2010-11-09, 13:32
  #3253
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Ok, tack för svar. Bara för att bekräfta det hela: Planerar avsluta min timanställning om några veckor och jag har för planer att INTE arbeta någonting förrän låt säga juni månad (lite resor osv.). Då finns det ingen möjlighet för mig att få några pengar alls?

Rent teoretiskt borde väl möjligheten finnas att "söka" jobb, men medvetet skriva dåliga cv:n osv, och dessutom lär jag ju vara utomlands större delen av denna tiden så jag kan inte infinna mig på någon AF.

(Kann hålla med om att detta tänket kanske låter aningen girigt)


Du planerar att avsluta din timanställning för att leva på andra... Glöm att du får svar på denna fråga. Kan tipsa dig om att läsa om sanktion, avstängning och återkrav.

Lycka till!
Citera
2010-11-09, 13:40
  #3254
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
Du planerar att avsluta din timanställning för att leva på andra... Glöm att du får svar på denna fråga. Kan tipsa dig om att läsa om sanktion, avstängning och återkrav.

Lycka till!

Att vara arbetslös är väl knappast att leva på andra...
Citera
2010-11-09, 13:56
  #3255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Att vara arbetslös är väl knappast att leva på andra...

Att uppbära arbetslöshetsersättning är att uppbära pengar från statskassan = leva på andra....
Citera
2010-11-09, 14:03
  #3256
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
Att uppbära arbetslöshetsersättning är att uppbära pengar från statskassan = leva på andra....

"Att leva på andra", syftar du då bara på alla arbetslösa eller det kanske även gäller de som nyttjar välfärden också?
Citera
2010-11-09, 14:06
  #3257
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
"Att leva på andra", syftar du då bara på alla arbetslösa eller det kanske även gäller de som nyttjar välfärden också?

Jag syftar på de som utnyttjar välfärden generellt. Att vara arbetslös är inte alltid något man försätter sig själv. Men att själv vilja försätta sig i en arbetslössituation för att erhålla ersättning bara för att man inte vill jobba utan vill ut och resa är inte okej.

Du verkar tycka att du förtjänar detta, thats fine. Men förvänta dig inte något svar på hur du då ska göra.
Citera
2010-11-09, 14:24
  #3258
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
Jag syftar på de som utnyttjar välfärden generellt. Att vara arbetslös är inte alltid något man försätter sig själv. Men att själv vilja försätta sig i en arbetslössituation för att erhålla ersättning bara för att man inte vill jobba utan vill ut och resa är inte okej.

Du verkar tycka att du förtjänar detta, thats fine. Men förvänta dig inte något svar på hur du då ska göra.
Nu är ju visserligen inte detta självvalt då antalet timmar minskat drastiskt och med resor till och från jobb är det hela inte särskilt fördelaktigt för min del. Men i övrigt håller jag med dig, var kanske lite väl girigt tänkt från min sida.
Citera
2010-11-09, 17:36
  #3259
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
Se mitt svar direkt om avanmälan. En medlem har rätt att få sin rätt till ersättning beprövad direkt hos akassan. Och kan på så sätt ändock beviljas ersättning.

Pröva kan man ju men jag har aldrig sett ett ärende där kassan gått emot en uppgift från AF när det gäller detta. Har AF däremot gjort fel och skickar ny signal eller meddelande till a-kassa kan det ju så klart ändras så ersättning kommer.

Det är alltid "AF som strulat" men verkar alltid i själva verket vara den sökande som missat något möte.
Citera
2010-11-09, 17:42
  #3260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Nu är ju visserligen inte detta självvalt då antalet timmar minskat drastiskt och med resor till och från jobb är det hela inte särskilt fördelaktigt för min del. Men i övrigt håller jag med dig, var kanske lite väl girigt tänkt från min sida.

Om du tackar nej till mer arbete är det väl i allra högsta grad självvalt?

Om det är så att du får mindre arbete kan du ju anmäla dig på AF och söka ersättning och ta de jobb som du får och sedan eventuellt stämpla upp resten av tiden om det finns utrymme för ersättning.
Citera
2010-11-10, 00:42
  #3261
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
www.skatteverket.se

Svårare än så är det inte...

Jag har redan kollat, där kunde man få svar på frågan om utbetalningar (jag e inte dum bara lite lat, och jag sade faktiskt att frågan var löjlig, men jag tänkte att andra regler kanske gällde retroaktiv a-kassa).

Angående min fråga på skatt, så har jag googlat, kollat skatteverket, postat här och hört med mina bekanta. Dom enda som har kunnat ge mig nåt svar är dessa bekanta, som säger att man får betala uppåt 50% skatt på en sådan hög summa. Därav min nyfikenhet och oro.

Ifall du undrar varför jag postade frågorna, så är det för att under alla år jag läst Fb, så har kommentarer med ordet "googla" och länken www.lmgtfy.com (din mening "svårare än så är det inte" är ett annat exempel) kommit upp jävligt ofta. Så nog fan har jag sökt innan jag skrev här! Dessutom när en flashbacktråd kommer upp tidigare än skatteverket vid en sökning på "retroaktiv a-kassa skatt", så är det väl inte så konstigt att jag faktiskt postar en fråga här?

Kolla: http://lmgtfy.com/?q=Retroaktiv+a-kassa+skatt.

För att förhindra fler nedlåtande kommentarer, riktade mot mitt intellekt, så ska jag förklara varför jag inte skickade frågan till "fråga a-kassan" på www.internetkassan.nu.

Jag trodde någon av en halv miljon användare här kunde svara på mina frågor innan ens en någon hunnit öppna mitt meddelande på internetkassan.

Så förlåt för att jag frågade, från och med nu ska jag inte fråga nåt mer om a-kassan i "Samlingstråd a-kassan".

För fan, ingen behöver fråga nåt här! för:
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
www.skatteverket.se

Svårare än så är det inte...

Förlåt min sarkasm...

Men eftersom jag har ändå ställt frågorna på det här forumet, så kan väl någon besvara den om skatten så skulle jag vara väldigt tacksam. Och då kanske jag skulle få tillbaka lite hopp om Fb...

MvH

r_i_z_l_a_
Citera
2010-11-10, 00:59
  #3262
Medlem
Nu har jag kollat skatteverket ytterligare en gång utan att hitta svar.

Så svårare än så var det (iallafall för en oinsatt).


MvH
Citera
2010-11-14, 12:26
  #3263
Medlem
Torneros avatar
Jag har en liten undring, är totalt oinsatt och det kanske finns ett svar i denna tråd på 100 sidor sedan innan? Isåfall ber jag om ursäkt.

Jag är just nu student, men blir färdig lärare i januari.
Hur gör jag för att gå med i A-kassan?
Kan man gå med i A-kassan även att man inte har anställning nu eller hur funkar det?
Behöver man vara med i facket osv?
Vilken A-kassa är det som gäller?

Tacksam för svar och all nödvändig info.
Citera
2010-11-14, 15:37
  #3264
Medlem
Har precis börjat plugga på halvfart pga av en miss vid ansökan. Var tidigare medlem i transports a-kassa till slutet av augusti i år (totalt 4år) då jag sa upp mig från mitt jobb. Min kära mor hävdar nu att jag har rätt att få ersättning, helt enkelt stämpla upp till heltid. Är det möjligt och därmed få retroaktiv ersättning för de månader jag gått hemma på 50% nu?
Vad händer om jag, säg imorgon, får ett deltidsjobb? Kan jag ändå få ut ev. ersättning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in