2011-05-04, 10:51
Medlem
lousys avatar
Jag gjorde misstaget att få pengar från Alfa-kassan medan jag pluggade Komvux för många år sen. Av någon anledning skickade jag in mina stämpelkort och efter det började de givetvis kräva mig på åtebetalning.

Om jag nu blir arbetslös igen var ska jag få min inkomst ifrån? Jag har inga 30k+ att betala tillbaka.
Citera
2011-05-04, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lousy
Jag gjorde misstaget att få pengar från Alfa-kassan medan jag pluggade Komvux för många år sen. Av någon anledning skickade jag in mina stämpelkort och efter det började de givetvis kräva mig på åtebetalning.

Om jag nu blir arbetslös igen var ska jag få min inkomst ifrån?
Jag har inga 30k+ att betala tillbaka.

Skulle du ha tänkt på innan du fuskade, du gör skäl för namnet

När fattades beslutet om återkrav? Blev du utesluten eller frånkänd ersättningsdagar? Har du blivit utesluten kan du tidigast få ersättning 1 år efter det datum blivit utesluten från och måste uppfylla ett arbetsvillkor på nytt.

Har du blivit frånkänd dagar och det finns några dagar kvar så kan du eventuellt få dessa men måste jobba 80 dagar, alternativt uppfylla ett arbetsvillkor på nytt.
http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=336

30k+ får du nog pynta upp men kolla om du kan få återbetalningsplan, det går nog att lösa.
Citera
2011-05-06, 00:40
Medlem
Germanofils avatar
Är det lönt att fortsätta vara medlem i svensk A-kassa (AEA) om man arbetar utomlands? Har läst något om att de i vissa fall räknar 5 år bakåt i tiden. Så om jag skulle bli arbetslös och flyttar hem till Sverige efter att ha jobbat i 4½ år utomlands, kommer de då att betala ut full A-kassa till mig förutsatt att jag uppfyllde arbetskravet innan jag stack iväg samt att jag betalat in avgiften varje månad?
Citera
2011-05-06, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Är det lönt att fortsätta vara medlem i svensk A-kassa (AEA) om man arbetar utomlands? Har läst något om att de i vissa fall räknar 5 år bakåt i tiden. Så om jag skulle bli arbetslös och flyttar hem till Sverige efter att ha jobbat i 4½ år utomlands, kommer de då att betala ut full A-kassa till mig förutsatt att jag uppfyllde arbetskravet innan jag stack iväg samt att jag betalat in avgiften varje månad?

AEA kostar knappt något men det är ingen idé. Du är inte försäkrad i Sverige om du jobbar utomlands.

Jobbar du inom EU/EES och Schweiz så är du automatiskt försäkrad i de flesta länder och tillhör deras arbetslöshetsförsäkring och kan tillgodoräkna arbetet för ersättning i Sverige. I Danmark och Finland måste du själv söka medlemskap i en a-kassa.

Anmäl utträde från AEA.

Man kan räkna med arbete så långt som 6 år tillbaka i tiden men det är bara om det finns överhoppningsbar tid (se 15-17§ i ALF). Annars räknar man på senaste året och har du då jobbat utanför EU/EES så får du diversetid vilket innebär avslag.

http://www.iaf.se/Lag-ratt/IAFs-regelsamlingar/Forsakringsbestammelser/Avsnitt-5/
Senast redigerad av Kassamannen 2011-05-06 kl. 11:42.
Citera
2011-05-07, 11:01
Medlem
Jag ber om förlåtelse om denna fråga ställts tidigare - det är en väldigt lång tråd att läsa.

Ifall man inte haft heltidsjobb i 6 månader innan studierna (har haft timanställning som varat till och från under vissa månader) får man då ingen ersättning alls från vare sig A-kassa eller Alfa-kassan?
Vad är det för mening i så fall att anmäla sig som arbetslös till arbetsförmedlingen?

Har bara haft otroligt jobbiga möten med arbetsförmedlingen innan jag började på mina studier så vill helst inte ha något med dem att göra så vida jag inte kan få någon ersättning.

Är det någon som kan reda ut detta då jag inte får något svar utan att infinna mig på arbetsförmedlingen och vänta i timmar på någon att tala med där.
Citera
2011-05-07, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av november15
Jag ber om förlåtelse om denna fråga ställts tidigare - det är en väldigt lång tråd att läsa.

Ifall man inte haft heltidsjobb i 6 månader innan studierna (har haft timanställning som varat till och från under vissa månader) får man då ingen ersättning alls från vare sig A-kassa eller Alfa-kassan?
Vad är det för mening i så fall att anmäla sig som arbetslös till arbetsförmedlingen?

Har bara haft otroligt jobbiga möten med arbetsförmedlingen innan jag började på mina studier så vill helst inte ha något med dem att göra så vida jag inte kan få någon ersättning.

Är det någon som kan reda ut detta då jag inte får något svar utan att infinna mig på arbetsförmedlingen och vänta i timmar på någon att tala med där.

Du ska uppfylla ett arbetsvillkor för att få ersättning.
http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=316

Alfakassan är en a-kassa.

Heltidsstudier kan bli överhoppningsbara om du är 25 när de avslutas eller om du jobbat minst 5 sammanhängande månader heltid innan de påbörjades.
http://www.samorg.org/so/Index.aspx?id=317
Citera
2011-05-08, 23:40
Medlem
Jag är med i Alfakassan.

Kan jag få a-kassa om jag väljer att hoppa av mina pågående studier? Eller har man ingen rätt till ersättning då?
Citera
2011-05-09, 09:38
Medlem
Facket, a-kassa, försäkringskassan?

Hej!

Jag är inte med i varesig facket eller a-kassa. När jag fick besked om att jag skulle behöva betala in 450 kr/mån till a-kassan så blev jag rasande. Vem har råd med det? Varför kan det vara så olika? Min pojkvän betalar in 90 kr/mån! Visst vi har olika jobb, men hur kan det skilja så mycket?!

Vad har facket att erbjuda om jag blir arbetslös, dom är väl knappast något utbetalare? Jag kan så lite om det och vad har försäkringskassan för uppgift?

Vem kan förklara lite mer tro? : )

Kram

S
Citera
2011-05-10, 12:44
Medlem
A-kassan är en rätt billig försäkring om du skulle bli arbetslös. Du kanske tycker det är mycket nu, men du kommer garanterat tycka det är värt det den dagen du skulle stått utan inkomst om du inte varit med.

Försäkringskassan har hand om våra socialförsäkringar. De vanligaste anledningarna till att man har kontakt med dem är att man är sjuk längre än två veckor, eller blir förälder.
Citera
2011-05-10, 14:09
Medlem
tack för ditt svar.

jag förstår att det är värt det. Dock tycker jag det är så orättvist att det ska skilja såpass mycket beroende på vart man arbetar, men det är väl inget man kan göra åt saken såvida inte moderaterna ändrar sig.

Men hur är det med facket då? Det är bara som en trygghet som arbetare?

Sara
Citera
2011-05-10, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etow
Jag är med i Alfakassan.

Kan jag få a-kassa om jag väljer att hoppa av mina pågående studier? Eller har man ingen rätt till ersättning då?

Vad har du gjort innan studierna? Jobbat innan/under studietiden? Hur länge har du studerat?
Hur gammal är du?
Citera
2011-05-10, 18:44
Medlem
Akasseavgiften är bestämd av vår kära regering och baseras på två saker:

1. Din lön. Ju mer du tjänar desto mer får du betala.
2. Hur många som är anslutna till det facket som går arbetslösa. Ju mer arbetslösa desto högre avgift.

Att din pojkvän bara betalar 90 kr/månad låter lite. Är han arbetslös? Om inte så borde han kanske kolla upp att han verkligen betalar rätt avgift. Kan vara lite jobbigt om man blir arbetslös och har betalat för lite i avgift och därmed inte får den ersättning man borde ha...

Varför skall man vara med i facket? Ja... Det är väl ifall det av någon anledning skulle skita sig mellan dig och din arbetsgivare. Då är det skönt att ha lite uppbackning och inte behöva ta fighten själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in