Citat:
Ursprungligen postat av Lebreau
Jag har nu äntligen fått min första anställning som inte är ett sommarjobb, yay!

Tyvärr så finns det ju alltid lite smolk i bägaren, så anställningen gäller enbart ca 6 månader och sträcker sig ifrån 7 juni-31 november (heltid). Frågan är då, blir jag berättigad till alfakassa efter detta trots att det inte blir exakt 6 månader? Ska man anmäla sig till alfakassan på något sätt redan nu eller gör man det sen när man väl är arbetslös? Jag kan inget om sånt här, så berätta gärna allt jag behöver veta för att jag inte ska behöva gå utan någon som helst ersättning om jag nu skulle ha oturen att bli arbetslös.
¨
Med dagens gällande lagstiftning så kan man uppfylla ett arbetsvillkor på fyra sätt.
1. Huvudregeln - det innebär att man i en 12-månadersperiod ska ha arbetat minst 80 timmar i månaden i 6 månader
2. Alternativregeln - att i en 12 månadersperiod ska ha arbetat minst 50 timmar i månader i 6 sammanhängande månader där det totalt blir minst 480
3. Huvudregeln + jämställd tid, (har du fått föräldrapenning eller totalförsvarspenning?)
4. Alternativregeln + jamställd tid