2009-03-27, 02:36
Medlem
hmm mycket bra fråga, jag tror dock att de har ett krav att anmäla sig första arbetslösa dagen, det är från den dagen du får ersättning. om du inte anmäler dig på två månader kommer du att få vara utan pengar den tiden och kommer inte få det retoraktivt men jag kan inte svara på om det kommer funka faktiskt.

Det är på många sätt ett dumt system när man hamnar mellan två stolar så att säga men men...det som är surt att har du varit medlem ett år och jobbat ett halvår så räknar de den lönen du haft/12 och den lönen blir grund för A-kassa. säg 20 000/mån i 6mån blir alltså 120 000/12= 10 000:- som de ger digen procentandel på (80%) som det ofta sägs men vilket inte stämmer alls!..som jag förstått det. alltså vääldigt dåligt om man inte jobbat ett år.
Citera
2009-03-27, 04:15
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossepersson
Nej det stämmer, jävla fanken rent ut sagt.
Jag kommer alltså missa det med 2 månader, eller 500:- som de vill ha av en i pengar för det.

Men det är märkligt, man måste va medlem ett år, men kan ha jobbat 50%, då borde man om man jobbat 100% kunna va medlem kortare för att jämna ut.

Men då har jag en annan fråga, säg att jag skiter i att anmäla mig till Arbetsförmedlingen och väntar 2 mån från det att jag blev uppsagd till att jag vart med i A-kassan ett år, då borde jag med andra ord vara berättigad till det fulla beloppet? Korrekt?

är inte helt säker nu men jag tror att du får grundersättning i 2månader
efter det får du 80% av lönen.
Citera
2009-03-27, 04:16
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
hmm mycket bra fråga, jag tror dock att de har ett krav att anmäla sig första arbetslösa dagen, det är från den dagen du får ersättning. om du inte anmäler dig på två månader kommer du att få vara utan pengar den tiden och kommer inte få det retoraktivt men jag kan inte svara på om det kommer funka faktiskt.

Det är på många sätt ett dumt system när man hamnar mellan två stolar så att säga men men...det som är surt att har du varit medlem ett år och jobbat ett halvår så räknar de den lönen du haft/12 och den lönen blir grund för A-kassa. säg 20 000/mån i 6mån blir alltså 120 000/12= 10 000:- som de ger digen procentandel på (80%) som det ofta sägs men vilket inte stämmer alls!..som jag förstått det. alltså vääldigt dåligt om man inte jobbat ett år.

är du säker på att de räknar så?
Citera
2009-03-27, 11:07
Medlem
Då jag var på info möte hos a-kassan sa de att det var såhär sen om det verkligen är så eller om jag fattade helt fel vet jag inte men jag är tämligen säker på att det fungerar såhär...

angående om man kunde skita i att anmäla sig til ams för att då få full ersättning kom jag ju på att det inte går..då man inte har inkomst de två månaderna räknar de ju lönen från färre månader...de ser ju att ingen lön kommit in.
Citera
2009-03-27, 11:50
Medlem
Citat:
Då jag var på info möte hos a-kassan sa de att det var såhär sen om det verkligen är så eller om jag fattade helt fel vet jag inte men jag är tämligen säker på att det fungerar såhär...

angående om man kunde skita i att anmäla sig til ams för att då få full ersättning kom jag ju på att det inte går..då man inte har inkomst de två månaderna räknar de ju lönen från färre månader...de ser ju att ingen lön kommit in.

Dessutom så ser de ju på ditt arbetsgivarintyg hur länge du varit anställd...
Citera
2009-03-27, 11:59
Medlem
Anledningen till att lördag och söndag finns med på kassakorten är ju att en del arbeten inkluderar helger. Som någon skrev tidigare så kan man ju inte stämpla under veckorna och arbeta "ostört" under helgen. Man kryssar alltså arbetslös på alla dagar som man inte arbetar och de övriga dagarna fyller man i antal timmar. På en 2-veckors period; jobbar du tex 7 dagar ena veckan och inget alls veckan efter så justeras det iaf hos a-kassan så du får betalt via dem 3 dagar och dessa du får betalt för dras från din period.
Citera
2009-03-27, 13:27
Medlem
Det vore ju som sagt bra om man får minimiinkomst de två första månaderna, och sen när man vart medlem ett år får full ersättning, jag skall ringa och höra med dem på måndag.

Men annars en annan teori...
Jag har en polare med eget företag, planen är att han skall ge mig en projektanställning tillräckligt länge för att jag skall komma upp i ett år, men liten eller inget lön, alternativ att han betalar lön, men att jag betalar tillbaka den till honom sen.

Även om jag får väldigt lite lön i två månader tror jag att jag borde komma över gränsen på 18700, men vad tror ni, kan man lura dem med en sån projektanställning, jag menar jag får ju anställningsinty och hela baletten från det företaget, sen att lönen är liten har ju faktiskt inte a-kassan med att göra?!?
Citera
2009-03-27, 16:03
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossepersson
Det vore ju som sagt bra om man får minimiinkomst de två första månaderna, och sen när man vart medlem ett år får full ersättning, jag skall ringa och höra med dem på måndag.

Men annars en annan teori...
Jag har en polare med eget företag, planen är att han skall ge mig en projektanställning tillräckligt länge för att jag skall komma upp i ett år, men liten eller inget lön, alternativ att han betalar lön, men att jag betalar tillbaka den till honom sen.

Även om jag får väldigt lite lön i två månader tror jag att jag borde komma över gränsen på 18700, men vad tror ni, kan man lura dem med en sån projektanställning, jag menar jag får ju anställningsinty och hela baletten från det företaget, sen att lönen är liten har ju faktiskt inte a-kassan med att göra?!?

är också nyfiken
kan du återkomma med mer info på måndag?
tack
Citera
2009-03-27, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
är också nyfiken
kan du återkomma med mer info på måndag?
tack

You bet!
Citera
2009-03-27, 18:53
Medlem
problemet om du inte får lön från denna projektanställning är att då får du mindre pengar i bidrag. Vet inte hur länge du jobbat det är mest relevant just nu känner jag. Har du jobbat länge men inte varit med i facket eller har du inte jobbat så länge?
Citera
2009-03-28, 03:45
Medlem
Citat:
problemet om du inte får lön från denna projektanställning är att då får du mindre pengar i bidrag. Vet inte hur länge du jobbat det är mest relevant just nu känner jag. Har du jobbat länge men inte varit med i facket eller har du inte jobbat så länge?

Vart med i A-kassan i 10 månader, så "jobbar" jag gratis i 2 månader tror jag ändå mitt snitt kommer över 18600 eller vad beloppet är, räknat på 12 månader
Citera
2009-03-28, 06:10
Medlem
Vart står det 6 månader?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här