Citat:
Om intyget är korrekt ifyllt tror jag att risken är ganska liten att du åker dit. A-kassans handläggare har nog med arbete bara att kolla alla som har bristfälliga intyg och annan administration och har inte mycket tid över för att dubbelkolla de med kompletta handlingar.
Ursprungligen postat av DxM
Hej!
Jag har sagt upp mig pga det var ett skitföretag där ingenting fungerade tyvärr samt att jag mått jävligt psykiskt dåligt pga detta.
Så nu till frågan
Eftersom jag sagt upp mig så är jag utesluten i 45+7 dagar karens.
Men då jag har orginalen hemma som jag fått av min arbetsgivare är frågan skulle jag helt enkelt inte bara kunna göra ett eget intyg där jag fyller i att jag slutat pga arbetsbrist och därmed slippa dessa 45 dagar.
Alltså jag vet att detta är urkundsförfalskning och omoraliskt!!
Det jag är ute efter är chansen att åka fast för detta om det är någon återkoppling mellan arbetsgivare och A-kassa, samt att chansen att de skulle fråga just om denna enda lilla punkt då jag i praktiken bara flyttar ett kryss från en ruta till en annan???
Tacksam för svar och ej tacksam för moralpredikningar.
//Dxm
Jag har sagt upp mig pga det var ett skitföretag där ingenting fungerade tyvärr samt att jag mått jävligt psykiskt dåligt pga detta.
Så nu till frågan
Eftersom jag sagt upp mig så är jag utesluten i 45+7 dagar karens.
Men då jag har orginalen hemma som jag fått av min arbetsgivare är frågan skulle jag helt enkelt inte bara kunna göra ett eget intyg där jag fyller i att jag slutat pga arbetsbrist och därmed slippa dessa 45 dagar.
Alltså jag vet att detta är urkundsförfalskning och omoraliskt!!
Det jag är ute efter är chansen att åka fast för detta om det är någon återkoppling mellan arbetsgivare och A-kassa, samt att chansen att de skulle fråga just om denna enda lilla punkt då jag i praktiken bara flyttar ett kryss från en ruta till en annan???
Tacksam för svar och ej tacksam för moralpredikningar.
//Dxm
Däremot finns ju risken att de behöver kompletterande uppgifter mot det du lämnar i. Intygen är ju numera ganska omfattande och det är lätt att något blir fel. I så fall är risken ganska stor att du åker dit. Det underlättar om intyget är ifyllt med samorg:s ifyllnadsstöd: http://www.samorg.org/so/Guide/GuideStart.aspx?sida=7 Då är risken mindre att intyget måste kompletteras.
Fö, hur har du tänkt flytta krysset? Tipex är inget vidare bra alternativ...
)