Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Det är så att jag har jobbat i 6 månader men blev arbetslös och får nu 168kr i dagpenning. 5 dagar antar jag att dom räknar i veckan som dagpenning? 168x5 = 840. 5 dagar i veckan, 4 veckor, 5x4 = 20. 20 Dagar får jag 168 kr för vilket blir 3360 kr på en månad.
Existensminimum, som man får från Socialtjänsten är på 6000kr. Så genom min a-kassa så får jag hälften av existensminimumet jag skulle fått från Socialtjänsten?
Mina räkningar går på 4000kr i månaden. Jag antar jag inte lär få mer pengar ju längre jag går på a-kassa. Skall jag kontakta min a-kassa och fråga dom om detta. För 3360kr kan man inte leva på i månaden.
Jag trodde man var garanterad iallafall existensminimum av a-kassan om man inte varit medlem i 1 år. Jag har varit medlem i a-kassan i "snart" 1 år (Oktober i år).
Vet inte hur jag skall göra. Jag har jobbat i 6 månader och varit medlem i a-kassan i 8 månader.
Du har en genomsnittlig veckoarbetstid på 21 eftersom du har en dagpenning på 168 kr.
Det verkar helt korrekt att du får 168 kr i dagpenning. Har du ännu inte varit med i a-kassan i 12 månader får du grundersättning som baseras på din genomsnittliga veckoarbetstid. Om du jobbat heltid i ca 6 månader blir det halvtid i genomsnitt per vecka på ett helt år och då får du i runda slängar 160 kr/dag.
Om du är arbetslös 1 oktober kan du eventuellt få en högre ersättning då din kassa kommer göra en prövning för att se om du har rätt till inkomstrelaterad ersättning. Det har du om du uppfyller arbetsvillkoret udner medlemstiden. Observera att du i sådana fall får 80 % av din genomsnittliga dagsförtjänst under det år du varit medlem. Förenklat kan man säga att de inkomster du haft under året delas på antal arbetsdagar på ett år och 80% av det får du i dagpenning.