2006-11-16, 14:29
Medlem
Nokias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Kriterierna finns på deras hemsida

http://www.alfakassan.se/

och är i stort sett samma som för andra a-kassor, förutom att du inte behöver ha varit medlem hos dem för att kunna få grundersättningen.

Ahhh man tackar för hjälpen!
Citera
2006-11-16, 15:22
Medlem
Eskapist_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Jag arbetar som Taxichaufför och hade lite bråttom i arbetet en kväll.
Råkade köra om en civil polisbil i 150 på motorvägen och blev av med körkortet.

Nu är dock frågan. Har jag rätt till A-Kassa?
Jag har försökt söka lite på nätet men hittar inget.
Min arbetsgivare sa ju upp mig av naturliga skäl.
Utan körkort blir det ju svårt att arbeta.

Länsstyrelsen var dock på bra humör och jag blir bara utan körkort en månad.
Jag har tidigare tappat körkortet en gång och har kört för fort flera gånger så jag kom lindrigt undan.

Dom där 4000 kr i böter sved dock lite

Men nu återstår det faktum att jag inte har någon inkomst under en månad och A-Kassa är ju mitt enda hopp i detta fall.
Jag borde väl ändå ha rätt till det eller?
Någon som har koll på detta?

Ja du har rätt till a-kassa eftersom du blev uppsagd. Hade du sagt upp dig själv tror jag det hade varit karensdagar o så.
Gå till arbetsförmedlingen direkt och anmäl dig.
Citera
2006-11-16, 16:36
Medlem
Jo du har rätt till A-kassa, tyvärr.

Det borde finnas regler som hindrar folk, som blir uppsagda på grund av att de begått brott, att få A-kassa.
Citera
2006-11-16, 21:51
Medlem
Tack för svaren båda

HHarry.
I princip håller jag med dig om den frågan men eftersom jag själv är drabbad just nu har jag bytt åsikt i frågan för ett tag i alla fall

Men om vi nu skulle införa det du säger så finns det givetvis lösningar på det också. T ex en extra försäkring som ger inkomst under en viss tid.
Jag och många med mig skulle givetvis ta en sån försäkring.
Alla kan begå misstag i trafiken och ingen vill riskera att stå utan ersättning i en eller flera månader.

Nu är ju ändå arbetslöshetsersättningen ett försäkringssystem som man betalar in till.
Jag arbetar oftast 6 dagar i veckan minst 10 timmars pass.
Hamnar ofta på långt över 200 timmar i månaden och mot bakgrund av det tycker jag att jag har rätt att ta del av detta försäkringssystem trots att jag är grovt kriminell
Ska man diskutera arbetslöshetsersättning på felaktiga grunder så finns det större bovar läs bidragsfuskare att slå ned på.
Citera
2006-11-20, 16:35
Medlem
SinCitys avatar
A-kassa, regler för höjd ersättning?

Tjena!

Jag har en fundering angående hur länge man måste ha arbetat i sträck för att få sin ersättning höjd? Jag läste att det var 12månader någonstans. Frågan är dock när stämplingsdagarna nollställs? Kommer jag som jobbat över 1,5år sedan min sista arbetslöshet att få fortsätta på de gamla dagarna med den gamla ersättningen? Eller kommer jag att direkt få 300 friska dagar? Det är ganska stor skillnad i ersättningsgrad eftersom efter de 100 första dagarna så sänks ju ersättningen och får jag börja med sänkt ersättning så blir det väldigt kännbart i plånboken. Nu tror jag iof inte att det blir någon längre tids arbetslöshet, men det vet man ju aldrig...Jag vill ogärna börja något annat jobb heller eftersom jag lyckats komma rätt högt på listan och börjar jag åt en annan firma så kan det i slutänden betyda att jag i framtiden kommer att få jobba mindre...

Hur länge hänger de gamla dagarna med? När jag pluggade så var jag tvungen att stämpla ett par dagar varje år för att inte bli av med a-kassan så det borde väl vara ett år?

Shoot!
Citera
2006-11-20, 18:26
Medlem
Zdravkovics avatar
Alltså jag har en bekant som var arbetslös å stämplade upp. Sen fick han ett jobb som han hade i ett par månader innan han till sist blev sjuksriven. När sjukskrivningen var över hade han ingen som helst rätt till de a-kassa dagar han ännu inte slutfört.

Vet att denna historia inte hade så mycket me din å göra, men sammanfattningsvis så är dom jävligt pigga på att ta bort å nollställa på det sättet.. alltså borde dom även nollställa i ditt fall..
Citera
2006-11-20, 21:30
Awaiting Email Confirmation
Avanmäld från AF.

Fick en lapp från AF att jag är avanmäld eftersom jag inte skickat in en lapp som jag fick hem.
Egentligen vill jag inte vara medlem alls eftersom jag anser att AF är skit, jag får inga pengar därifrån (tex Alfa-kassa).
Jag jobbar väldigt mycket dock har jag ingen fast anställning.
Däremot är jag medlem i facket och dess a-kassa men har inte varit medlem tillräckligt länge för att få pengar från a-kassan.
Kommer min avanmälan att påverka mitt medlemskap i facket på något sätt?
Eller kan jag vänta till jag varit medlem i ett år i facket och sen gå till AF igen och kunna få a-kassa?
Eller måste jag vara medlem i BÅDE a-kassan och AF i ett år samtidigt för att ha rätt till a-kassa?
Citera
2006-11-20, 21:48
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiwi
Fick en lapp från AF att jag är avanmäld eftersom jag inte skickat in en lapp som jag fick hem.
Egentligen vill jag inte vara medlem alls eftersom jag anser att AF är skit, jag får inga pengar därifrån (tex Alfa-kassa).
Jag jobbar väldigt mycket dock har jag ingen fast anställning.
Däremot är jag medlem i facket och dess a-kassa men har inte varit medlem tillräckligt länge för att få pengar från a-kassan.
Kommer min avanmälan att påverka mitt medlemskap i facket på något sätt?
Eller kan jag vänta till jag varit medlem i ett år i facket och sen gå till AF igen och kunna få a-kassa?
Eller måste jag vara medlem i BÅDE a-kassan och AF i ett år samtidigt för att ha rätt till a-kassa?

Om du med AF menar arbetsförmedlingen så är det inget ställe du är medlem i/på/hos. När det gäller a-kassa så har AF en kontrollfunktion att du uppfyller kraven för att få a-kassa och i princip inte mycket mer.

Jag kan inte se att din avanmälan påverkar din koppling till facket, facket har egentligen inte så mycket att göra med din akassa eller AF rent praktiskt.

Om du fortsätter med att vara medlem i facket, men framför allt a-kassan, så kommer du med tiden att uppfylla kravet för att vid behov av att få ut a-kassa från din "riktiga" kassa och inte från alfa-kassan.
Citera
2006-11-20, 22:06
Medlem
spatrics avatar
som föregående talare sa, uppfyller du det fackliga kravet för a-kassa kan du skita i AF och dess alfa-kassa.. Om du skulle bli arbetslös innan du uppfyllt det kravet kan det dock vara skönt att vara berättigad till alfa-kassa..

Summa summarum, är du säker på att du har arbete tills dess att du uppfyllt fackets krav behöver du inte beblanda dig med "arbetsförnedringen" (AF)
Citera
2006-11-20, 22:20
Awaiting Email Confirmation
Jag hade rätt till alfa-kassa innan jag jag gick med i facket och dess a-kassa men så fort AF fick nys om att jag var medlem i a-kassan ströp dom alfa-kassan trots att jag inte varit medlem tillräckligt länge i a-kassan för att få någon ersättning därifrån.
Citera
2006-11-21, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Om du med AF menar arbetsförmedlingen så är det inget ställe du är medlem i/på/hos. När det gäller a-kassa så har AF en kontrollfunktion att du uppfyller kraven för att få a-kassa och i princip inte mycket mer.

Jag kan inte se att din avanmälan påverkar din koppling till facket, facket har egentligen inte så mycket att göra med din akassa eller AF rent praktiskt.

Om du fortsätter med att vara medlem i facket, men framför allt a-kassan, så kommer du med tiden att uppfylla kravet för att vid behov av att få ut a-kassa från din "riktiga" kassa och inte från alfa-kassan.

Alfa kassan är lika riktig som nån annan. det finns 38 olika a-kassor i sverige de lyder alla under samma regelverk. dessa regler bestäms av riksdagen och regeringen.

mvh//jimmi
Citera
2006-11-21, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spatric
som föregående talare sa, uppfyller du det fackliga kravet för a-kassa kan du skita i AF och dess alfa-kassa.. Om du skulle bli arbetslös innan du uppfyllt det kravet kan det dock vara skönt att vara berättigad till alfa-kassa..

Summa summarum, är du säker på att du har arbete tills dess att du uppfyllt fackets krav behöver du inte beblanda dig med "arbetsförnedringen" (AF)

af har ingen a-kassa, alfa kassan är en oberoende a-kassa där alla kan gå med i det är dit din af anmäler dig . eftersom de flesta andra kassaor tex Lo har som krav att du skall ha ett jobb för att få vara med i dess a-kassa.

mvh//jimmi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in