2011-06-18, 15:18
Medlem
Overminds avatar
Men då borde Socialtjänsten kunna gå in och ge mig dom 2740kr som saknas för att få existensminimum (6000kr).
Citera
2011-06-18, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Men då borde Socialtjänsten kunna gå in och ge mig dom 2740kr som saknas för att få existensminimum (6000kr).

Beror på. Socialen går tillbaka, tror det är tre månader, och kollar hur mycket du tjänat. Om du tex söker bidrag 1:a Juni så kollar socialen up dina inkomster och konton från Mars, April och Maj.
Har du tjänat mer än rådande existensminimum så dras detta av från de eventuella pengar som betalas ut till dig.
Citera
2011-06-18, 19:14
Medlem
Citat:
Det är så att jag har jobbat i 6 månader men blev arbetslös och får nu 168kr i dagpenning. 5 dagar antar jag att dom räknar i veckan som dagpenning? 168x5 = 840. 5 dagar i veckan, 4 veckor, 5x4 = 20. 20 Dagar får jag 168 kr för vilket blir 3360 kr på en månad.

Existensminimum, som man får från Socialtjänsten är på 6000kr. Så genom min a-kassa så får jag hälften av existensminimumet jag skulle fått från Socialtjänsten?

Mina räkningar går på 4000kr i månaden. Jag antar jag inte lär få mer pengar ju längre jag går på a-kassa. Skall jag kontakta min a-kassa och fråga dom om detta. För 3360kr kan man inte leva på i månaden.

Jag trodde man var garanterad iallafall existensminimum av a-kassan om man inte varit medlem i 1 år. Jag har varit medlem i a-kassan i "snart" 1 år (Oktober i år).

Vet inte hur jag skall göra. Jag har jobbat i 6 månader och varit medlem i a-kassan i 8 månader.

Du har en genomsnittlig veckoarbetstid på 21 eftersom du har en dagpenning på 168 kr.

Det verkar helt korrekt att du får 168 kr i dagpenning. Har du ännu inte varit med i a-kassan i 12 månader får du grundersättning som baseras på din genomsnittliga veckoarbetstid. Om du jobbat heltid i ca 6 månader blir det halvtid i genomsnitt per vecka på ett helt år och då får du i runda slängar 160 kr/dag.

Om du är arbetslös 1 oktober kan du eventuellt få en högre ersättning då din kassa kommer göra en prövning för att se om du har rätt till inkomstrelaterad ersättning. Det har du om du uppfyller arbetsvillkoret udner medlemstiden. Observera att du i sådana fall får 80 % av din genomsnittliga dagsförtjänst under det år du varit medlem. Förenklat kan man säga att de inkomster du haft under året delas på antal arbetsdagar på ett år och 80% av det får du i dagpenning.
Citera
2011-06-18, 20:28
Medlem
Overminds avatar
Hmm.. Okej. Jag jobbade 5-skift. 12 timmar natt och förmiddag på helger t ex.

Det står att jag har återstående 262 dagar. Vad händer när dom dagarna tagit slut? Får jag bara 70-80% då i fortsättningen?
Citera
2011-06-18, 20:31
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:

Det står att jag har återstående 262 dagar. Vad händer när dom dagarna tagit slut? Får jag bara 70-80% då i fortsättningen?

Nej, om 262 dagar har du ett arbete.
Citera
2011-06-18, 20:37
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Nej, om 262 dagar har du ett arbete.

Det hade varit något. I början på Juli tror jag kommer gå med i AF's ungdomsgaranti och då kommer jag få välja någon utbildning som kommer ge jobb. Hoppas det finns något jag kan tänkas hålla på med.
Citera
2011-06-18, 21:35
Medlem
Hur fungerar det här med A-kassa egentligen?

Jag har varit medlem i kommunal A-kassa sen januari 2011. Jag har jobbat ganska mycket sen dess och kommer jobba en hel del framöver. När jag är klar med jobbet är vi inne på September. Därefter vet jag inte vad som händer. Kommer jag har rätt att stämpla då? Hur mycket får man? Och hur går man tillväga när det är dags? Säger dom till när det har gått 6 månader? Eller måste man själv ta kontakt? För det är 6 månader som gäller va innan man får börja stämpla? Tacksam för svar!
Citera
2011-06-18, 21:37
Medlem
fergusons avatar
Man måste varit medlem i ett år och arbetat minst 6 månader under denna period.

Tyvärr är det så att de slår ut de 6 månaderna på 12 och tar ett snitt av det som din genomsnittliga inkomst vilket oftast innebär att man får en löjligt låg ersättning som inte ens är i närheten av några 80%.

När du blivit arbetslös så kommer arbetsförmedlingen kontakta a-kassan
Citera
2011-06-18, 21:38
Medlem
Citat:

Det säger mig ingenting, det kassan gjort är att de räknat samman de faktiskt arbetade timmarna och delat på 51,96 för att få en genomsnittlig veckoarbetstid.

Citat:

När de tar slut måste du ha uppfyllt ett nytt arbetsvillkor för att kunna få en ny ersättningsperiod. Har du barn under 18 när din trehundrade dag infaller så får du ytterligare 150 dagar.
Citera
2011-06-18, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ferguson

Tyvärr är det så att de slår ut de 6 månaderna på 12 och tar ett snitt av det som din genomsnittliga inkomst vilket oftast innebär att man får en löjligt låg ersättning som inte ens är i närheten av några 80%.

När du blivit arbetslös så kommer arbetsförmedlingen kontakta a-kassan

Men va fan varför säger arbetskamraterna att man måste ha varit medlem i ett halvår?
Citera
2011-06-18, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thecookie85
Jag har varit medlem i kommunal A-kassa sen januari 2011. Jag har jobbat ganska mycket sen dess och kommer jobba en hel del framöver. När jag är klar med jobbet är vi inne på September. Därefter vet jag inte vad som händer. Kommer jag har rätt att stämpla då? Hur mycket får man? Och hur går man tillväga när det är dags? Säger dom till när det har gått 6 månader? Eller måste man själv ta kontakt? För det är 6 månader som gäller va innan man får börja stämpla? Tacksam för svar!

Du kan få grundersättning om du ännu inte varit med i 12 månader. Du måste själv ansöka om ersättning, ingen säger till

Här finns en rätt bra guide på hur du går tillväga, är samma procedur även om du inte är med i SKTF.
http://www.sktfsakassa.se/Sa-gor-du/guide/

Citat:
Ursprungligen postat av ferguson

Nästan rätt, man behöver inte ha varit med i 12 månader utan kan få ersättning tidigare än så. Då får man grundersättning istället.
Citera
2011-06-18, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thecookie85
Men va fan varför säger arbetskamraterna att man måste ha varit medlem i ett halvår?

Du kan få ersättning efter en månad men endast grundersättning. För inkomstrelaterad ersättning ska du ha varit med i 12 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in