2006-08-18, 07:42
Medlem
_jss avatar
Vet inte riktigt om jag förstått rätt, riktigt. Du har ingen examen än alltså? Ja, då kan det ju bli problem om du hade tänkt använda studierna för att berättiga din a-kassa. A-kassa får man väl endast efter slutförda studier, vad jag förstår.

Kanske vet någon annan helt säkert.
Citera
2006-08-18, 12:32
Medlem
Deannas avatar
Prata med det fack som har hand om din A-kassa.
När jag läste nationalekonomi var det tjej som hade en kurs på A-kursen kvar, hon hade jobbat ett tag men aldrig klarat att ta de sista poängen för att få ut sin examen.. Hon vart arbetslös och fick både gå på A-kassa och läsa upp sin 5 poängskurs som hon hade kvar, men då var hon tvungen att vara aktivt arbetssökande under dessa veckor hon läste på universitet (hon fick jobb under kursens gång)..
som sagt, prata med facket.. (men du kanske tänker på alfa-kassa?)
Citera
2006-08-18, 14:29
Medlem
Har för mig att man inte ens får vara registrerad på en kurs för att få a-kassa. Du måste ju omregistrera dig för att skriva tentan så det kan bli knas.

Sen är frågan om man gör en koll mot skolorna och inte bara med CSN.
Citera
2006-08-20, 17:25
Medlem
BroderBaskers avatar
Ladok, det kändes jag inte ens till. Vad finns det mer för småhemliga register man riskerar att hamna i som studerande?
Citera
2006-08-20, 19:06
Medlem
mishimas avatar
Vill du berätta vad är det för form av utbildning du ska gå?

Är den inte CSN-berättigad kan jag inte föreställa mig att det rapporteras in något till Ladok.
Citera
2006-08-20, 19:39
Medlem
BroderBaskers avatar
En designutbildning på en ansedd skola i Stockholm. Räcker det?
Citera
2006-08-20, 21:19
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderBasker
En designutbildning på en ansedd skola i Stockholm. Räcker det?

Min känsla säger att du borde kunna fixa det. Borde du inte kunna ordna ett extraknäck i fall något skulle hända?
Citera
2006-08-21, 08:51
Medlem
Rekas avatar
Hmm, jag fick studera samtidigt jag gick på a-kassa. Jag fick skriva på en försäkran hos mitt fackförbund att jag upphörde omedelbart med studierna ifall jag fick ett arbete under studietiden.

Och hur pass stor är "risken" att man får ett arbete i dagens Sverige?
Citera
2006-08-21, 09:20
Medlem
SvaMp_s avatar
Lånar tråden för ngt jag undrar, säg att man pluggar och jobbar samtidigt, om man då blir arbetslös under sommarlovet, har man rätt till a-kassa då, alltså under sommarperioden?
Citera
2006-08-22, 12:19
Awaiting Email Confirmation
ingen som vet?
Citera
2006-08-22, 17:38
Medlem
wildhorsess avatar
Arbetslöshetsersättningen räknas som pensionsgrundande inkomst.

I sjukförsäkringen är det själva sjukpenningen som är pensionsgrundande, vilket innebär att 80 % av den sjukpenninggrundande inkomsten är pensionsgrundande.
Citera
2006-08-22, 18:30
Medlem
brevmannens avatar
Kan man ha a-kassa när man enbart läser kvällskurs?

Som rubriken lyder.. En kvällskurs påverkar ju inte sysselsättningen på dagtid, därför borde man väl kunna gå en sådan kurs, eller är det totalförbud mot plugg oavsett tid när man har a-kassa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in