2006-08-12, 23:34
Medlem
Svampfests avatar
Borde de inte ana något lurt i görningen om du lyckas med detta då?

Menar från att ha gått arbetslös en bra tid till att plötsligt få ett najs jobb som kräver utbildning du inte angett att du har till dem?
Citera
2006-08-13, 08:02
Medlem
Konsekvenserna av detta kan ju bli att du blir återbetalningsskyldig.
Men om vi tänker på utb, de har ju inga skyldigheter att rapportera sitt elevantal till CSN. Det kan gå!!

Ähhh jag vettifan..
Mord, narkotikabrott och jävlas med staten gillar inte domare.
Citera
2006-08-13, 10:12
Medlem
Jag var deltidsarbetslös på fredagar och studerade en timma på måndagskvällar, detta tyckte a-kassan var nog för att neka mig ersättning.
Citera
2006-08-13, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjucko
Jag var deltidsarbetslös på fredagar och studerade en timma på måndagskvällar, detta tyckte a-kassan var nog för att neka mig ersättning.
Vad du bara arbetslös en halv dag i veckan eller arbetade du en halv dag i veckan?

Hade du redan a-kassa när du började plugga eller sökte du?
Citera
2006-08-13, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BroderBasker
Denna skola lär väl knappast rapportera sina elever till csn så vilka andra hinder kan det finnas för detta...riskerar jag som studerande att hamna i något annat register som t.ex. a-kassan kan kolla?

För att du överhuvudtaget ska få pengar från CSN så måste skolan registrera dig som elev på ett eller annat sätt. Antingen pappersväg eller genom ELA. Å andra sidan så för CSN spelar det ingen roll om du har A-kassa, vi ser det bara som en inkomst. De du bör kolla är vad din a-kassa säger.
Citera
2006-08-14, 15:51
Medlem
Knullkungens avatar
Höja lön för att få max a-kassa?

Om man jobbar och blir arbetslös så vill man givetvis få ut maxersättning. Ponera att man dock inte har en lön som berättigar till full ersättning. Hur gör man då? Kan ens arbetsgivare bara höja lönen så att man får maximal a-kassa, innan han sparkar en. Eller blir a-kassan misstänksam. Hur långt innan avsked skall en sådan löneförhöjning vara genomförd för att inte väcka misstänksamhet fån a-kassans sida?
Citera
2006-08-14, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Om man jobbar och blir arbetslös så vill man givetvis få ut maxersättning. Ponera att man dock inte har en lön som berättigar till full ersättning. Hur gör man då? Kan ens arbetsgivare bara höja lönen så att man får maximal a-kassa, innan han sparkar en. Eller blir a-kassan misstänksam. Hur långt innan avsked skall en sådan löneförhöjning vara genomförd för att inte väcka misstänksamhet fån a-kassans sida?

Riktigt så enkelt är det inte. Det räknas ut en snittinkomst på de senaste 6 månaderna. Detta grundar sig sedan din dagpenning på, just för att det inte skall gå att få sin lön höjd en dag före arbetslöshet
Citera
2006-08-14, 17:53
Medlem
Jobba 16 timmar om dagen.
Citera
2006-08-15, 21:11
Awaiting Email Confirmation
Pension trots a-kassa / sjukskriven ?

Nåt jag undrat över ett tag.
Även fast en person går på a-kassa säg fullt eller delvis, eller

om en person är sjukskriven 100% eller mindre, får man pension på de pengarna på samma sätt som om man vore anställd hos en arbetsgivare?
Citera
2006-08-17, 10:16
Medlem
BroderBaskers avatar
Hisper, plit mfl.>
Tack för era svar. Det känns ju ärligt talat som om det inte borde vara något som helst problem det här. Jag fattar inte hur de ska kunna märka något. Å andra sidan så borde det inte vara så här lätt, och det är mest det som jag tycker känns lite skumt...
Citera
2006-08-17, 22:39
Medlem
Mårten Gåss avatar
A-kassan kollar kontinuerligt med Ladok om man tar studiepoäng, men i Ladok lagras väll endast Högskole-/Universitetspoäng? Det var vad jag fick höra av min handledare på AF förut.
Citera
2006-08-17, 22:42
Medlem
Mårten Gåss avatar
A-kassa fast resttentor kvar?

Mitt problem är att jag inte har heltidsarbete än, jag håller på att avsluta mina studier. Har ngr rest tentor men har börjat söka jobb, på AF säger det att jag inte kan få A-kassa även fast jag inte har ngt schemabundet kvar, endast redovisningen av exjobbet och ngr omtentor. Är berättigad på alla andra vis, men har resttentor. Någon som har fått A-kassa fast de inte är helt klara med skolan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in