassan i minst ett år för att kunna få ut full A-kassa.

Du kan inte få ut mer än en heltid på A-kassa (40 tim/vecka).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in