2012-02-16, 11:31
  #4453
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DxM
Hej!

Jag har sagt upp mig pga det var ett skitföretag där ingenting fungerade tyvärr samt att jag mått jävligt psykiskt dåligt pga detta.

Så nu till frågan

Eftersom jag sagt upp mig så är jag utesluten i 45+7 dagar karens.

Men då jag har orginalen hemma som jag fått av min arbetsgivare är frågan skulle jag helt enkelt inte bara kunna göra ett eget intyg där jag fyller i att jag slutat pga arbetsbrist och därmed slippa dessa 45 dagar.

Alltså jag vet att detta är urkundsförfalskning och omoraliskt!!

Det jag är ute efter är chansen att åka fast för detta om det är någon återkoppling mellan arbetsgivare och A-kassa, samt att chansen att de skulle fråga just om denna enda lilla punkt då jag i praktiken bara flyttar ett kryss från en ruta till en annan???

Tacksam för svar och ej tacksam för moralpredikningar.

//Dxm
Om intyget är korrekt ifyllt tror jag att risken är ganska liten att du åker dit. A-kassans handläggare har nog med arbete bara att kolla alla som har bristfälliga intyg och annan administration och har inte mycket tid över för att dubbelkolla de med kompletta handlingar.

Däremot finns ju risken att de behöver kompletterande uppgifter mot det du lämnar i. Intygen är ju numera ganska omfattande och det är lätt att något blir fel. I så fall är risken ganska stor att du åker dit. Det underlättar om intyget är ifyllt med samorg:s ifyllnadsstöd: http://www.samorg.org/so/Guide/GuideStart.aspx?sida=7 Då är risken mindre att intyget måste kompletteras.

Fö, hur har du tänkt flytta krysset? Tipex är inget vidare bra alternativ...
Citera
2012-02-16, 13:37
  #4454
Medlem
KpJohans avatar
Vilken A-kassa ska man ha??

Shoo, jag har lite olika jobb och går imellan lite. Jag jobbar dels som Personlig assisten, krogvakt och lite som fotograf. Vilken A-kassa ska jag va medlem i? har testat lite olika jobb och tidigare va jag med i IF Metall men nu har jag inget direkt industrijobb längre.. Finns de nån typ allt i allo A-kassa eller? :P

MVH KpJohan
Citera
2012-02-16, 13:42
  #4455
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KpJohan
Vilken A-kassa ska man ha??

Shoo, jag har lite olika jobb och går imellan lite. Jag jobbar dels som Personlig assisten, krogvakt och lite som fotograf. Vilken A-kassa ska jag va medlem i? har testat lite olika jobb och tidigare va jag med i IF Metall men nu har jag inget direkt industrijobb längre.. Finns de nån typ allt i allo A-kassa eller? :P

MVH KpJohan
Alfakassan
Citera
2012-02-16, 17:26
  #4456
Medlem
Hej,

Jag har en fråga om a-kassa och medlemsvillkoret. Det är så att jag varit medlem i a-kassan ett par månader, och har nu fått reda på att jag kanske kommer att bli uppsagd p.g.a. arbetsbrist. Om det blir så kommer jag när detta inträffar ha varit medlem i 10 månader.

Jag uppfyller m.a.o. inte medlemsvillkoret och kommer få grundersättning om jag inte hittar ett nytt jobb snabbt nog. Men min fråga är vad som händer om jag går arbetslös i två månader. Då uppfyller jag ju medlemsvillkoret. Kommer jag då att gå från grundersättning till inkomstbaserad ersättning efter det?

Jag har för mig att det är så, men jag kan inte hitta var det står om det längre...

Om någon vet, eller har en länk till det, vore jag tacksam för svar!
Citera
2012-02-16, 19:10
  #4457
Medlem
DxMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Om intyget är korrekt ifyllt tror jag att risken är ganska liten att du åker dit. A-kassans handläggare har nog med arbete bara att kolla alla som har bristfälliga intyg och annan administration och har inte mycket tid över för att dubbelkolla de med kompletta handlingar.

Däremot finns ju risken att de behöver kompletterande uppgifter mot det du lämnar i. Intygen är ju numera ganska omfattande och det är lätt att något blir fel. I så fall är risken ganska stor att du åker dit. Det underlättar om intyget är ifyllt med samorg:s ifyllnadsstöd: http://www.samorg.org/so/Guide/GuideStart.aspx?sida=7 Då är risken mindre att intyget måste kompletteras.

Fö, hur har du tänkt flytta krysset? Tipex är inget vidare bra alternativ...

Hej!

Tack för ditt svar!

Jo det är ifyllt ifrån en pdf-fil så jag kan tex kryssa och fylla i allt jag behöver, pratade med arbetsgivaren idag och hon har skickat mig orginalen.

Vad tror du?

EDIT: Har bestämt mig för att göra detta nu, återkommer med hur det gick.

//Mvh
__________________
Senast redigerad av DxM 2012-02-16 kl. 19:18.
Citera
2012-02-17, 12:56
  #4458
Medlem
Givanpess avatar
Har fått massa brev från Alfa kassan där de vill ha betalt sin medlemsavgift. Jag har (dumt nog) ignorerat dessa brev då jag nu har sysselsättning och inte behöver deras hjälp.
Idiotiskt nog ANTOG jag att medlemsavgiften var frivillig eftersom jag av Alfakassan inte fått en spänn och dom då inte kan kräva mig på pengar för en tjänst jag inte fått något av.
Nu hur som helst har jag fått brev från Kronofogden där Alfakassan kräver mig på nästan två lax.
Så min fråga är; kan verkligen Alfakassan KRÄVA mig på dessa pengar när jag inte fått en enda spänn av dom? Dom kan väl ändå inte ta betalt för luft och ingenting?
Citera
2012-02-17, 14:17
  #4459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
A-kassan kan medge studier upp till halvtid och det ska godkännas före du påbörjar studierna. Upptäcks det i efterhand får du, såvitt jag vet, återkrav på hela summan. Inte värt att chansa med andra ord. Bättre att ansöka, få ett nej och hoppa över studierna i så fall - eller, om det handlar om heltidsstudier som är av vikt för dig, exempelvis avslutar en utbildning, helt enkelt ta studielån under en tid istället.


Oj, glömde nästan att jag skrivit i tråden. Tack för svaret i alla fall. Det lutar åt att jag ansöker så att allt blir rätt. Då har jag i alla fall inte fuskat.
Citera
2012-02-17, 16:45
  #4460
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Givanpes
Har fått massa brev från Alfa kassan där de vill ha betalt sin medlemsavgift. Jag har (dumt nog) ignorerat dessa brev då jag nu har sysselsättning och inte behöver deras hjälp.
Idiotiskt nog ANTOG jag att medlemsavgiften var frivillig eftersom jag av Alfakassan inte fått en spänn och dom då inte kan kräva mig på pengar för en tjänst jag inte fått något av.
Nu hur som helst har jag fått brev från Kronofogden där Alfakassan kräver mig på nästan två lax.
Så min fråga är; kan verkligen Alfakassan KRÄVA mig på dessa pengar när jag inte fått en enda spänn av dom? Dom kan väl ändå inte ta betalt för luft och ingenting?
Går du i övrigt omkring och tror att du har försäkringar du inte betalar för? Kanske tror du att du har en bilförsäkring utan att betala... Eller en hemförsäkring? Det är inte försäkringsersättningen du köpt, det är skyddet mot arbetslöshet som är produkten. Pucko! (90-talsuttryck för någon som inte riktigt fattar saker och ting. )

A-kassan är en försäkring man betalar en premie till för att få ta del av försäkringsersättning den dagen man uppfyller villkoren för ersättning. Om du inte betalar utan att ha begärt utträde ur A-kassan uppstår en skuld.

Det är märkligt vilken okunskap om vardagsnära ting som råder.
Citera
2012-02-17, 17:48
  #4461
Medlem
Givanpess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Går du i övrigt omkring och tror att du har försäkringar du inte betalar för? Kanske tror du att du har en bilförsäkring utan att betala... Eller en hemförsäkring? Det är inte försäkringsersättningen du köpt, det är skyddet mot arbetslöshet som är produkten. Pucko! (90-talsuttryck för någon som inte riktigt fattar saker och ting. )

A-kassan är en försäkring man betalar en premie till för att få ta del av försäkringsersättning den dagen man uppfyller villkoren för ersättning. Om du inte betalar utan att ha begärt utträde ur A-kassan uppstår en skuld.

Det är märkligt vilken okunskap om vardagsnära ting som råder.

Jag vet att jag är ett pucko, det råder det inget tvivel om.
Det var inte riktigt det som var min fråga dock.

Frågan kvarstår även om din nedvärderande ton känns som att den kanske redan har besvarat den;
Eftersom jag inte har fått ut en enda spänn ifrån Alfa kassan har jag då någon som helst rätt att bestrida denna skuld? För i princip skulle ju vem som helst kunna fylla i en blankett och anmäla någon till Alfa kassan. Tack för svar, hur som helst!
Citera
2012-02-20, 10:39
  #4462
Medlem
EnokThuttifems avatar
Hej alla!
Fick besked om att jag uppfyller villkoren för ny ersättningsperiod på 300 dagar, men först ska man bestraffas med 7 dagars karens.

Vem i Hinhåle vid Riksdagen har hittat på något så dumt. Jag förstår om man går från ett jobb att det ska vara karens, men nu fortsätter man ju bara vara arbetslös.
Snacka om att sparka på en som redan ligger ner.... Det var en otrevlig överraskning att upptäcka att man får 3000kr mindre denna månad. Och nej jag hade ingen aning om att det var på det viset.

Nu blir det gå till banken med mössan i hand och buga och be.... Jag är över 40 år och har barn att försörja. Jag lär ju knappast få utlökat lån, men förhoppningsvis skjuta på lånet en månad. + sälja lite gammalt lump man har hemma. En gammal PS3 40GBhd får man kanske 1500kr hoppas jag...

Sur som farao just nu.... Får hoppas intervjun på tisdag leder till jobb så man slipper förnedras mera...
Citera
2012-02-20, 20:44
  #4463
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnokThuttifem
Hej alla!
Fick besked om att jag uppfyller villkoren för ny ersättningsperiod på 300 dagar, men först ska man bestraffas med 7 dagars karens.

Vem i Hinhåle vid Riksdagen har hittat på något så dumt. Jag förstår om man går från ett jobb att det ska vara karens, men nu fortsätter man ju bara vara arbetslös.
Snacka om att sparka på en som redan ligger ner.... Det var en otrevlig överraskning att upptäcka att man får 3000kr mindre denna månad. Och nej jag hade ingen aning om att det var på det viset.

Nu blir det gå till banken med mössan i hand och buga och be.... Jag är över 40 år och har barn att försörja. Jag lär ju knappast få utlökat lån, men förhoppningsvis skjuta på lånet en månad. + sälja lite gammalt lump man har hemma. En gammal PS3 40GBhd får man kanske 1500kr hoppas jag...

Sur som farao just nu.... Får hoppas intervjun på tisdag leder till jobb så man slipper förnedras mera...

Well...det är inte direkt någon hemlighet att det är så reglerna ser ut, det framgår på samtliga a-kassors hemsidor, på Arbetsförmedlingens hemsida, av lagstiftningen och av mycket annan allmän och tillgänglig information.
Citera
2012-02-22, 10:50
  #4464
Medlem
blue_dots avatar
Hej!

Har gått nu här över 4 år på mitt jobb och börja lessna förjävligt, känns som de ända sättet för mig att ta mig där i från är att börja betala a-kassa. funderar på att antligen plugga vidare eller skaffa nytt jobb,men det här tar kol på mig för mycket slit på ryggen och är helt slut på kvällarna.tappar min socialakompetens.men eftersom de är mitt första arbete vet jag inte hur jag ska gå till väga....

Har två fackföreningar på jobbet som är SEKO & ST har fråga runt med medarbetare och alla säger olika vill inte heller ta kontakt med nån av dom eftersom jag bara vill betala a-kassa och ingen fackavgift.vill veta hur jag ska komma här i från på billigaste viset,vill inte betala onödigt med pengar om jag lyckas komma där i från.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in