2010-12-01, 18:24
Medlem
hobbithandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
Så här ligger det till.

Om du inte är medlem i någon akassa och du skulle bli inskriven i någon typ av arbetsmarknadspolitiskt program så får du det absolut lägsta, det vill säga, max 223 kr. Siffran kan vara annorlunda gällande UGA.

Studier är överhoppningsbartid, det är det din akassa menar. Om och när du avslutat din utbildning så kan man hoppa över den tiden och se om du uppfyller ett arbetsvillkor och det kan vara så att man hamnar på utfört arbete under 2010.

Om du ska ha möjlighet att uppbära maxdagpenningen från akassan, dvs 680 kr dag, så måste du uppfylla ett arbetsvillkor inom medlemstiden.

Är det på högskolenivå du ska studera i Kina? För går du med AEA så betalar du enbart 90 kr i månaden och skulle kunna betala in detta i förskott och ha det garderat.

Jag är över 20 år. Då är det ju inte ens föräldrar som ska ta hand om en. får man då bara 223 sek per dag? De bör väll fixa en bostad åt en också. De = staten.

Det är ett universitet. bara språk. Vet inte vad som räknas då. Men AEA. Gäller det om man studerar utomlands? Och blir dagsersättningen större än 223 sek? Låt oss säga att jag är tillbaks i sverige i sommar.. vad får man?
Citera
2010-12-01, 18:24
Medlem
Me_Feat_Yous avatar
Läsa ky utbildning och behålla akassa?

Hej!
Tänkte läsa en ky utbildning på heltid men inte ta csn-bidrag eller lån.
Kan man endast ta a-kassa? Har akassan något system där de kan se ifall man läser en ky utbildning?
Alla svar uppskattas!
Citera
2010-12-01, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piketbussAB
Jo precis, men en försäkring ska vara en trygghet, trygghet i sig är det, dock inte fullt ut beroende på vem man frågar.
Ponera att jag har en lön på 60 000 i månaden och blir arbetslös. Jag har lärt mig leva efter denna månadslön och har självfallet utgifter som är mer än normalsvensson, skulle jag helt plötsligt låt säga gå vidare till 680 kr/dag brutto så är det indirekt självmord ekonomiskt. Det skapar inte trygghet, inte för mig iaf därav har jag avstått från a-kassan. men den blir väl obligatorisk snart

Jo men det är därför man ska skaffa sig en tilläggsförsäkring.

Ponera det här - du blir sjukskriven för svår depression. Ponera att du är det under 6 månader. Vad händer sen när du blir av med sjukpenningen och inte uppfyller medlemskapet. Då får du räkna med max 320 kr per dag.

Men som sagt, det är ett beslut du själv måste ta.
Citera
2010-12-01, 18:27
Medlem
Baskers avatar
Om det kommer till A-kassans kännedom att du studerar (om det så bara är en kvällskurs en gång i veckan) kommer du att få kraftiga problem och omedelbar återbetalning.
Citera
2010-12-01, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobbithands
Jag är över 20 år. Då är det ju inte ens föräldrar som ska ta hand om en. får man då bara 223 sek per dag? De bör väll fixa en bostad åt en också. De = staten.

Det är ett universitet. bara språk. Vet inte vad som räknas då. Men AEA. Gäller det om man studerar utomlands? Och blir dagsersättningen större än 223 sek? Låt oss säga att jag är tillbaks i sverige i sommar.. vad får man?

Sen juli 2007 kan man inte stämpla under ferieuppehållet så det är kört. AEA = Akademikernas Erkända Akassa. Alla som studerar på högskolenivå eller med en högskoleexamen kan gå med.

Spelar ingen roll hur gammal du är, max är 223 kr per dag om du inte är medlem i en akassa eller inte är ersättningsberättigad och inte uppfyller ett arbetsvillkor. Vad du får går inte att svara på då jag inte vet hur du har arbetat, hur mycket frånvaro du har och när du anmäler dig på AF.
Citera
2010-12-01, 18:28
Medlem
Kan inte svara på din fråga men jag ställa en motfråga:

Är det värt att käka på din akassa när du får bidrag får staten gratis?
Citera
2010-12-01, 18:31
Medlem
Citat:
Jo men det är därför man ska skaffa sig en tilläggsförsäkring.

Ponera det här - du blir sjukskriven för svår depression. Ponera att du är det under 6 månader. Vad händer sen när du blir av med sjukpenningen och inte uppfyller medlemskapet. Då får du räkna med max 320 kr per dag.

Men som sagt, det är ett beslut du själv måste ta.
Ok. har sökt efter dessa tilläggsförsäkringar men finner ej något på diverse akassors hemsida.
Jag vet att vissa försäkringsbolag har inkomstförsäkring är det något liknande?
Citera
2010-12-01, 18:32
Medlem
Citat:
Ok. har sökt efter dessa tilläggsförsäkringar men finner ej något på diverse akassors hemsida.
Jag vet att vissa försäkringsbolag har inkomstförsäkring är det något liknande?

Försäkringsbolag har det men du missar det, tilläggsförsäkring är inget som erbjuds från akassorna utan det är fackförbunden eller privata försäkrinsbolag.
Citera
2010-12-01, 18:36
Medlem
Citat:
Försäkringsbolag har det men du missar det, tilläggsförsäkring är inget som erbjuds från akassorna utan det är fackförbunden eller privata försäkrinsbolag.
I see, så nu måste man vara med i facket också för att ha en tilläggsförsäkring
Citera
2010-12-01, 18:38
Medlem
Citat:
I see, så nu måste man vara med i facket också för att ha en tilläggsförsäkring

Nej du har fel... Inte - så nu. Det är så det alltid har varit.

Som sagt, detta är ett beslut du själv måste fatta.
Citera
2010-12-01, 18:40
Medlem
Citat:
Nej du har fel... Inte - så nu. Det är så det alltid har varit.

Som sagt, detta är ett beslut du själv måste fatta.
Med all respekt, men det blev så för mig nu då jag inte kände till något annat.
hur som helst jag bojkottar ideen med a-kassan men kommer ändå anmäla mig för alfa kassan just in case.
Citera
2010-12-01, 18:44
Medlem
Citat:
Sen juli 2007 kan man inte stämpla under ferieuppehållet så det är kört. AEA = Akademikernas Erkända Akassa. Alla som studerar på högskolenivå eller med en högskoleexamen kan gå med.

Spelar ingen roll hur gammal du är, max är 223 kr per dag om du inte är medlem i en akassa eller inte är ersättningsberättigad och inte uppfyller ett arbetsvillkor. Vad du får går inte att svara på då jag inte vet hur du har arbetat, hur mycket frånvaro du har och när du anmäler dig på AF.

Tillägg angående AEA. Man ska "studera och ha som mål att ta 180 högskolepoäng".* Dvs studerar du bara en strökurs kan det kanske inte gå. Har inte läst AEAs stadgar så jag vet inte riktigt vad det exakt innebär. Och sen räcker inte en högskoleexamen, det ska vara minst 180 hp, dvs 3 års studier.

*http://www.aea.se/bli_medlem.aspx

Edit: Du menar så klart en examen från en högskola och inte högskoleexamen förstår jag nu, sorry

Men det kanske inte skadar att förtydliga.
Senast redigerad av Kassamannen 2010-12-01 kl. 18:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in