2012-11-07, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orko
Sker några kontroller? Borde inte skatteverket dyka upp förr eller senare och fråga vem jag är?
Jo det sker kontroller och en krögare måste föra liggare över all sin personal och om du jobbar och inte är inskriven när det sker en kontroll kan du får personliga böter, krögaren kan få böter samt att de kan göra en sökning på dig för att se om du är en bidragsfuskare. Om de finner att du är en bidragsfuskare kan det bli sp att du måste betala tillbaka bidragen direkt samt en straffavgift.
Citera
2012-11-07, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdmkr
Efter 17 månaders heltidsjobb i Sverige 2010-2011 och 4 månaders heltidsjobb i Norge 2012, har jag någon chans att få någon typ utav a-kassa hemma i Sverige?

Är inte medlem i någonting och har aldrig varit.
Enormt uppskattat om någon kunda hjälpa!

Om du inte är med i någon a-kassa så kan du söka a-kassa av Alfakassan. Du måste ha jobbat minst 6 månader med 80 h varje månad under senaste året så det beror på när under 2011 du arbetade.

Dvs söker du ersättning från nu i november så ska du ha arbetat 6 månader inom perioden november 2011 - oktober 2012.
Citera
2012-11-07, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Om du inte är med i någon a-kassa så kan du söka a-kassa av Alfakassan. Du måste ha jobbat minst 6 månader med 80 h varje månad under senaste året så det beror på när under 2011 du arbetade.

Dvs söker du ersättning från nu i november så ska du ha arbetat 6 månader inom perioden november 2011 - oktober 2012.

Tackar för snabbt svar, det uppskattas!
Får försöka hos NAV imorgon då..
Citera
2012-11-08, 08:54
Medlem
Muppenarjags avatar
Har en kort fråga om min a-kassa.
Får nu a-kassa från facket "Pappers". Nu nästa månad finns det en chans att jag får ett heltidsjobb som varar i ca 3 månader. När det arbetet är slut, kan jag då hoppa tillbaka till a-kassan igen då, eller måste jag söka om allt då? Skicka in papper osv igen?

Tack på förhand för svar.
Citera
2012-11-08, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppenarjag
Har en kort fråga om min a-kassa.
Får nu a-kassa från facket "Pappers". Nu nästa månad finns det en chans att jag får ett heltidsjobb som varar i ca 3 månader. När det arbetet är slut, kan jag då hoppa tillbaka till a-kassan igen då, eller måste jag söka om allt då? Skicka in papper osv igen?

Tack på förhand för svar.

Du kan gå tillbaka till a-kassa efter arbetet är slut.
Skicka in ett arbetsgivarintyg för det senaste arbetet på 3 mån.
Citera
2012-11-09, 02:56
Medlem
Muppenarjags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjin71
Du kan gå tillbaka till a-kassa efter arbetet är slut.
Skicka in ett arbetsgivarintyg för det senaste arbetet på 3 mån.
Perfekt.
Tack för svar!
Citera
2012-11-09, 19:32
Medlem
Den fittan som kom på 75-deltidsdagar borde avrättas. Hur som helst. Idioterna på a-kassan betalar inte ut ersättning för lördag-söndag, således kan jag alltså inte redovisa att jag arbetat de dagarna eftersom ersättning betalas ändå inte ut, hur ska de få reda på det? Får varken ersättning från FK eller annan myndighet så de kan inte koppla mig att jag fått bidrag från extern enhet.
Citera
2012-11-09, 22:23
Medlem
Fenrers avatar
Så länge du skiter i din egen framtid och inte vill göra rätt för dig så är ju svartjobb jättebra, se bara till att pansionsspara ordenigt, ca 50% av lönen så ordnar det sig.
Citera
2012-11-09, 23:00
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suomu
Kör på säger jag.

Sist jag skattade en krona var 2004, och då skattade jag 3400 och fick tillbaka runt 3350 i skatteåterbärgning.
Och, som vissa har sagt, försök hålla det lite diskret. Det finns idioter till grannar som vill suga musten ur dig och anmäler dig direkt.

OBS; aldrig mjölkat Sos eller A-kassan samtidigt.

Hur gör du med pension och annat sparande? Vore intressant få en inblick i hur en svartjobbare lägger upp den ekonomiska planeringen, så berätta gärna utförligt. Tack på förhand
Citera
2012-11-11, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addams.
Den fittan som kom på 75-deltidsdagar borde avrättas. Hur som helst. Idioterna på a-kassan betalar inte ut ersättning för lördag-söndag, således kan jag alltså inte redovisa att jag arbetat de dagarna eftersom ersättning betalas ändå inte ut, hur ska de få reda på det? Får varken ersättning från FK eller annan myndighet så de kan inte koppla mig att jag fått bidrag från extern enhet.

Jag hoppas att du inte söker arbete som innebär att du behöver vara tydlig i skrift för då lär du få vänta på arbete.

Anonyma tips inkommer rätt ofta. Om du sänder in arbetsgivarintyg kommer kassan jämföra timmarna på kortet med de som finns på intyget och stämmer inte dessa kommer ersättning att återkrävas och polisanmälan göras.

Sänder du inte in begärt intyg kommer din ersättning att stoppas.
Citera
2012-11-11, 19:46
Medlem
Tänkte åka till australien då det är dåligt på mitt jobb framöver i ett par månader, har projektanställning nu och blir därför uppsagd om det finns dåligt att göra.
Frågan är då om jag kan stämpla under denna tid? ( ca 2 månader) .
Jag är dessutom fastanställd från februari och framåt på samma firma, så kan visa upp papper på att jag kommer få jobb igen, och borde därför slippa löjliga fjantmöten på arbetsförnedringen?
Tänker fan ha lite nytta av de onödiga pengar man betalar till detta påfund.
Citera
2012-11-11, 22:58
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addams.

Om du läser bättre än vad du skriever, så har du kanske lagt märke till att deltidsdagarna är en del av lagstiftningen som reglerar arbetslöshetsförsäkring. Det är med andra ord Riksdagen och i förlängningen demokratin som fattat beslut om de 75 deltidsdagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in