2010-06-02, 00:46
Medlem
Germalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Ring och kolla med din a-kassa. Kanske var så att autogirot kom igång försent så att det inte drogs för någon månad.

Restskatt får du nog kolla med Skatteverket om.

Jo, jag ringde och det löste sig

Tack!
Citera
2010-06-02, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rickrack76
Oj, ja de va säkert ett år sedan... .

Då är det dessvärre försent. Men om det nu var för ett år sedan, då var du väl under 25?

Du bör åtminstånde fråga AF om de kan skriva in dig på nått program. Man kan alltid fråga.
Citera
2010-06-02, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
Då är det dessvärre försent. Men om det nu var för ett år sedan, då var du väl under 25?

Du bör åtminstånde fråga AF om de kan skriva in dig på nått program. Man kan alltid fråga.

Jag har passerat 30. Af sa att jag skulle kontakta kommunen. Men hur funkar det med o skriva in sig på något program? Förhoppningsvis så har jag ett jobb snart.. !
Citera
2010-06-02, 09:19
Medlem
Citat:
Jag har passerat 30. Af sa att jag skulle kontakta kommunen. Men hur funkar det med o skriva in sig på något program? Förhoppningsvis så har jag ett jobb snart.. !

Men varför har du inte skrivit in dig på något program? Ring AFs kundtjänst och fråga.
Citera
2010-06-02, 10:20
Medlem
Citat:
Men varför har du inte skrivit in dig på något program? Ring AFs kundtjänst och fråga.

Jag har kontakt hos en på af. Man ska redovisa tre jobb, uppföljning osv. Sen går jag även hos en jobbcoach. Är de detta som kallas att man går något "program"?
Citera
2010-06-02, 10:40
Medlem
Citat:
Jag har kontakt hos en på af. Man ska redovisa tre jobb, uppföljning osv. Sen går jag även hos en jobbcoach. Är de detta som kallas att man går något "program"?

Nej det kan man inte riktigt påstå.

Hur ser din situation ut. Får du aktivitetsstöd? Har du någonsin fått ersättning? Utförsäkrad? Varför har man inte skrivit in dig i något program?
Citera
2010-06-02, 11:00
Medlem
Lebreaus avatar
Jag har nu äntligen fått min första anställning som inte är ett sommarjobb, yay! Tyvärr så finns det ju alltid lite smolk i bägaren, så anställningen gäller enbart ca 6 månader och sträcker sig ifrån 7 juni-31 november (heltid). Frågan är då, blir jag berättigad till alfakassa efter detta trots att det inte blir exakt 6 månader? Ska man anmäla sig till alfakassan på något sätt redan nu eller gör man det sen när man väl är arbetslös? Jag kan inget om sånt här, så berätta gärna allt jag behöver veta för att jag inte ska behöva gå utan någon som helst ersättning om jag nu skulle ha oturen att bli arbetslös.
Citera
2010-06-02, 11:27
Medlem
Citat:
Nej det kan man inte riktigt påstå.

Hur ser din situation ut. Får du aktivitetsstöd? Har du någonsin fått ersättning? Utförsäkrad? Varför har man inte skrivit in dig i något program?

Ok, jag ska ifrågasätta honom på af om detta du skriver. Jag återkommer.

Tack för att du hjälper mig Tronisee.
Citera
2010-06-02, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebreau
Jag har nu äntligen fått min första anställning som inte är ett sommarjobb, yay! Tyvärr så finns det ju alltid lite smolk i bägaren, så anställningen gäller enbart ca 6 månader och sträcker sig ifrån 7 juni-31 november (heltid). Frågan är då, blir jag berättigad till alfakassa efter detta trots att det inte blir exakt 6 månader? Ska man anmäla sig till alfakassan på något sätt redan nu eller gör man det sen när man väl är arbetslös? Jag kan inget om sånt här, så berätta gärna allt jag behöver veta för att jag inte ska behöva gå utan någon som helst ersättning om jag nu skulle ha oturen att bli arbetslös.
¨

Med dagens gällande lagstiftning så kan man uppfylla ett arbetsvillkor på fyra sätt.

1. Huvudregeln - det innebär att man i en 12-månadersperiod ska ha arbetat minst 80 timmar i månaden i 6 månader

2. Alternativregeln - att i en 12 månadersperiod ska ha arbetat minst 50 timmar i månader i 6 sammanhängande månader där det totalt blir minst 480

3. Huvudregeln + jämställd tid, (har du fått föräldrapenning eller totalförsvarspenning?)

4. Alternativregeln + jamställd tid
Citera
2010-06-02, 12:16
Medlem
zorb89s avatar
Hjälp nu. Hittar inte vart jag ska bli anmäld i a-kassan. Ringde Alfa och de sa 400kr men det är ett fackförbund också sa en annan kille till mig efteråt så jag har letat vanlig a-kasse medlemskap UTAN fackförbund. 400kr ska de inte få lura mig på..

Förklara/säg var jag gör detta.
Citera
2010-06-02, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Hjälp nu. Hittar inte vart jag ska bli anmäld i a-kassan. Ringde Alfa och de sa 400kr men det är ett fackförbund också sa en annan kille till mig efteråt så jag har letat vanlig a-kasse medlemskap UTAN fackförbund. 400kr ska de inte få lura mig på..

Förklara/säg var jag gör detta.

Vart jobbar du?
Citera
2010-06-02, 12:29
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Vart jobbar du?
Ska börja på ett bemaningsföretag(lager arbete) nu men elmontör är målet men saknas praktik/lärlingstid för det.

Hittade denna lista nu:
http://www.iaf.se/upload/medlemsavgifter/2010/medlavg2010-06-01.pdf

Hur kan det skilja 300 jävla kronor bara för att man arbetar? Elektrikernas som inte går att få tag i nu kostar ju över hälften så lite. Och det är väl fack inräknat i det väl?(vilket jag inte ska ha)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in