Citat:
Ursprungligen postat av dalleballe
Jobbar för närvarande 70% och har varit med i a-kassan sen februari -11. Planerar att i slutet av året (okt/nov) åka runt utomlands en längre tid, ca 3-5 månader. Ska i första hand försöka ta tjänstledigt, går inte det kommer jag förmodligen säga upp mig. Gör jag det har jag ju jobbat mer än 6 månader medan jag varit med i a-kassan så borde ha rätt till ersättning? Men jag måste vara betalande minst 12 mån för att få ut ersättning va?
Är det någon som har koll på hur detta fungerar? Är jag berättigad a-kassa medan jag är utomlands, eller när jag kommer hem? Många frågetecken just nu.. Är det någon som känner att de kan förklara detta?
Ps. Har sökt men inte hittat vettigt.
Du får grundersättningen iom att du inte varit med i akassan tillräckligt länge för att få inkomstbaserad akassa. Nej du får inte åka utomlands om du har akassa, du kan iof åka inom EU men då ska du meddela akassan och AF innan och då ska resan vara i syfte att söka jobb i annat EU land. Men det är inte många som bryr sig om reglerna, du måste dock vara anmäld på AF för att få akassa överhuvudtaget.
AF gör dock inte speciellt mycket inom de första 6 månader i arbetslösheten, då får man klara sig själv så att säga, om man inte är prioriterad med funktionshinder eller andra svårigheter. Men sen skickar de ut kallelser, kommer man inte till dessa möten så blir man avregistrerad. Det är svårt att se dessa kallelser om man är utomlands för de skickas alltid hem till bokföringsadressen. Man kan låta någon hämta posten och öppna posten. AF godtar inte vilka förklaringar som helst varför man inte kan komma till möten etc. Som jag kommer ihåg det sa kärringen att det enda som godtogs som giltig frånvaro var att man skulle till en anställningsintervju eller att man hade fått jobb, behövde dock inga bevis på att man skulle på en anställningsintervju enligt henne.
Så du kan sticka iväg bara för i början kommer inte ett skit att hända om du inte räknas som ungdom som de brukar köra hårdare med. Sen kan du förvisso alltid deklarera semester på dina kassakort så då är det ju lugnt, men du får ingen ersättning för den tiden då. Men det är helt förjävligt löjliga regler kring den där förbannade akassan, Af är det värsta skiten man kan sätta sin fot på. Vad spelar det för roll vart man är i världen, man är ju likväl arbetslös och kanske söker jobb i det landet, men Af ser det då som att man är på semester, fast syftet kanske är något helt annat.