2011-06-03, 13:03
Medlem
fick en lapp från if metall står kontakta oss inom 14 dagar daterad 05 19 och har inte kunnat göra det pga en massa anledningar.. har hittat felande inbetalning själv, skulle vara betald 04 16
provat ringa centrala akassan och if metall alla har stängt... vad gör man ?

förmodar att jag e utesluten nu eller?

om jag skulle bli utesluten hur påverkar det ersättningen från försäkringskassan har ju 65 % där nu...
Citera
2011-06-03, 23:38
Medlem
hittade detta:

tolkar det som jag e safe för tillfället... http://www.ifmetall.se/ifmetall/home/home.nsf/NewsFormFMIN?OpenForm&uid=27D967271B76D3F0C125726E 004E7600

nån som tolkar annorlunda?
ja det e en avgift jag e efter med
Citera
2011-06-03, 23:57
Medlem
Per-Engdahls avatar
Om man jobbat/betalat tillräckligt länge som du skrev, får man då A-kassa om man själv säger upp sig? Det är 50/50 att vi flyttar inom ett par år och kanske dröjer en stund att få nytt jobb för henne i nya staden.
Citera
2011-06-07, 22:11
Medlem
SC sXes avatar
Jag går över från ett kommunalt bolag där jag är med i a-kassan till industrin.
Måste jag byta till metalls a-kassa nu, eller kan jag fortfarande vara kvar?
Citera
2011-06-09, 14:44
Medlem
Per-Engdahls avatar
bump
Citera
2011-06-09, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erlg
En förskollärare skall givetvis inte gå med i ett LO-fack, utan det är Lärarförbundet som gäller. Jag tror inte att Lärarnas Riksförbund, som är ett SACO-förbund organiserar förskollärare. 20K är dessutom en helt orimlig ingångslön. I stort sett alla kommuner i landet erbjuder 25 eller mer som ingångslön.

25k för att passa barn

Citat:
Ursprungligen postat av Per-Engdahl
Om man jobbat/betalat tillräckligt länge som du skrev, får man då A-kassa om man själv säger upp sig? Det är 50/50 att vi flyttar inom ett par år och kanske dröjer en stund att få nytt jobb för henne i nya staden.

Det blir fler karensdagar om man säger upp sig det är skillnaden är väl ca: 40 eller något sånt.
Citera
2011-06-09, 15:09
Medlem
Per-Engdahls avatar
Ok, så 40 första dagarna utan pröjs? Hur länge får hon pengar sedan? Anledningen till att jag inte vet sånt här, som förmodligen alla andra vet, är att jag har en sådan utbildning och finansiell situation att jag aldrig funderat på A-kassan etc. Det jag dock vet är att de blivit sviniga som fan sista åren, bland annat har en del kompisar fått vänta på pengar i 4-5 månader. Lider med alla normala arbetare som får lida av moderaternas reformer när det egentligen är blattarna som belastar samhällsekonomin.
Citera
2011-06-09, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Engdahl
Ok, så 40 första dagarna utan pröjs? Hur länge får hon pengar sedan? Anledningen till att jag inte vet sånt här, som förmodligen alla andra vet, är att jag har en sådan utbildning och finansiell situation att jag aldrig funderat på A-kassan etc. Det jag dock vet är att de blivit sviniga som fan sista åren, bland annat har en del kompisar fått vänta på pengar i 4-5 månader. Lider med alla normala arbetare som får lida av moderaternas reformer när det egentligen är blattarna som belastar samhällsekonomin.

Hon får pengar i ca: 300 dagar dock så minskas beloppt ner under tiden. Tror faktiskt att A-kassan blivt snällare på gamla dagar då de har minskat ner tidskraven på medlemsskap osv. Anledningen till att vissa får vänta har oftast att göra med att de själva inte gör som man ska, missar papper som ska skickas med, fyllas i osv. samt att det periodvis varit en otrolig belastning med många arbetslösa under korta tider mm.
Citera
2011-06-10, 10:28
Bannlyst
Fackförbund och a-kassa

Det finns många frågor/trådar och svar inom detta ämne, men jag vill lyfta min fråga.

Jag är medlem i Sekos fackförbund och i deras A-kassa.

Jag är idag arbetslös och går på a-kassa, jag försöker skära ner mina kostnader på alla områdden.

Facket har inte gjort något för mig på hela mitt yrkesliv, har ändå stött dem för att jag tror att möjligtvis andra behöver deras hjälp.

Är det så att jag kan gå ur seko och stanna kvar i deras a-kassa och på det sättet spara ett par hundra kroner om året?
Citera
2011-06-10, 10:31
Medlem
erra62s avatar
Ta ett jobb istället, mycket bättre.
Citera
2011-06-10, 11:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av erra62
Ta ett jobb istället, mycket bättre.

Japp, det är min första projekt. Anställningsansökan är omskriven och cv är uppdatterad. Kollar på nätet, vänner, gamla arbetsgivare och funderar på spontana ansökningar för att se om jag har någon lycka där.

Nu tolkade jag först ditt inlägg som sarkastiskt men valde att svara på det ändä.

Även om jag inte planerar eller "hoppas" på en lång arbetslös sommar så måste jag se över mina inkomster och utgifter så att jag kan betala räkningarna när det är dags. Plus att jag inte vill äta upp min buffert utan den ska sndvändas när det är absolut nödvändigt så som om jag slår ut en tand eller två!

Så därför är jag nyfiken på om jag kan gå ur seko men vara kvar i a-kassan?Funderar även på att gå ur svenska kyrkan så sparar jag någon tusenlapp där med varje år!
Citera
2011-06-10, 12:45
Medlem
Carburators avatar
Du kan gå ur SEKO eller Sveko som dom kallas på min arbetsplats. Svenska kyrkan kan du också gå ur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in